Tror att inlägget passar bäst här.

På forumet diskuteras en hel del om priser, regler etc.

Hur många visste detta:
En fastighetsägare (gäller även villaägare) behöver anlita en rörmokare för att underhålla rörledningsnätet enligt underhållsplan där svetsarbeten ska pågå.

Följande krävs om försäkringar ska gälla efter en olycka (brand).

Ägaren, nyttjaren eller innehavaren av fastighet ska inneha giltigt 5-årigt certifikat för utfärdande av hetarbetstillstånd. Svetsaren skall inneha giltigt 5-årigt hetarbetscertifikat samt av beställaren (ägaren, nyttjaren eller innehavaren) få ett skriftligt 13 punkterstillstånd. Om beställaren bedömer att svetsarbetet skall övervakas av brandvakt skall även denna ha ett giltigt hetarbetscertifikat. Beställaren eller svetsaren får INTE ha som tillika uppgift att även agera brandvakt. Detta betyder att det behövs minst 3 personer varav 2 alltid skall vara närvarande under svetsarbetet samt viss tid efter avslutat svetsarbete för dagen. Ponera att en rörmokare skulle svetsa en hel dag i intervaller. Då skulle timpriset för den "stackars" villaägaren ligga runt 3 gånger timpriset gånger 6-8 timmar. Tyvärr tillämpas inte gällande regler av rörmokare i rädsla för att mista jobbet till de som är oseriösa. Mitt råd är att tag reda på vad som gäller och anlita endast arbetskraft till hetarbeten om de finns i landet stadigvarande. Hör efter med ditt försäkringsbolag INNAN hetarbete påbörjas och BEGÄR skriftligt svar från försäkringsbolaget. Detta gäller (lite luddigt) inte uppkomna tillfälliga hetarbeten men frågan är var gränsen går och rätt svar finns alltid efter att en olycka inträffat. Fråga hellre än att gissa för gissar ni fel tillämpas Lagen om skydd mot olyckor samtidigt som försäkringen inte gäller.

Det finns alternativ till öppen låga vid svetsning så fråga din rörmokare och jämför prisalternativen till klämning av rör mot svetslödning eller induktionslödning. Glöm inte att provtryckning skall ingå i jobbet för att garantier ska gälla utifrån försäkringskrav.
 
Hemmakatten
Jättebra inlägg och naturligtvis viktigt vid sådanan situationer.
Men, svetsar rörmokare så mycket nu för tiden?
Våra rörmokare "klämmer" ihop rörkopplingarna, trodde det var standard idag.
 
Mycket bra inlägg MEN.............

Du har fel på en viktig punkt, nämligen att vid en olycka så är det fastighetsägarens försäkring som löser ut (och inte företagets) och den gäller alltid oavsett vad som hänt!! Sedan så regressar dom i sin tur mot företagets ansvarsförsäkring och då kan företaget sitta skrynkligt till om dom slarvat med brandskyddspapper och utrustning. Tredje part blir aldrig drabbad av utebliven försäkring i detta läge och dom har ingen skyldighet att känna till reglerna.
 
Ooops. Klantade till det för några år sen och körde en spik igenom ett vattenrör vilket resulterade i "hett arbete" för röris.

Han tog glatt fram gasen och fixade jobbet utan diskussion. Med en snustorr trävägg 5 cm från rören. Det gick bra...

Det roliga i det hela var att gubbens kollega hade gjort installationen från början för med halvmeters stora bokstäver hade han signerat väggen med hjälp av brännaren...GÖSTA stod det inbränt och fint i råspånten...Huset byggt -76.

Vad skulle ni säga om röris bränner in sin signatur i ert hus ni håller på att uppföra?

Cool kille kan man inte säga...snarare hot.
 
pappskallen skrev:
Tredje part blir aldrig drabbad av utebliven försäkring i detta läge och dom har ingen skyldighet att känna till reglerna.
Det vete fasicken. Den nya lagen om skydd mot olyckor har skärpts.
Beställaren av tjänsten dvs villaägaren är ansvarig för att upprätta ett protokoll och ansvara för arbetet. Det är ex beställaren som ansvarar för att bevaka x antal timmar efter utfört arbete, brandvakt, aldrig rörmokaren som gjorde jobbet.

Det här en ny grej jag kom i kontakt med när jag förnyade mitt Heta arbeten i höstas.

Mvh
 
somelvis skrev:
Det vete fasicken. Den nya lagen om skydd mot olyckor har skärpts.
Beställaren av tjänsten dvs villaägaren är ansvarig för att upprätta ett protokoll och ansvara för arbetet. Det är ex beställaren som ansvarar för att bevaka x antal timmar efter utfört arbete, brandvakt, aldrig rörmokaren som gjorde jobbet.

Det här en ny grej jag kom i kontakt med när jag förnyade mitt Heta arbeten i höstas.

Mvh
Brandskyddsansvarig är den som ska skriva brandskyddspappret inte beställaren av tjänsten! mycket riktigt är det oftast villaägaren och samtidigt beställaren som är just brandskyddsansvarig, men han behöver inte vara det om någon annan är utsedd till det.

Vem som är ev. brandvakt spelar ingen roll så länge det inte är personen som utför arbetet MEN efter påskrivet brandskyddspapper är det entreprenörens ansvar att brandvakten är på plats, Brandskyddsansvarig kanske inte ens är hemma, han/hon kanske jobbar, är på semester etc.....

Problemet blir ju naturligtvis när ex. rörmokaren ska köra heta arbeten hos märta 83, hon kan ju knappast känna till att hon som fastighetsägare är brandskyddsansvarig och ska skriva brandpapper med brandvakt och gud vet allt. och hon kommer hållas skadelös vid en ev brand orsakad av entreprenören (som däremot sitter skrynkligt till).

Att bedömningen görs lite annorlunda på större företag kan jag tänka mig, där finns ju en organisation som kan det här, så rtillvida att det slarvats vid skrivandet om tillståndet. (om entr. bara rullar in och blåser på efter en telefonbeställning lär företaget inte ha några problem att svära sig fria)

Kan dessutom tillägga att man kan deligera brandskyddsansvaret, vilket kan vara att föredra ibland.
 
Inte bara svetsning.
Det finns andra arbeten som klassificeras som "Heta arbeten" som tex. kapning med vinkelslip och klistring av takpapp med brännare.
 
Tredejepart?

Om man som byggherre låter uppföra en bygnad så är man enligt PBL ansvarig för att allt på byggarbetsplatsen följer gällande bestämmelser. (gäller om-, ny- och tillbyggnader)
Denna fråga reglerar men oftast i Arbetsmiljöplanen som skall finnas framtagen för bygget.
 
Blev lite konfunderad när jag läste volvos meddelanden innan idag så jag bestämde mig för att ringa en juridiskt insatt (väldigt insatt) kollega vad det gäller just entreprenörskap och framförallt heta arbeten.


Svaret jag fick var att privatperson kan aldrig bli ekonomiskt drabbad av ett ev. uteblivet brandpapper, denne behöver inte ens skriva på pappret, det kan ex. chefen på firman göra, huvudsaken är att pappret finns och är korrekt ifyllt. (hur man löser problemet vid enmansfirma diskuterades aldrig dock)
det spelar heller ingen roll om det så är en till-om eller nybyggnation, samma regler där, så länge det är mot privatperson så hamnar denne aldrig i klistret (mer än att kanske stå med ett nerbränt hus givetvis) entreprenören däremot sitter med svartepetter så det stänker om det!



Däremot mot professionella beställare på större industrier och dyl. så åker även företaget på en viss procent av skadan.

"tredje part" som jag skrev var naturligtvis helt fel uttryckt, my fault!
 
pappskallen skrev:
Blev lite konfunderad när jag läste volvos meddelanden innan idag så jag bestämde mig för att ringa en juridiskt insatt (väldigt insatt) kollega vad det gäller just entreprenörskap och framförallt heta arbeten.


Svaret jag fick var att privatperson kan aldrig bli ekonomiskt drabbad av ett ev. uteblivet brandpapper, denne behöver inte ens skriva på pappret, det kan ex. chefen på firman göra, huvudsaken är att pappret finns och är korrekt ifyllt. (hur man löser problemet vid enmansfirma diskuterades aldrig dock)
det spelar heller ingen roll om det så är en till-om eller nybyggnation, samma regler där, så länge det är mot privatperson så hamnar denne aldrig i klistret (mer än att kanske stå med ett nerbränt hus givetvis) entreprenören däremot sitter med svartepetter så det stänker om det!



Däremot mot professionella beställare på större industrier och dyl. så åker även företaget på en viss procent av skadan.

"tredje part" som jag skrev var naturligtvis helt fel uttryckt, my fault!


Hej "Pappskallen" och alla andra.
Jag har inte fel som pappskallen påstår och som pappskallen också senare konstaterat är dett ingen enkel problematik. När jag lyfte fram detta ämne gällde det att vara kort och samlad för att få fram budskapet med risk för att det då kan tolkas lite yvigt. Pappskallen är väl insatt men kan inte heller som jag förmedla alla varianter av juridik vilket är helt förståligt för vad skulle vi annars ha jurister till.

En varning är dock på sin plats. Som man frågar får man svar. Om ni tar kontakt med Svenska Brandskyddsföreningen så kan dom svara på era frågor. Tänk bara på att det svar ni får, gäller endast utifrån det exempel ni ställt era frågor på. Det som jag informerat om är en generalisering i avsikt att väcka uppmärksamhet så jag förlåter påhoppet att jag skulle ha fel. Jag har bl.a. kontakt med lokala räddningstjänster, Statens Räddningsverk, försäkringsbolag och kommuner i detta ämne. Kravet på hetarbetscertifikat är inte många år gammalt och lagen vi talar om är bara 3 år gammal. En brandvakt skall ha ett gällande certifikat för hetarbete. Kolla detta själva med Svenska Brandskyddsföreningen. Kontrollera alltid vad som gäller i just ditt specifika fall för ingan annan situation är den andra lik.
 
Marzipilami skrev:
Följande krävs om försäkringar ska gälla efter en olycka (brand).

Ägaren, nyttjaren eller innehavaren av fastighet ska inneha giltigt 5-årigt certifikat för utfärdande av hetarbetstillstånd.
Påstår fortfarande att du har fel!

Försäkringen kommer att gälla i vilket fall, precis som jag skrev tidigare så drabbas inte privatpersoner av detta dilemma, det krävs inte att märta har ett hetcert för att kunna skriva brandpapper och göra en bedömning av brandriskerna för att försäkringen ska gälla.

dock är det bra att folk är upplysta om riskerna och att villaägare och andra frågar entreprenören om han följer dom branschregler som finns när det gäller brandrisker (och andra risker också för den delen) och diskuterar risker och förebyggande åtgärder med entreprenören.

Men när jag läser ditt ursprungsinlägg så ser jag det mest som skrämselpropaganda och som att det är jättekrångligt att få ett jobb med svets/skärning osv. utfört, men regelverket är inte tänkt att tillämpas så och kommer inte heller att göra det.

Det normala förfarandet när vi utför ett mindre jobb på en villa är att chefen, som varit och tittat på jobbet innan skriver på ett heta-arbeten papper och informerar om särskilda risker (nog för att vi känner till dessa själva) sedan åker man ut och arbetar och allt är frid och fröjd.


Kravet på heta arbeten kom 1992 (vad det gäller tak, andra branscher vet jag ej) och hade högre krav än övriga (svets, rondellskärning mm.) tills för några år sedan då dom slog ihop alla branscher.
 
pappskallen skrev:
Påstår fortfarande att du har fel!

Försäkringen kommer att gälla i vilket fall, precis som jag skrev tidigare så drabbas inte privatpersoner av detta dilemma, det krävs inte att märta har ett hetcert för att kunna skriva brandpapper och göra en bedömning av brandriskerna för att försäkringen ska gälla.

dock är det bra att folk är upplysta om riskerna och att villaägare och andra frågar entreprenören om han följer dom branschregler som finns när det gäller brandrisker (och andra risker också för den delen) och diskuterar risker och förebyggande åtgärder med entreprenören.

Men när jag läser ditt ursprungsinlägg så ser jag det mest som skrämselpropaganda och som att det är jättekrångligt att få ett jobb med svets/skärning osv. utfört, men regelverket är inte tänkt att tillämpas så och kommer inte heller att göra det.

Det normala förfarandet när vi utför ett mindre jobb på en villa är att chefen, som varit och tittat på jobbet innan skriver på ett heta-arbeten papper och informerar om särskilda risker (nog för att vi känner till dessa själva) sedan åker man ut och arbetar och allt är frid och fröjd.


Kravet på heta arbeten kom 1992 (vad det gäller tak, andra branscher vet jag ej) och hade högre krav än övriga (svets, rondellskärning mm.) tills för några år sedan då dom slog ihop alla branscher.

Hej igen!
Ser positivt på ditt engagemang och har noterat att du också är part i målet. Jag avser inte att "bjäbba" vidare om detta utan de som är intresserade vet nu att de kan ta reda på något de kanske inte visste och det är detta som är den egentliga avsikten med mitt inlägg. Vem som har rätt eller fel är för min del underordnat och kan budskapet förebygga olycka har jag uppnåt mitt mål med den förespeglade goda gärningen :)
 
Svensson, villaägare får svetsa och kapa med rondell i sitt eget garage utan heta cert och får ut på försäkringen om det brinner. Heta cert gäller bara yrkesfolk (enligt kursen jag gick). Enmansföretag som mitt är ett bekymmer.

Heta cert gäller även mig som sitter och mjuklöder kabel i elektronikkontakter, lödkolven är 370 grader.

Prototypen
 
Prototypen!

behöver inte svensson ha vattenslang eller 2 brandsläckare?
 
pappskallen skrev:
Svaret jag fick var att privatperson kan aldrig bli ekonomiskt drabbad av ett ev. uteblivet brandpapper, denne behöver inte ens skriva på pappret, det kan ex. chefen på firman göra, huvudsaken är att pappret finns och är korrekt ifyllt. (hur man löser problemet vid enmansfirma diskuterades aldrig dock)
det spelar heller ingen roll om det så är en till-om eller nybyggnation, samma regler där, så länge det är mot privatperson så hamnar denne aldrig i klistret (mer än att kanske stå med ett nerbränt hus givetvis) entreprenören däremot sitter med svartepetter så det stänker om det!
Arbetsmiljöansvaret är helt och klart uttalat byggherrens ansvar i PBL.
Inbegripet i arbetsmiljöansvaret anser jag att Heta Arbeten är.

Om det inte finns en arbetsmiljöplan på bygget så kan man få böter/fängelse. (jmf. A.Steens och G.Perssons bygge där saken drivits till domstol) och om något inträffar som ger personskador blir såklart påföljden strängare.

Om det finns ett uttalat övertagande av arbetsmiljöansvaret (helst skriftligt) på en entreprenör så kommer såklart byggherren undan detta ansvar om något inträffar.


Att man sedan får lov att köra vinkelslip och svetsa i sitt färdigbyggda garage regleras av ett helt annat lagrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.