Hej, jag och min sambo har hittat ett hus som vi vill köpa men vi vill gärna veta om det går att få ner radonhalten innan vi slår till. Det finns en radonsug installerad som vid ett byte av kondensatorn sänkte värdet i källaren och på entréplan, däremot påverkades inte värdet på övervåningen och just på övervåningen där man sover vill vi gärna få ner värdet avsevärt. (2-dagarsmätning utfördes innan och efter.)

Friskluftsventiler finns och företaget som bytte kondensatorn tror att en installation av mekanisk frånluft kan lösa problemet på övervåningen. Vad är era erfarenheter av detta? Jag har läst att denna metod dock kan orsaka fel tryckförhållanden, stämmer det?

(Dagens värden är ca 140 i källare och på entréplan och ca 200 på övervåningen. Jag är medveten om att gränsvärdet är 200 men för att vi ska känna oss helt trygga vore det skönt att komma ner runt 100, om det är rimligt att hoppas på.)

Oerhört tacksam om någon vill dela med sig av erfarenheter kring detta!
 
surris
Bättre ventilation brukar lösa problemet, F är det billigaste alternativet FTX det energieffektivaste men betydligt dyrare.
Fel tryckförhållanden får du inte, du får rätt tryckförhållanden, man vill ha undertryck i byggnaden.

Dina värden som du säger själv är absolut ingen katastrof. Om man inte uttsätts för radon i kombination med kolmonoxid (rökning eller om man bor vid en trafikerad väg) så är det väldigt liten risk för cancer.

Sen förstår jag att du vill komma ner i strålningshalten. Och en korttidsmätning är inte exakt.
 
  • Gilla
Josefine_
  • Laddar…
surris surris skrev:
Bättre ventilation brukar lösa problemet, F är det billigaste alternativet FTX det energieffektivaste men betydligt dyrare.
Fel tryckförhållanden får du inte, du får rätt tryckförhållanden, man vill ha undertryck i byggnaden.

Dina värden som du säger själv är absolut ingen katastrof. Om man inte uttsätts för radon i kombination med kolmonoxid (rökning eller om man bor vid en trafikerad väg) så är det väldigt liten risk för cancer.

Sen förstår jag att du vill komma ner i strålningshalten. Och en korttidsmätning är inte exakt.
En liten kommentar kring det du skriver om kolmonoxid: jag har aldrig hört kombinationen radon och kolmonoxid tillsammans förut som en anledning till högre risk för cancer. Däremot så är radonet en gas med fina partiklar som finns i luften. Om man röker t.ex. så fastnar radonpartiklarna på lite större partiklar som skapas vid den brinnande delen av en cigarett (eller vad man nu röker). Dessa partiklar drar man sedan ner i lungorna och fastnar på insidan av lungvävnaden. Om det då samtidigt sitter radonpartiklar på dessa sotpartiklar så fastnar dessa partiklar på insidan av lungorna och kan då ligga kvar där på insidan och stråla ut alfa-strålning. Alfa-strålning är normalt inte jättefarligt. En vanligt pappersark är normalt skydd nog. Men när det sitter fast på insidan av lungan så är det inte jättekul eftersom det ökar risken att få lungcancer.
Samma resonemang gäller trafikpartiklar. Däremot just kolmonoxid tillsammans med radon har jag som sagt inte hört förut. Men det kan säkert stämma också .

Radongasen spär du ut genom att öka ventilationen hemma (y)
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
surris
T tobbbias skrev:
En liten kommentar kring det du skriver om kolmonoxid: jag har aldrig hört kombinationen radon och kolmonoxid tillsammans förut som en anledning till högre risk för cancer. Däremot så är radonet en gas med fina partiklar som finns i luften. Om man röker t.ex. så fastnar radonpartiklarna på lite större partiklar som skapas vid den brinnande delen av en cigarett (eller vad man nu röker). Dessa partiklar drar man sedan ner i lungorna och fastnar på insidan av lungvävnaden. Om det då samtidigt sitter radonpartiklar på dessa sotpartiklar så fastnar dessa partiklar på insidan av lungorna och kan då ligga kvar där på insidan och stråla ut alfa-strålning. Alfa-strålning är normalt inte jättefarligt. En vanligt pappersark är normalt skydd nog. Men när det sitter fast på insidan av lungan så är det inte jättekul eftersom det ökar risken att få lungcancer.
Samma resonemang gäller trafikpartiklar. Däremot just kolmonoxid tillsammans med radon har jag som sagt inte hört förut. Men det kan säkert stämma också .

Radongasen spär du ut genom att öka ventilationen hemma (y)
Bra input.
Det är vad jag har fått lära mig, men är inge kemiprofessor så kan inte svara mer utförligt än så. Kan inte svara att det verkligen stämmer, har hört det du säger med.
Så slutsatsen är att radon i kombination med rökning eller avgaser inte är bra. Oavsett om det har med partiklar att göra eller kolmonoxid, eller en kombination.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/radon/hur-farligt-ar-radon/

Hur vanlig är lungcancer orsakad av radon?

Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att 400–500 lungcancerfall per år orsakas av radon i inomhusmiljö. Av dessa är 90 procent rökare. Om man sänker radonhalten i alla hus som har över 200 Bq/m3 kan man på längre sikt undvika cirka 200 lungcancerfall varje år.

Om ni inte röker, så tycks ju chansen att få cancer vara minimal, framförallt om ni ligger med värden som är i gränsen för godkänt.

Frånluftventilation är enklast att få till i efterhand på ett hus med flera våningar. Ventilation förbättrar inomhusklimatet mycket och minskar risken för fuktproblem på vinden, så det ska ni så klart göra.
 
  • Gilla
Josefine_
  • Laddar…
Om det är markradon så är FTX en bättre lösning än F, Eftersom en ren F bygger på att luft dras in i huset via ventiler och springor som kan ta med sig markradon
 
  • Gilla
Josefine_
  • Laddar…
Vi köpte ett 70-tals hus med källare, självdrag. Vi visste om att radonhalten låg ca 180 på övervåning och i källaren säkerligen högre. Vi visste inte om det var högstrålande blåbetong eller om det berodde på markradon.
Planen var hela tiden att vi skulle in med ett FTX system.
Köpte mig en radonmätare inför inflyttning och påbörjade mätning. Mätningen varierade kraftig över veckorna och jag började misstänkta att radonet inte kom från blåbetong utan markradon.
När vi påbörjade totalrenovering i källare innebar det att vi vart tvungna att flytta en del avloppsrör pga badrumsrenovering. När vi bilade upp plattan så visade mätaren ca 800, och efter igen gjutning av rör så återgick det till det tidigare normala.
Gjorde mig en egen radonsug och radonvärdet sjönk med ca 150. Nytt radonmedelvärde i källare ca 250 efter radonsug.
När vi fortsatte renovering av källare så installerade jag ventilationskanaler för frånluft och tilluft och som avslutade i kallvind. En ventilationsfirma fortsatte installation av ventilationskanaler på vind och FTX installerades.
Direkt då FTX driftsattes så sjönk radonhalten, just har vi ca 100 i källare och 50 på övervåning samt att vi fick en mycket bättre luftkvalité överlag.

Man ska vara försiktig med högt undertryck i ventilation då man har markradon, då radon kan sugas in i huset genom otätheter.
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
En liten kommentar kring det du skriver om kolmonoxid: jag har aldrig hört kombinationen radon och kolmonoxid tillsammans förut som en anledning till högre risk för cancer. Däremot så är radonet en gas med fina partiklar som finns i luften. Om man röker t.ex. så fastnar radonpartiklarna på lite större partiklar som skapas vid den brinnande delen av en cigarett (eller vad man nu röker). Dessa partiklar drar man sedan ner i lungorna och fastnar på insidan av lungvävnaden. Om det då samtidigt sitter radonpartiklar på dessa sotpartiklar så fastnar dessa partiklar på insidan av lungorna och kan då ligga kvar där på insidan och stråla ut alfa-strålning. Alfa-strålning är normalt inte jättefarligt. En vanligt pappersark är normalt skydd nog. Men när det sitter fast på insidan av lungan så är det inte jättekul eftersom det ökar risken att få lungcancer.
Samma resonemang gäller trafikpartiklar. Däremot just kolmonoxid tillsammans med radon har jag som sagt inte hört förut. Men det kan säkert stämma också .

Radongasen spär du ut genom att öka ventilationen hemma (y)
T tobbbias skrev:
En liten kommentar kring det du skriver om kolmonoxid: jag har aldrig hört kombinationen radon och kolmonoxid tillsammans förut som en anledning till högre risk för cancer. Däremot så är radonet en gas med fina partiklar som finns i luften. Om man röker t.ex. så fastnar radonpartiklarna på lite större partiklar som skapas vid den brinnande delen av en cigarett (eller vad man nu röker). Dessa partiklar drar man sedan ner i lungorna och fastnar på insidan av lungvävnaden. Om det då samtidigt sitter radonpartiklar på dessa sotpartiklar så fastnar dessa partiklar på insidan av lungorna och kan då ligga kvar där på insidan och stråla ut alfa-strålning. Alfa-strålning är normalt inte jättefarligt. En vanligt pappersark är normalt skydd nog. Men när det sitter fast på insidan av lungan så är det inte jättekul eftersom det ökar risken att få lungcancer.
Samma resonemang gäller trafikpartiklar. Däremot just kolmonoxid tillsammans med radon har jag som sagt inte hört förut. Men det kan säkert stämma också .

Radongasen spär du ut genom att öka ventilationen hemma (y)
Ok! Jättedum tanke kanske, men då bör man eventuellt inte elda i dom öppna spisarna som finns i huset innan man har ”löst” radonproblemet? Eller är det helt olika partiklar i den typen av rök och t.ex. cigarettrök? Mycket nytt att lära sig…
 
S Srixon skrev:
Vi köpte ett 70-tals hus med källare, självdrag. Vi visste om att radonhalten låg ca 180 på övervåning och i källaren säkerligen högre. Vi visste inte om det var högstrålande blåbetong eller om det berodde på markradon.
Planen var hela tiden att vi skulle in med ett FTX system.
Köpte mig en radonmätare inför inflyttning och påbörjade mätning. Mätningen varierade kraftig över veckorna och jag började misstänkta att radonet inte kom från blåbetong utan markradon.
När vi påbörjade totalrenovering i källare innebar det att vi vart tvungna att flytta en del avloppsrör pga badrumsrenovering. När vi bilade upp plattan så visade mätaren ca 800, och efter igen gjutning av rör så återgick det till det tidigare normala.
Gjorde mig en egen radonsug och radonvärdet sjönk med ca 150. Nytt radonmedelvärde i källare ca 250 efter radonsug.
När vi fortsatte renovering av källare så installerade jag ventilationskanaler för frånluft och tilluft och som avslutade i kallvind. En ventilationsfirma fortsatte installation av ventilationskanaler på vind och FTX installerades.
Direkt då FTX driftsattes så sjönk radonhalten, just har vi ca 100 i källare och 50 på övervåning samt att vi fick en mycket bättre luftkvalité överlag.

Man ska vara försiktig med högt undertryck i ventilation då man har markradon, då radon kan sugas in i huset genom otätheter.
S Srixon skrev:
Vi köpte ett 70-tals hus med källare, självdrag. Vi visste om att radonhalten låg ca 180 på övervåning och i källaren säkerligen högre. Vi visste inte om det var högstrålande blåbetong eller om det berodde på markradon.
Planen var hela tiden att vi skulle in med ett FTX system.
Köpte mig en radonmätare inför inflyttning och påbörjade mätning. Mätningen varierade kraftig över veckorna och jag började misstänkta att radonet inte kom från blåbetong utan markradon.
När vi påbörjade totalrenovering i källare innebar det att vi vart tvungna att flytta en del avloppsrör pga badrumsrenovering. När vi bilade upp plattan så visade mätaren ca 800, och efter igen gjutning av rör så återgick det till det tidigare normala.
Gjorde mig en egen radonsug och radonvärdet sjönk med ca 150. Nytt radonmedelvärde i källare ca 250 efter radonsug.
När vi fortsatte renovering av källare så installerade jag ventilationskanaler för frånluft och tilluft och som avslutade i kallvind. En ventilationsfirma fortsatte installation av ventilationskanaler på vind och FTX installerades.
Direkt då FTX driftsattes så sjönk radonhalten, just har vi ca 100 i källare och 50 på övervåning samt att vi fick en mycket bättre luftkvalité överlag.

Man ska vara försiktig med högt undertryck i ventilation då man har markradon, då radon kan sugas in i huset genom otätheter.
Intressant! Du hade inga problem med att det var för lågt på vinden? Det här huset som också är ett 70-talshus har nästan platt tak så vi bör kanske kolla upp ordentligt att det är tillräckligt med utrymme.

Hur ser det ut med rördragningen hos dig, blev det något synligt utanpåliggande? (Osäker på hur det brukar se ut.)
 
J Josefine_ skrev:
Intressant! Du hade inga problem med att det var för lågt på vinden? Det här huset som också är ett 70-talshus har nästan platt tak så vi bör kanske kolla upp ordentligt att det är tillräckligt med utrymme.

Hur ser det ut med rördragningen hos dig, blev det något synligt utanpåliggande? (Osäker på hur det brukar se ut.)
Vårt hus har sadeltak så FTX fick plats där. FTX kan placeras i källaren.
För källaren drogs stamledningar i källargång utmed hjärtvägg som täcktes in som en kanal.
Från stamledningar drog jag in rör i samtliga rum vi bjälklaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Josefine_
  • Laddar…
J Josefine_ skrev:
Ok! Jättedum tanke kanske, men då bör man eventuellt inte elda i dom öppna spisarna som finns i huset innan man har ”löst” radonproblemet? Eller är det helt olika partiklar i den typen av rök och t.ex. cigarettrök? Mycket nytt att lära sig…
Röken ska helst gå ut genom skorstenen och inte in i rummet. Annars ska man nog inte elda i den öppna spisen.
Problemet för rökare är ju att dem suger ganska ofta i sig rök. Du har säkert sett bilder på lungor från människors som rökt i många år. Tänk dig då att det där kladdet samtidigt är fyllt med radongas som bombarderar vävnaden med alfa-strålning. Kanske inte en superbra kombination.
 
  • Gilla
Josefine_
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Vårt hus har sadeltak så FTX fick plats där. FTX kan placeras i källaren.
För källaren drogs stamledningar i källargång utmed hjärtvägg som täcktes in som en kanal.
Från stamledningar drog jag in rör i samtliga rum vi bjälklaget.
Tack, det är bra att veta vad det finns för alternativ.

S Srixon skrev:
Vårt hus har sadeltak så FTX fick plats där. FTX kan placeras i källaren.
För källaren drogs stamledningar i källargång utmed hjärtvägg som täcktes in som en kanal.
Från stamledningar drog jag in rör i samtliga rum vi bjälklaget.
 
Lite märkligt att det var högre på övervåningen. Är det också i blåbetong?
 
Kan även bero på undertryck från undervåning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.