Hej! En fråga som säkert är enkel för er med erfarenhet. Hittade ingen tråd som jag tyckte besvarade min fråga helt och hållet...

Ska koppla en taklampa med fas, neutral och skyddsjord. Ut ur taket (se bild) kommer fem sladdar - fas, neutral, skyddsjord, och två extra: en svart och en vit.

Fråga: Kan jag koppla fas, neutral och skyddsjord, och låta de två andra kablarna vara kvar i Wago-klämmorna?

Allt gott och tacksam för svar
J
 
  • Elektriska kablar med Wago-klämmor sticker ut från taket; en oanvänd svart och vit kabel syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cosmo123 skrev:
Hej! En fråga som säkert är enkel för er med erfarenhet. Hittade ingen tråd som jag tyckte besvarade min fråga helt och hållet...

Ska koppla en taklampa med fas, neutral och skyddsjord. Ut ur taket (se bild) kommer fem sladdar - fas, neutral, skyddsjord, och två extra: en svart och en vit.

Fråga: Kan jag koppla fas, neutral och skyddsjord, och låta de två andra kablarna vara kvar i Wago-klämmorna?

Allt gott och tacksam för svar
J
Det beror ju på var kablarna går. Du får öppna strömbrytaren/ kopplingsdosan och kolla hur det är kopplat där
 
C Cosmo123 skrev:
Ska koppla en taklampa med fas, neutral och skyddsjord. Ut ur taket (se bild) kommer fem sladdar - fas, neutral, skyddsjord, och två extra: en svart och en vit.
Om du vill kunna släcka lampan med knappen så ska den kopplas till en tändtråd istället för fas. Kolla, som sagt var, vilka sladdar som går från strömbrytaren.
 
Kan ju gått till en strömbrytare med tre knappar.
 
Tack allihop för svar! Verkar som att den är kopplad till en dimmer (se bild). Har aldrig kopplat till en dimmer - tacksam för råd hur jag gör med sladdarna i taket
 
  • En dimmerbrytare öppen med synliga kablar och kabelanslutningar mot en vägg i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en dimmermekanism med synliga ledningsanslutningar och inställningar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du saknar några kablar där. Vilka kablar har du i strömbrytaren bredvid? Sitter det en kopplingsdosa någonstans på väggen? Oftast ovan strömbrytaren. Ta bilder på dessa så ska det ordna sig.
Men det ser ut som att denna dimmer är kopplad till den svarta i taket.
Vad styr strömbrytaren bredvid?
 
En beröringsfri mätpenna kan här vara till hjälp.
Kanske är det någon kron-koppling vi ser, alltså två tändtrådar i taket för styrning av två ljusgrupper i en armatur, där man sedan har ersatt kronbytaren med en dimmer.
 
Eller tre tändtrådar.
 
  • Gilla
Solgläntan216
  • Laddar…
Eller fyra :rofl: eftersom svart används som tandtråd i dimmern
 
Så här ser det ut i strömbrytaren (tvådelad) bredvid!
 
  • Öppen strömbrytare i vägg med synliga ledningar och blå anslutningsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cosmo123 skrev:
Så här ser det ut i strömbrytaren (tvådelad) bredvid!
Det behövs en bild från kopplingsdosan där kablarna från taket mynnar ut.
 
Fyra?
I taket finns ju
Brun vit svart. Jord och nolla.
 
Av det vi sett hittils kan man se att du har en trappkoppling med dimmer. Du kan alltså tända/släcka från två ställen och ändra ljusstyrkan från det ena stället.

vi har bilder på kabeln vid lampan och dimmer och brytaren (trappomkopplaren) Men någonstans är det här ihoplopplat. Det behövs en bild från den kopplingsdosan.
 
T Tompafix skrev:
Det behövs en bild från kopplingsdosan där kablarna från taket mynnar ut.
Såhär ser det ut i kopplingsdosan ovanför dimmern. Finns en kopplingsdosa ovanför den andra strömbrytaren, kan ta bild på den med!
 
Och såhär ser det ut i kopplingsdosan ovanför den tvådelade strömbrytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.