Nu haglar tipsen från energirådgivare hur man ska göra för sänka sina elkostander. Ett tips nämner att man ska försöka täta sina fönster så gott det går så ingen värme sipprar ut. Men gör inte detta att inomhusklimatet blir avsevärt sämre? Man ska väl ha fönsterventilerna öppna även vintertid?

Kan tilläggas att jag bor i radhus med luft-luft värmepump och mekanisk frånluft.
 
Det är väl rätt vanligt att man stänger ventilerna mer på vintern just för att det blir dyrt, får andas friskare luft till våran. Ta en promenad när syret börjar tryta så förbättrar man nog sin hälsa mer än att köra med öppna ventiler.

Men jag håller med om att frågeställningen är rätt intressant för det känns som att problemet ses från två olika håll som inte är förenliga. I ena fallet räknar man på hur mycket värme som går förlorad enbart och då ska ju allt vara så tätt som möjligt. Från perspektivet bra klimat inne så ska det vara både väl ventilerat med mycket 'frisk' luft och jämn temperatur. Så om man inte har FTX känns det som att tätt runt fönstren inte är det viktigaste speciellt inte om man i också har fönsterventiler och har dem öppna. Att byta till 3glas kan ju fortfarande vara en ide om man bor långt norr ut o ska byta i alla fall för ett kallras längs en fönsterruta ger ju inte något luftutbyte utan bara kyla.
 
Rickard.
Dom menar nog inte att man ska stänga ventiler utan att man ska kolla att tätningslister och byta om det behövs. Har man okej ventilation i ett hus ska fönsterna vara täta.
 
Jo men det som blir lite töntigt i min uppfattning är om man har ett hus som drar lite längs fönstren för att det är otätt och man samtidigt har självdrag så kan man ju lika gärna stänga ventilerna något och låta det dra lite längs fönstren, kontra att kosta på att renovera för att täta och sedan öppna ventilationen mer för att kompensera för att det kommer in mindre luft kring fönstren.
 
Rickard.
Tätningslister kostar kanske ett par hundringar för en villa så det är ju inte direkt någon större investering. Jag har bytt mest för komfortens skull och det har gjort ganska stor skillnad t ex vid altandörren men någon märkbar skillnad på elräkningen förväntade jag mig inte direkt ;)
 
Tänker mer när det är tätning runt fönsterkarm som är otät.
Förra ägaren proklamerade glatt när vi köpte huset att alla fönster var bytta för bara några år sedan till dyra fina med bra värden. När jag tog bort fodret på ett fönster när jag höll på och renoverade konstaterade jag mindre glatt att jag såg rakt ut genom en glipa i fodret på utsidan, det var ingen isolering alls att prata om, någon liten remsa i nedre delen bara, men i och med att det helt saknas in-luftventiler på nedre plan så var det väl inte end of the world men efter som jag var där o pillade så tryckte jag dit isolering då jag förr eller senare tänk installera FTX i huset.
 
Rickard.
T TypRätt skrev:
Tänker mer när det är tätning runt fönsterkarm som är otät.
Ett dåligt drevat fönster ger ju konvektion utan ventilation (eller i alla fall oproportionerlig ventilation) och bör ses som ett fel hur man än tänker tycker jag. Nu ska man ju inte heller överdriva problemet här men dåliga tätningslister är ett bättre sätt att ventilera än dåligt drevat.
 
Ja framför allt verkar det rätt onödigt att satsa på dyra fönster om montören sedan ska fuska sig rakt igenom monteringen.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Det är lättare att bestämma hur mycket det ventileras om det är genom en manövrerbar ventil det ventileras än genom springor vid fönstren. I gamla hus är det inte ovanligt att de är otäta och det blir onödigt mycket ventilation. Vidare blir det mycket mer ventilation genom otätheterna när det blåser. Så visst finns det tillfällen då man kan spara en del på att täta dragiga fönster utan att för den sakens skull få dålig ventilation.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.