Håller på och bygger kök och vi upptäckte att det var usel (ingen) isolering i ytterväggarna så vi reglade upp och isolerade. Vi gjorde så att vi reglade mot väggen och la sen isoleringen mellan reglarna, men när jag tittar hos isover så visar de att man isolerar bakom reglerna, åtminstone på varannan. Spelar det nån roll? Kommer det bli (mycket) sämre isolering när man gör som vi och bara isolerar mellan reglarna?
 
hela konstruktionen får ett sämmre U-Värde. Men var det kallt innan ni isolerade i köket? Handlar ju ofta om att spara yta här..

Jag skulle nog inte riva o göra om.. hur mycket isolering har ni slängt på?

Är det inte troligt att man i framtiden kommer byta fasad eller likande & då slänga på ännu mera isolering? minst 200mm ska man ju ha i väggarna så jag antar att ni inte har isolerat så mycket i köket.. ;)

 
Lite kallare än övriga rum, men inget överdrivet. Vi lägger in 95 mm nu, är nästan klara.
 
Ska fortsätta isolera övriga rums ytterväggar och vill ha lite synpunkter på detta. Hur har ni gjort som isolerat inifrån? Mellan reglarna eller även bakom?
 
Beror helt på hur mycket utrymme man har , att isolera bakom reglarna är för att bryta köldbryggor men det kan man lika gärna göra på insidan med, dvs regla en gång till om nu utrymmet räcker till förstås.

/Kent
 
Ska ju regla upp på insidan med 95-reglar. Frågan är ju om jag då ska göra så med 95-reglar överallt eller 45-reglar en bit ifrån väggen.
Någon mer isolering kommer det inte att bli.
 
Spontant hade jag valt 95 reglar då det är ett jäkla jobb att få stabilitet i ett stående regelverk med 45.

På nybygge är det en annan sak när man spikar det liggande.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.