Vi har en tät "granhäck" som är ca 3m hög och tänkte helt enkelt kapa toppen 1m så den blir 2m hög. Kommer detta funka eller är det ett effektivt sätt att ta död på hela häcken? Eller riskerar det att bli "konstigt" då granen fortsätter växa efter kapningen?

Som ni redan förstått så har jag EJ gröna fingar... :p
 
  • Gilla
trollkungen
  • Laddar…
Vad för gran har ni? Är det thuja går det bra men för att den inte skall se alltför rumphuggen ut bör man börja med att kapa mittstammen ca 20 cm under den höjd man vill ha. Grenarna som tufsar omkring låter man sitta kvar. Den kommer troligen att hämta sig efter ngn säsong såvida den är i gott skick idag. Kan du inte lägga in en/ett par bilder på häcken?

Om det är någon annan typ av gran är jag inte säker på att min rekommendation ovan är så lämplig då jag inte har ngn annan erfarenhet än thuja.
 
Om det är gran kommer den att bli väldigt ful. Gran bryter bara på årsskotten. Ät det däremot idegran går det bra även om den kommer att se lite konstig ut i början.
 
Jag är som sagt ingen expert men det ser ut som helt vanlig "skogsgran".
 
Är den "sidklippt" eller är det bara granar som växer vid sidan av varandra om du förstår hur jag menar.

En klippt häck borde gå att klippa, men en vildvuxen ser inte klokt ut de första åren:surprised:
Sedan växer det ut nya toppar lite vid sidan om där de kapades så hela häcken förskjuts i sidled. Vår förra granne hade en sådan häck som växte i zikzak, kapad flera gånger alltså :)

Googlade på "kapa granhäck" och hittade bl a dessa
Trädgårdsforumet > Storvuxna granar -> granhäck?
Granhäck ~ Vi i Villa
Det finns säkert flera länkar :)
 
Två år senare och häcken står orörd ;) Har haft fullt upp med allt annat rörande huset och har fortfarande lite betänkligheter angående slutresultatet av grankapningen. De flesta verkar överens om att det inte blir speciellt vackert med en kapad "granhäck", men som det är nu tycker vi den tar allt för mycket sol så något måste göras.

OM vi nu bestämmer oss för att kapa den en bit, skulle det vara en bra tidpunkt att göra det nu i april?

Lägger upp en bild på skapelsen. Tanken var att kapa den i typ samma höjd den har vid björken eller något lägre.
 
  • Img_0174.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapade för några år sen vår granhäck 50-70cm under den senare halvan av året (juli-oktober) kommer ej ihåg exakt månad. Den överlevde, ser rätt bra ut och har skjutit nya toppar, som jag måste ta av. Denna gång tänker jag prova att ta ner den ca.1 meter.
Ska dock tillägga att häcken av de tidigare ägarna skötts rätt bra så den är ej särskilt vildvuxen i sidled!
Resultatet kan ju bli ett helt annat med en yvigare häck misstänker jag!
Har tyvärr ingen bild att visa på min egen häck men ska försöka återkomma med "före och efter" bild i höst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.