MultiMan
Jag brukar köpa kvalitetsflaskvatten när det säljs billigt. Håller sig mycket länge vid rätt förvaring (svalt, mörkt). Enda som brukar hända är att kolsyran minskar eller försvinner. Köpte 75L för någon månad sedan när Matsmart hade bra priser. Dricker efterhand beroende på hur mycket nytt jag hittar.

Planerar dock att köpa filter, möjligen ett S3 https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/sawyer-vattenfilter-sp4320-s3-38652 .
 
Jag väcker min egen tråd som jag knappt engagerade mig i :rolleyes:

Har lagt vantarna på fem 20l-dunkar i HD-PE, har förvarat batterivatten så de borde vara hyfsat rena.
Kan inte se att de är livsmedelsklassade, men behövs det? :thinking:
 
Jag tänker mig att man bör titta lite på vad för plaster som fäller ut i vatten över tid.
Vissa är bättre än andra så att de inte är Livsmedelsklassade kan ju tyda på något sådant.
Men om de är av en plast som är OK så bör det väll inte vara något problem.
 
HDPE används som förpackningsmaterial för mängder med livsmedel, t.ex. korkat på mjölk/gräddförpakningar. Det är dessutom en väldigt stabil plast. Tyvärr betyder inte det att dunkarna du har fått tag på är lämpliga för livsmedelförvaring. Det beror helt och hållet på var plastpelletsen kommer ifrån och hur de har hanterats. T.ex. om det är återvunnen plast så kan den innehålla rester från allt möjligt som plasten tidigare har kommit i kontakt med. Även maskinerna/hantering av dunkarna medan de tillverkades kan spela in.

Fast å andra sidan så gissar jag på att de du känna du har fått tag på är i vit och genomskinlig plast, om jag inte minns helt fel så är det oftast ny plast som används eftersom det är svårt att få till den färgen med återvunnen plast (oftast mörkare/gråare plaster där det är återvunnen plast eftersom det lätt blir den färgen när pigment från olika färger blandas).

Jag hade nog använt dem utan att förlora någon nattsömn över det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
HDPE används som förpackningsmaterial för mängder med livsmedel, t.ex. korkat på mjölk/gräddförpakningar. Det är dessutom en väldigt stabil plast. Tyvärr betyder inte det att dunkarna du har fått tag på är lämpliga för livsmedelförvaring. Det beror helt och hållet på var plastpelletsen kommer ifrån och hur de har hanterats. T.ex. om det är återvunnen plast så kan den innehålla rester från allt möjligt som plasten tidigare har kommit i kontakt med. Även maskinerna/hantering av dunkarna medan de tillverkades kan spela in.

Fast å andra sidan så gissar jag på att de du känna du har fått tag på är i vit och genomskinlig plast, om jag inte minns helt fel så är det oftast ny plast som används eftersom det är svårt att få till den färgen med återvunnen plast (oftast mörkare/gråare plaster där det är återvunnen plast eftersom det lätt blir den färgen när pigment från olika färger blandas).

Jag hade nog använt dem utan att förlora någon nattsömn över det.
Jag hade liknande funderingar, de ser ut precis som de man köper för att förvara vatten i.
Tänker mig att det kostar mer att hålla på och ställa om med lite billigare återvunnet material än att bara fortsätta producera med det livsmedelsklassade.
Kan också tänka att man kanske inte vill tillsätta eventuella föroreningar till sina batterier.
 
Ja, det behöver ju inte vara någon reell skillnad mellan livsmedelgodkända och "vanliga" dunkar som är producerade med likvärdiga plaster.

Påminner om när Tesla startade. De behövde pekskärmar, men de som såldes för bilmarknaden, dvs certifierade att klara temperaturerna, vibrationerna etc. var skitdyra.
De tog några "vanliga" skärmar och utsatte dem för samma tester själva och de visade sig fungera precis lika bra men för en tiondel av priset.

Kan tänka mig att det ställs höga krav på hanteringen, dokumentationen och hela end2end kedjan om de ska marknadsföras som livsmedelgodkända, men det innebär ju inte att det är någon *faktisk* skillnad mellan produktion och hantering av dem.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag jobbar med produkter som ska säljas i bland annat USA, för våra produkter innebär det att alla ingående komponenter i princip måste vara UL-godkända, och eftersom UL är ett självspelande piano (För att en komponent ska vara UL-godkänd måste ingående delar/material vara UL-godkända osv osv), och för att behålla ditt godkännande så behöver de inspektera med jämna mellanrum (typ årligen för en rejäl summa) så många leverantörer drar sig för att få ett UL-godkännande på materialen om de inte behöver det.

Men det är intressant om skärmarna, borde nästan göra ett sånt test själv, har jobbat lite mot displayer som ska sitta utomhus och så fort du lämnar 0-50grader så blir det snabbt dyrt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag funderade också på hur jag skulle förvara vatten i preppingsyfte tills jag kom på att jag jag har en varmvattenberedare på 200l med en tappkran i botten. Det vattnet är rent och både värms upp och byts ut dagligen.

I händelse av långvarigt strömavbrott kommer jag alltså tappa av varmvattenberedaren och klara mig bra länge på det så slipper jag tänka på att spara vatten i dunkar
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
men det innebär ju inte att det är någon *faktisk* skillnad mellan produktion och hantering av dem.
Tätade rörgenomföringar i gipsvägg med gipsbruk för många år sen. På besiktningen frågades vad det tätats med, och vi fick underkänt med gipsbruk. Hackade bort det och köpte brandmassa. När jag blandade var det misstänkt likt gipsbruk, innehållsförtäckningen visade att det var gips och sand, gipsbruket var oxå gips o sand.
Skillnaden var att brandmassan var testad och godkänd, och såldes i en 5 kg rödmålad pappkartong för 3 dubbla priset mot en 20 kg säck med gipsbruk.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Jag funderade också på hur jag skulle förvara vatten i preppingsyfte tills jag kom på att jag jag har en varmvattenberedare på 200l med en tappkran i botten. Det vattnet är rent och både värms upp och byts ut dagligen.

I händelse av långvarigt strömavbrott kommer jag alltså tappa av varmvattenberedaren och klara mig bra länge på det så slipper jag tänka på att spara vatten i dunkar
Jag skulle inte använda vattnet på det viset. Om du har strömavbrott en längre tid innan du börjar använda det så har det lite väl lång tid stått och myst i lagom bakterie-temperatur.
Legionella är inte någon vidare krydda.
Dessutom får du en del utfällningar beroende på vad din tank och värmepatron är gjorda av.
Du har ju ofta en offer-anod som också står där och avvecklas.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag skulle inte använda vattnet på det viset. Om du har strömavbrott en längre tid innan du börjar använda det så har det lite väl lång tid stått och myst i lagom bakterie-temperatur.
Legionella är inte någon vidare krydda.
Dessutom får du en del utfällningar beroende på vad din tank och värmepatron är gjorda av.
Du har ju ofta en offer-anod som också står där och avvecklas.
Hej Dowser4711

Jag kan tänka mig att, före min varmvattenberedare (bergvärme), sätta en (magasin)tank försedd med en backventil, en avstängningskran till varmvattenberedaren samt avtappningskran i botten och inluftning.

Vid ett strömavbrott kan man räkna med att det kommunala vattnet blir en bristvara, trycket sjunker och ledningarna töms, då undviker backventilen att tanken töms

Genom att sätta magasintanken före varmvattenberedaren så undviker jag att kallvattnets temperatur påverkas av magasintanken, även om den står inomhus man kan även isolera magasintanken.

Volymen på magasintanken bestäms av hur mycket vatten jag vill buffra och jag har fortfarande möjlighet att även förvara vatten i dunkar, men jag minskar problematiken med att omsätta (och ha tillgång till) vatten.

Många med egen brunn har en hydrofontank på ca 200 liter som magasinerar vatten så att pumpen inte behöver gå jämt. Jag bedömer att vattnet i magasintanken är lika tjänligt som dricksvatten, som de vatten som förvarats i en hydrofontank.
 
Redigerat:
Biltemas livsmedelklassade 10-litersdunkar brukar rekommenderas. Större dunkar är besvärliga att bära. Särskilt om man sedan ska hämta vatten på något av kommunens utlämningsställen vid en långvarigare kris.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.