Hej!
När man spolar mycket vatten i köket så kommer det efter ett tag en massa klingade ljud från avloppet! Vattnet rinner av bra och har försökt med propplösare och varmvatten men det funkar inte? Vad kan problemet vara?
 
Skippa ”propplösare” och andra liknande produkter, dessa kan skapa mer oreda än det åtgärdar, samt kan skada den som senare fysiskt öppnar avloppet.

Hur går avloppet?
Vad är det för material i avloppsrören?
Kommunal eller egen avloppsanläggning?
Är det bara i köket det klingar?
Kan du spela in ljudet?
Ungefär hur många liter är ”mycket”?
Är det skillnad på om man spolar sakta eller snabbt?
Kvittar det i vilken ho man spolar i?
Hur ser avloppet ut under hoarna?
 
Hej!
Det klingade ljudet kommer på båda sidorna av diskhoet när jag spolar. det uppkommer när man spolar ner minst 1 liter vatten. Det spelar ingen roll om det är varmt eller kallt vatten.

Det är bara i köket det blir klingade ljud och det uppstår alltid när allt vatten har runnit ner i avloppet. Det är PP rör och kommunal brunn. Kan försöka att spela in ljudet och lägga upp det här ikväll
 
Vi hade samma problem och det tog inte mer än kanske 3 månader innan det började rinna trögt efter att kluckandet började.
Ingenting hjälpte (vi provade alla husmorstips, rensband osv) så vi bokade spolning (vi ville inte behöva krabba med det där när köket var färdigrenoverat).
De kom dit och sög med vacuum och spolade hetvatten. Sedan dess är kluckandet ett minne blott ☺️
Kostade 3000:- ink moms.

Kluckandet uppstår ofta pga beläggningar i rören som gör att det blir trängre och trängre, har det väl börjat byggas på skit så växer det snabbt på sig sa spolkillen hos oss.

Man ska t ex tänka på att alltid TORKA ur stekpannor med hushållspapper så mycket man kan innan disk osv, inte spola ner fettet i avloppet.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Är det kluckande så är det stopp på gång. Det finns bara ett litet hål öppet i mitten av köksstammen längre ned. Troligen fett från maten. Spolning är som sagt lösningen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det kluckande så är det stopp på gång. Det finns bara ett litet hål öppet i mitten av köksstammen längre ned. Troligen fett från maten. Spolning är som sagt lösningen.
Okej,hur gör man själva spolningen?
 
J jw89 skrev:
Okej,hur gör man själva spolningen?
Googla på avloppsspolning.
Det görs med fördel av en auktoriserad firma. Vi anlitade Molins.
 
E Enial skrev:
Googla på avloppsspolning.
Det görs med fördel av en auktoriserad firma. Vi anlitade Molins.
Tack! Men det är inte konstigt att det endast kommer ljud från köket och inte från någon annat avlopp? Har 3 toaletter och där låter det ingenting när jag spolar vatten?
 
J jw89 skrev:
Tack! Men det är inte konstigt att det endast kommer ljud från köket och inte från någon annat avlopp? Har 3 toaletter och där låter det ingenting när jag spolar vatten?
Var precis samma hemma hos oss. Inget problem alls med avloppet i badrummet, endast i köket. Det beror väl på om stoppet sitter innan fögreningen med toalettavloppen kanske?
Vårt badrumsavlopp sitter dock "innan" köket, men vi hade ändå inga problem i badrummet varken i dusch, tvättmaskin, toalett eller handfat.

Vattnet i köket när spolbilen kom, rörde sig knappt alls. Så det går snabbt utför om man väl börjat få problem också
Det skramlade rejält när han sög ur avloppet iallafall och det löste problemet med kluckande och trög avrinning.
Ring en rörmokare annars som kan kolla ner med kamera, jag tror dock det blir dyrare att börja i den änden.
Molins erbjöd kamerakoll, för 500:- extra i samband med spolningen. Vi hade tagit det om inte spolningen hade hjälpt.

Vi blev rekomenderade att underhållsspola typ var 10-15 år om vi sköter oss med torka ur fett istället för att spola ner det.
Tätare intervaller om man vill vara en slarver
 
E Enial skrev:
Var precis samma hemma hos oss. Inget problem alls med avloppet i badrummet, endast i köket. Det beror väl på om stoppet sitter innan fögreningen med toalettavloppen kanske?
Vårt badrumsavlopp sitter dock "innan" köket, men vi hade ändå inga problem i badrummet varken i dusch, tvättmaskin, toalett eller handfat.

Vattnet i köket när spolbilen kom, rörde sig knappt alls. Så det går snabbt utför om man väl börjat få problem också
Det skramlade rejält när han sög ur avloppet iallafall och det löste problemet med kluckande och trög avrinning.
Ring en rörmokare annars som kan kolla ner med kamera, jag tror dock det blir dyrare att börja i den änden.
Molins erbjöd kamerakoll, för 500:- extra i samband med spolningen. Vi hade tagit det om inte spolningen hade hjälpt.

Vi blev rekomenderade att underhållsspola typ var 10-15 år om vi sköter oss med torka ur fett istället för att spola ner det.
Tätare intervaller om man vill vara en slarver
Okej tack så mycket för svaret! Jag ska köpa mig en Rörrensare till min högtryckstvätt och testa det!
 
Jag spolat och spolat men fortfarande kommer samma ljud! Köpte mig en rörrensare till min högtryckstvätt och det verkar inte vara något stopp och vattnet rinner snabbt bort!

Lägger upp ett klipp på ljudet här!
 
Claes Sörmland
Det där är ljudet från när luft sugs genom ett vattenlås. Av någon anledning har du ett kraftigt undertryck i avloppet relativt rummet. Eller går det någon dränslang till din ventilationsanläggning/värmepump som ger ljudet p g a ett vattenlås?
 
Lägger upp två bilder på hur det ser ut med alla rör också! Det är diskmaskin och dubbel diskho som är kopplade!
 
  • Rörsystem under diskho med anslutningar för diskmaskin och dubbel diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av rör under diskhon, kopplade till diskmaskin och dubbel diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där är ljudet från när luft sugs genom ett vattenlås. Av någon anledning har du ett kraftigt undertryck i avloppet relativt rummet. Eller går det någon dränslang till din ventilationsanläggning/värmepump som ger ljudet p g a ett vattenlås?
Tack för snabbt svar! Hur kan jag göra för att ordna det? Ingen dränaslang till ventilationsanläggningen vad jag tror!
 
Hur ser det ut på ”baksidan” där avloppsslangen från diskmaskinen är ansluten?

Prova även att ta bort diskmaskinsslangen och plugga anslutningen (mot avloppet).
Ta därefter och spola med vatten å se vad som händer/låter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.