Ok, den maskinen som BirgitS hänvisar till verkar ha dubbla kapaciteten mot din nuvarande och kan kanske fylla behoven. Eller ja, någon nyare modell kan väl vara på sin plats och du visade någon LG med lågvibrationsegenskaper.

Som flera postare nämnt så är det viktigt att se över golvets stabillitet. Dock får jag säga att vi inte haft problem med detta tidigare när maskinerna stod på träbjälklag, det handlar om en LG med direct drive och en Siemens iSensoric IQ500. Någon lätt vibration vid vissa centrifugeringsvarv bara, inget bekymmersamt. Båda maskinerna står idag på betonggolv / klinkers i källaren och varken hörs eller märks.
 
Läs sida 15 i manualen:
Krav på
installationsplatsen
Innan apparaten installeras, observera följande
information för att säkerställa att apparaten
installeras på en lämplig plats.
Installationsplats
• Denna apparat måste installeras på ett stadigt
golv för att minimera vibration under
centrifugering. Betonggolv är bäst, mycket
mindre benäget att vibrera under centrifugering
än trägolv eller mattbelagda ytor.
• Placera inte tvättmaskinen på en liten plattform
eller på en trälåda.
• Om apparaten måste installeras intill en gasspis
eller en kol-/vedeldad spis/kamin måste en
isolering (850 x 600 mm), täckt med
aluminiumfolie på sidan som vetter mot spisen
eller kaminen placeras mellan de två
anordningarna.
• Se till att apparaten installeras på ett sådant sätt
att den är lättåtkomlig för en tekniker i händelse
av ett haveri.
• När apparaten installeras ska de fyra fötterna
justeras med hjälp av den medföljande
skruvnyckeln för att se till att apparaten står
stabilt.
Golvinstallation
För att säkerställa tillräckligt med utrymme för
vatteninloppets slang, avloppsslangen samt
luftflöde, lämna ett mellanrum på minst 50 mm på
sidorna och 100 mm bakom apparaten. Se till att ge
extra utrymme för vägg-, dörr- och golvlister om
det behövs.
VARNING
• Denna apparat får endast användas för
hushållsbruk och får inte användas i mobila
enheter.
ANMÄRKNING
• Försök aldrig att korrigera ett ojämnt golv
genom att placera träbitar, papp eller liknande
material under apparaten.
Trägolv (sviktande golv)
När apparaten installeras på trägolv används
gummitassar för att minska överdriven vibration
och obalans. Trägolv eller andra golv som vilar på
reglar kan bidra till överdriven vibration och
obalans, samt fel och dålig funktion.
• För att minska vibration, rekommenderar vi
gummitassar a som är minst 15 mm tjocka. De
placeras under apparatens alla fötter och fästs i
minst två golvbjälkar med skruvar.
• Installera om möjligt apparaten i ett av rummets
hörn där golvet är som mest stabilt.
• Montera på gummitassar för att minska
vibrationer
Förr var LGs tvättar ökända för hur uselt de funkade på golv med träbjälklag. Vet inte om de är bättre idag men det monster du tittar på har en riktigt stor trumma med stor potential att trassla vid ostadigt underlag.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, den maskinen som BirgitS hänvisar till verkar ha dubbla kapaciteten mot din nuvarande och kan kanske fylla behoven. Eller ja, någon nyare modell kan väl vara på sin plats och du visade någon LG med lågvibrationsegenskaper.

Som flera postare nämnt så är det viktigt att se över golvets stabillitet. Dock får jag säga att vi inte haft problem med detta tidigare när maskinerna stod på träbjälklag, det handlar om en LG med direct drive och en Siemens iSensoric IQ500. Någon lätt vibration vid vissa centrifugeringsvarv bara, inget bekymmersamt. Båda maskinerna står idag på betonggolv / klinkers i källaren och varken hörs eller märks.
Att förstärka golvet blir nästa steg om det inte går att hitta en tillräckligt stillsam maskin till rimlig penning. LG-maskinen verkar bra men kostar ungefär tre gånger så mycket som jag tycker känns rimligt. Vår nuvarande lilla LG med "direct drive" var också rimligt tyst när den stod på ett betonggolv i en lägenhet men inte där den står idag. Badrummet har en yta på strax över 10 m2 så golvet bärs upp av reglar som är nästan 3.5 meter långa utan något stöd däremellan. Så skulle det fortfarande vara problematiskt även efter byte av maskin så får man väl ordna med några extra stöd under golvet nere i krypgrunden.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en kombinerad tvätt och tork sen 2014, Electrolux EWW 1476 HDW, och den tvättar lika rent och torkar lika bra som de separata maskiner vi har haft tidigare. Men visst vibrerar den lite för den förvaringslåda som står ovanpå brukar flytta på sig några cm, men kanske det skulle bli mindre om vi ansträngde oss mer för att få den att stå helt vågrätt. Det är betong under klinkern.
har du betong under så skall det inte vibrera så mycket, det viktiga är att alla 4 fötterna står lika hårt i golvet att den står i våg har minst betydelse
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A
N Nicklas_gbg skrev:
Varmvattenberedaren är monterad rakt ovanför den plats som är avsedd för tvättmaskin så det går inte att placera två maskiner på höjden. Det finns inte heller plats att placera två maskiner i bredd och de går inte att ställa maskinerna någon annanstans i badrummet med tanke på tillgång till vatten, el och avlopp. Det finns plats för exakt en normalstor maskin och därför vill jag ha en kombinerad.
Du kan ju ställa torken i uterummet, det är inte ovanligt
 
  • Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
MultiMan
Jag justerar alltid in med vattenpass i båda riktningarna, det bör man alltid göra. Och som electroluxaren skriver, se till att du skruvar ner så det spänner mot underlaget. Glöm inte fötternas låsmuttrar! Drar man inte dessa kommer fötterna vibrera loss och börja glappa efter ett tag.
 
Har fått en hel del svar men efter vad jag kan se så är det inga svar som faktiskt svarar på min fråga.

Jag kommer alltså att köpa en kombinerad tvättmaskin/torktumlare och den kommer att stå på ett golv som egentligen är olämpligt för tvättmaskin eftersom att det sviktar för mycket och vibrationerna fortplantar sig i hela huset.

Är det någon som kan tipsa om en tillverkare och serie eller till och med en modell av maskin som fungerar så bra som möjligt under dessa förutsättningar?
 
A
N Nicklas_gbg skrev:
Har fått en hel del svar men efter vad jag kan se så är det inga svar som faktiskt svarar på min fråga.

Jag kommer alltså att köpa en kombinerad tvättmaskin/torktumlare och den kommer att stå på ett golv som egentligen är olämpligt för tvättmaskin eftersom att det sviktar för mycket och vibrationerna fortplantar sig i hela huset.

Är det någon som kan tipsa om en tillverkare och serie eller till och med en modell av maskin som fungerar så bra som möjligt under dessa förutsättningar?
Nej!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Jag vill tillägga att det under dessa förutsättningar säkert finns enstaka modeller som presterar lite bättre, men det är en mycket bättre och mer säker lösning att först förstärka golvet. Det borde vara den första åtgärden. Jag förstår att om man köpt skitmaskiner tidigare så kan man eventuellt bli lycklig över att skaffa en reklamvideohyllad maskin som med största sannolikhet är bättre än det man hade innan, men den rätta vägen är stabilt golv - kvalitetsmaskin med 5 års garanti från en europeisk tillverkare till bra pris, från en ÅF man gillar.
 
j.f.s
Vi har en Samsung kombinerad tvätt/tork från 2019 som förra ägaren till huset satt in. Sämsta uppfinningen någonsin. Tvättar bra men eftersom den inte kan torka lika stor mängd som man tvättar så får man antingen ta ur tvätt eller köra fler maskiner. Blir dessutom aldrig lika torr tvätt som i separata maskiner och väldigt lätt att det börjar lukta unket.

Vi kör den som ren tvättmaskin. Torkar gör vi torkskåp eller upphängt.
 
  • Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag vill tillägga att det under dessa förutsättningar säkert finns enstaka modeller som presterar lite bättre, men det är en mycket bättre och mer säker lösning att först förstärka golvet. Det borde vara den första åtgärden. Jag förstår att om man köpt skitmaskiner tidigare så kan man eventuellt bli lycklig över att skaffa en reklamvideohyllad maskin som med största sannolikhet är bättre än det man hade innan, men den rätta vägen är stabilt golv - kvalitetsmaskin med 5 års garanti från en europeisk tillverkare till bra pris från en ÅF man gillar.
Jag har aldrig tidigare köpt en tvättmaskin i mitt liv. Våran lilla LG fick vi till skänks från de som bodde i vår tidigare hyreslägenhet före oss och Boschmaskinen ute i ladugården fick vi med gården där vi bor nu. Att förstärka golvet kan möjligtvis bli ett projekt att ta tag i framåt våren/sommaren om det visar sig behövas men jag känner att vi behöver en ny tvättmaskin/torktumlare redan nu. Och den behöver stå i badrummet trots förutsättningarna för det är lite för bökigt att springa ut för att tvätta, speciellt på vintern.

Så förslag som rör det jag faktiskt undrar över är fortfarande varmt välkomna! Och förslag på alternativa lösningar av problemet släpper vi.
 
j.f.s j.f.s skrev:
Vi har en Samsung kombinerad tvätt/tork från 2019 som förra ägaren till huset satt in. Sämsta uppfinningen någonsin. Tvättar bra men eftersom den inte kan torka lika stor mängd som man tvättar så får man antingen ta ur tvätt eller köra fler maskiner. Blir dessutom aldrig lika torr tvätt som i separata maskiner och väldigt lätt att det börjar lukta unket.

Vi kör den som ren tvättmaskin. Torkar gör vi torkskåp eller upphängt.
Ja så är det med alla maskiner jag har tittat på, att de inte klarar av att torka lika mycket som de kan tvätta. Ser det som en acceptabel kompromiss att man antingen får tvätta lite mindre om man även vill torka, eller att man får ta ut lite av tvätten före tork och kanske köra torkningen i två omgångar, eller att man får "förtorka" i maskinen och hänga upp för tork sedan. Alla de alternativen är bättre än att inte ha någon torkmöjlighet alls utöver att hänga tvätten inomhus. (På sommaren försöker vi hänga tvätten utomhus dock men det är inte så många månader om året då det fungerar bra.) Separat torktumlare eller torkskåp är inget alternativ utan det är antingen en kombinationsmaskin eller ingen torkmaskin alls som gäller.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan
N Nicklas_gbg skrev:
Jag har aldrig tidigare köpt en tvättmaskin i mitt liv. Våran lilla LG fick vi till skänks från de som bodde i vår tidigare hyreslägenhet före oss och Boschmaskinen ute i ladugården fick vi med gården där vi bor nu. Att förstärka golvet kan möjligtvis bli ett projekt att ta tag i framåt våren/sommaren om det visar sig behövas men jag känner att vi behöver en ny tvättmaskin/torktumlare redan nu. Och den behöver stå i badrummet trots förutsättningarna för det är lite för bökigt att springa ut för att tvätta, speciellt på vintern.

Så förslag som rör det jag faktiskt undrar över är fortfarande varmt välkomna! Och förslag på alternativa lösningar av problemet släpper vi.
Det finns ingen som kan rekommendera någon maskin på ett golv som sviktar. Alldeles för många som kommer till forum och vill ha enkla "trycka på knappen"-lösningar. Du har skapat ett inlägg med en för dig viktig fråga, men när du får svar du inte gillar så ska vi andra "släppa" det? Kan bara önska en sådan problemlösning, lycka till. Kommer självklart respektera din önskan att inte skriva fler relevanta inlägg.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns ingen som kan rekommendera någon maskin på ett golv som sviktar. Alldeles för många som kommer till forum och vill ha enkla "trycka på knappen"-lösningar. Du har skapat ett inlägg med en för dig viktig fråga, men när du får svar du inte gillar så ska vi andra "släppa" det? Kan bara önska en sådan problemlösning, lycka till. Kommer självklart respektera din önskan att inte skriva fler relevanta inlägg.
Svar som inte är relevanta för min frågeställning är lämpliga att släppa ja. Denna tråd handlar om vilka tillverkare som är duktiga på att bygga lugna maskiner och inte om hur man förstärker golv, bygger om badrum eller om allt möjligt annat. Har man goda erfarenheter av någon specifik tillverkare eller modell så får man gärna dela dem och andra synpunkter kan vi ta i andra trådar där de är relevanta för ämnet.
 
N Nicklas_gbg skrev:
Så förslag som rör det jag faktiskt undrar över är fortfarande varmt välkomna! Och förslag på alternativa lösningar av problemet släpper vi.
Men om det inte finns en maskin som funkar bra med dina förutsättningar då? Blir du gladare om jag skriver: "Köp LG-maskinen, det kommer bli kanon! Har en själv på sviktande golv. Funkar toppen!"?

Fast påståendet ovan är inte sant. Det är däremot sant att LGs maskiner är (var?) kända för att vara usla på golv som inte var superstabila. Du har inte heller kommenterat utdraget ur manualen för den LG du tittar på som jag citerade tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.