Jag har flyttat in i en lägenhet som har platsbyggda garderober i trä, tror det är från 50-60 talet. Det luktar gammalt och instängt i garderoberna, typ som det kan göra inne på loppis eller secondhand affärer. Jag tänkte att det var trät som luktade så jag har målat väggarna och taket inne i garderoberna med vanlig väggfärg, men detta har inte hjälpt mycket. Känner till och med att mina kläder som jag förvarar i garderoben börjat lukta.. vad kan jag göra för att få bort lukten, måla med annan färg? Tapetsera?
 
Düsseldorff
Om du har målat allt invändigt så kan det inte rimligen lukta. Det måste vara mental lukt som sitter i din skalle.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Finns det någon väggventil eller så?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Hej
Hade samma problem , tror jag målade 3 eller 4 ggr
Men inget hjälpte .
Satte en ventilation nertill och sågade av dörren lite upptill . Lät även dörren stå öppen var gång jag åkte hemifrån och till slut så var lukten borta .
Finns massor av olika ventilationsgaller mm att välja på.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
A
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du har målat allt invändigt så kan det inte rimligen lukta. Det måste vara mental lukt som sitter i din skalle.
Gammal masonit luktar ju rätt mkt gubbkeps.
 
Düsseldorff
mowatom skrev:
Gammal masonit luktar ju rätt mkt gubbkeps.
Sant.

TS, hur har vi det med masoniten i garderoben? Överväldigande mängd? Svettig? Bring it!
 
Två strykningar med Jotun kvist och spärrgrund kanske?
Innehåller epoxy så den tätar bra.

/Höghus
 
Redigerat:
Ättika ska ju vara bra på att suga åt sig dålig lukt, testa att ställa in en kopp med ättika i skåpet några dagar.
 
BigR
Kolla under garderoben. Står den på en ingjuten sockel? Om det inte går att lossa på botten kan du ta en dosfräs och titta/sniffa.
 
Karlia
Jag säger också ventilation - så länge luften inte cirkulerar så blir det den där instängda lukten. I tidigare lägenhet har jag provar alla antiluktsgrejer som finns, det blev inte bättre innan jag ordnade med ventilation.
 
Hej!
Bumprar tråden lite,
Har också platsbyggda garderober från typ början av 40 talet. det är noll ventilatiation i dessa garderober och luktar mormor.
det är tre garderober i rad, jag tänkte om man kapar 2cm på dörrarna undertill så det kommer in luft där och sätter en rosettventil i väggen ovanför.

Sen installerar en badrumsfläkt eller liknande i bortsidan av garderoberna från rosettventilen.

Tror ni det är en bra lösning?
Eller har ni något enklare/bättre sätt att göra detta på?
 
BirgitS
K Killen som behöver hjälp skrev:
Hej!
Bumprar tråden lite,
Har också platsbyggda garderober från typ början av 40 talet. det är noll ventilatiation i dessa garderober och luktar mormor.
det är tre garderober i rad, jag tänkte om man kapar 2cm på dörrarna undertill så det kommer in luft där och sätter en rosettventil i väggen ovanför.

Sen installerar en badrumsfläkt eller liknande i bortsidan av garderoberna från rosettventilen.

Tror ni det är en bra lösning?
Eller har ni något enklare/bättre sätt att göra detta på?
Om sockeln är indragen så kan du borra hål i skåpbotten framför sockeln i stället för att kapa dörrarna. Hål i botten syns mindre. Jag är tveksam till att du behöver en fläkt när du har ventilationshål både upptill och nedtill så pröva utan fläkt i någon vecka först. Men om du har fläkt ska den blåsa ut luften från garderoben så att det inte blir övertryck i garderoben.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om sockeln är indragen så kan du borra hål i skåpbotten framför sockeln i stället för att kapa dörrarna. Hål i botten syns mindre. Jag är tveksam till att du behöver en fläkt när du har ventilationshål både upptill och nedtill så pröva utan fläkt i någon vecka först. Men om du har fläkt ska den blåsa ut luften från garderoben så att det inte blir övertryck i garderoben.
Tack fölr svar!
Vi har haft dörrarna öppnade(på glänt) i två veckor nu och det luktar fortfarande men mindre. så det känns som en fläkt kan vara nödvändigt.
Dörrarna går hela vägen ned till golvet utan tröskel eller hur man säger så kan nog inte gör något hål i sockel då det inte finns någon.
Golvet är lagt flytande in i garderoberna också.
 
BirgitS
Två veckor är ju kort tid, ventilationshål plus dörrar på vid gavel när man inte är i rummet under ett par veckor kan göra susen. Se inlägg 4.
 
Kan intyga att dörrar på gavel är det som gäller.
Lukten av 'gammal sommarstuga' sitter som berget men avtar vid luftning.
Har samma fenomen som många andra, 3 platsbyggda garderober på kontoret i masonit.
Häktade av dörrarna istället 😅
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.