Hej.
Har precis bytt bänkskiva + ho i köket. Och fick därför även nya rör/vattenlås som hörde till.
Problemet är att mitt avlopp sitter ganska högt och med vattenlåset på plats får jag "precis" fall mot avloppet. Men inte mycket.
Se bild:
Nyinstallerad bänkskiva och diskho med synliga rör och vattenlås under, markerade problemområden i färgade fyrkanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt går ihop fint men om jag inte "lyfter" kopplingen inom den röda fyrkanten så har jag sett att det kan läcka lite lite vatten - dvs om det blir lite lite bakfall. Det är ju bara ett räfflat flexrör där man sätter en packning 8st räfflor upp på röret och sticker in. Antar att det främst är till för att stickas NER i ett avloppsrör? Men mitt löper ju nästan horisontellt.

Har någon någon smart ide hur jag fixar detta lite bättre?
T.ex den biten som är innanför den gröna fyrkanten har en anslutningsnippen i vägen för att höja vattenlåset 3-4cm till. Det hade underlättat.

Bonusfråga (blå fyrkant):
Nya diskmaskinens avloppsslang har lite större diameter är anslutningen på vattenlåset för diskmaskinen. Så den är inte en tight/tät fit mot anslutningen.
Har dragit en slangklämma max så den sitter åt. Ska testa ikväll om det är tätt men finns det något jag kan köpa i förebyggande syfte för att säkra koppling av avloppslangen från diskmaskinen till denna lite mindre anslutning?

tack på förhand.
 
Kan du inte korta av röret under den gröna fyrkanten?
 
useless useless skrev:
Kan du inte korta av röret under den gröna fyrkanten?
det kanske går.
Är någon ”färdig” teleskopdel med integrerad packning. Så känns som att jag ”förstör” något då?
 
Ok. Sitter packningen i den tjockare delen?
 
useless useless skrev:
Ok. Sitter packningen i den tjockare delen?
ska plocka loss och kolla.
men kanske inte lika ”känsligt” då den är vertikal?

Bra idé faktiskt
Ingen annan bra idé som backup? :)
 
Ser ut som att Svarta tätningen inte sitter inne i röret. Då blir det inte tätt. Skall sitta placerad i en rilla så tätningen åker med in.
Röret bottnar inte (eller flytta packningen närmare änden)
 
  • Röranslutning med svart tätning som inte sitter korrekt i rillan vilket kan leda till läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
F FDT skrev:
Ser ut som att Svarta tätningen inte sitter inne i röret. Då blir det inte tätt. Skall sitta placerad i en rilla så tätningen åker med in.
Röret bottnar inte (eller flytta packningen närmare änden)
Är du säker?
Får kolla på det imorrn.
Tror inte den ”går in”?
Enda som stod i monteringsanvisningen var att man skulle trä på packningen 8st räfflor upp på slangen/röret. Sen verkar den bara ligga lite mot mynningen som i min bild. Men även produktbilder från t.ex Bauhaus (se screenshot där man tydligt ser svarta packningen)
Screenshot av en diskbänksvattenlås Prevex Smartloc Basic från Bauhaus webbsida med synlig svart packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Smarteus skrev:
Är du säker?
Får kolla på det imorrn.
Tror inte den ”går in”?
Enda som stod i monteringsanvisningen var att man skulle trä på packningen 8st räfflor upp på slangen/röret. Sen verkar den bara ligga lite mot mynningen som i min bild. Men även produktbilder från t.ex Bauhaus (se screenshot där man tydligt ser svarta packningen)
[bild]
Nyligen monterat IKEA med samma system(??). Svarta tätningen åkte in. Tätningen var platt utan fram o baksida liksom
 
F FDT skrev:
Nyligen monterat IKEA med samma system(??). Svarta tätningen åkte in. Tätningen var platt utan fram o baksida liksom
Update. Ni hade helt rätt :)
Man skulle ”trycka” till med packningen på 8:e räfflan så åkte den in i röret snyggt och verkar sitta tätt och bra. Tack för att ni påpekade detta för jag hade nog inte provat det annars.

sen köpte jag även en annan variant på vattenlås från Prevex. Som även är till för avlopp som kommer ut ur vägg.
Prevex Flexloc
Monterat vattenlås och avloppsrör under en köksvask visar lutningen ner i avloppet och kopplingar som sitter tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nu är det lutning hela vägen ner i avloppet.
Verkar supertätt nu också.

Om ingen ser nåt konstigt? ^_^
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.