CatP
Hej,
1-Jag som aldrig ägde en eldstad har lite frågor för de som kan ... har en vedspis i stugan i köket och övan den står en sån lucka som på bild . Vad är den till ?

En lucka ovanför vedspis markerad med rött, med tätningslist synlig på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2-Den "snöret" (typ tätningslist) som tätar runt luckorna på spiset börjar gå av , vad häter dem och hur fastnar man dem på plats vid byte ?
 
Redigerat:
Luckan på bilden är till imkanalen, alltså självdragsventilationen. Det var innan man började använda elektriska spisfläktar. Öppna luckan när du steker något på spisen, så drar det förhoppningsvis ut en del av stekoset!
Snöret runt luckorna på spisen vet jag inte om det är helt nödvändigt att ha ens. Finns kanske att köpa på J Davidssons Eftr, där finns mycket reservdelar för eldstäder. https://josefdavidssons.se
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
CatP
Tackar tackar ! Jag misstänkte att det är för ventilationen men funderade på om den har annan funktion också .

Ang spjället(stången som kommer ut från väggen), det ska vara helt öppet när man tänder och sen kan man stänga halvan när det briner lugnt och t.o.m stänga helt när det bara glöder , för att få behålla värmen bättre . Dvs man reglerar flaman med hjälp att frånluftsluckan som sitter på framsidan spisen +spjället för att få behålla värmen inomhus .Fattade jag rätt ?
 
Hålla på och skjuta igen spjället halvvägs under eldning gör man som regel bara på kakelugnar, som har en större värmelagrande massa än en vedspis. Vedspisen eldar jag alltid med spjället helt öppet, varmt blir det ändå, både på hällen, i ugnen och i köket!
Vad gäller hur du reglerar eventuellt rökgasspjäll och draglucka på spisen är lättare att svara på om du lägger in en bild på själva spisen!
 
Har en liknande ventil i köket, den står alltid fullt öppen. Inbillar mig att ventilationen/huset mår bättre av detta. Trots att vi eldar i två pipor har aldrig röklukt tittat ner genom kanalen. Rätt eller fel vet jag inte men, så gör vi på landet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
CatP
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hålla på och skjuta igen spjället halvvägs under eldning gör man som regel bara på kakelugnar, som har en större värmelagrande massa än en vedspis. Vedspisen eldar jag alltid med spjället helt öppet, varmt blir det ändå, både på hällen, i ugnen och i köket!
Vad gäller hur du reglerar eventuellt rökgasspjäll och draglucka på spisen är lättare att svara på om du lägger in en bild på själva spisen!
Jag är inte där på plats för att ta en riktig bild framifrån , men kanske den här hjälper
En del av ett kök med träskåp och gammal vit spis från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en imkanal, fint att öppna när man steker eller kokar potatis
Våran sitter lite sämre till, men förvånansvärt bra funktion, ingen aning om varför det går så bra utan vanlig fläkt.
 
SågspånPappspikEternit skrev:
ålla på och skjuta igen spjället halvvägs under eldning gör man som regel bara på kakelugnar, som h
Man ska aldrig ha mer drag än nödvändigt, är bara slöseri med ved!
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Man ska aldrig ha mer drag än nödvändigt, är bara slöseri med ved!
Det beror på vad det är för eldstad. Det finns inga vinster med att pyrelda i en vedspis.
Tilluftsspjället för lite öppet > för lite syre, vilket ger sämre förbränning.
Rökgasspjället för lite öppet > rökgaserna blir kvar i eldstaden, vilket ger sämre förbränning.

Det är vedeldning som diskuteras, inte tjärbränning...
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
et beror på vad det är för eldstad. Det finns inga vinster med att pyrelda i en vedspis.
Nu trodde ju jag att de flesta förstod att man inte kan strypa för mycket, eftersom man då riskerar kolmonoxidförgiftning och röklukt inomhus. Behöver uppenbarligen bli tydligare & inte förutsätta att folk förstår.

Du kan ju dock "pyrelda" även med mycket drag, om primär och/eller sekundärluften är för mycket strypt, eller om du eldar med "surt" virke.

Men du får gärna förklara fördelarna med att ha "mer än nödvändigt drag", gärna utifrån en förbränningsteknisk synpunkt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
CatP CatP skrev:
Hej,
1-Jag som aldrig ägde en eldstad har lite frågor för de som kan ... har en vedspis i stugan i köket och övan den står en sån lucka som på bild . Vad är den till ?

[bild]

2-Den "snöret" (typ tätningslist) som tätar runt luckorna på spiset börjar gå av , vad häter dem och hur fastnar man dem på plats vid byte ?
Luckan motsvarar dagens spisfläkt där stekoset är tänkt att gå ut. Ofta sitter det en spiskåpa över spisen för att fånga oset, men inte alltid.
"Snöret" eller tätningslisten kring luckorna kan vara gjort av ren asbest om spisen är äldre. Att tänka på innan man river loss den. Idag används andra brandtåliga material t.ex glasfiber eller liknande.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu trodde ju jag att de flesta förstod att man inte kan strypa för mycket, eftersom man då riskerar kolmonoxidförgiftning och röklukt inomhus. Behöver uppenbarligen bli tydligare & inte förutsätta att folk förstår.

Du kan ju dock "pyrelda" även med mycket drag, om primär och/eller sekundärluften är för mycket strypt, eller om du eldar med "surt" virke.

Men du får gärna förklara fördelarna med att ha "mer än nödvändigt drag", gärna utifrån en förbränningsteknisk synpunkt.
'Mer än nödvändigt drag' är ungefär lika konkret som 'ett lite för långt snöre'.
Om en ser skorstenen hos vissa, främst myseldare, går det inte att ta för givet att alla begriper vikten av att reglera tilluft och rökgaser.
Ämnet för tråden är dock en imkanalslucka och en vedspis. Den som ska laga mat eller använda ugnen på sin vedspis bör se till att det är bra flås, annars blir biffarna halvråa och sockerkakan kletig.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
'Mer än nödvändigt drag' är ungefär lika konkret som 'ett lite för långt snöre'.
Om en ser skorstenen hos vissa, främst myseldare, går det inte att ta för givet att alla begriper vikten av att reglera tilluft och rökgaser.
Ämnet för tråden är dock en imkanalslucka och en vedspis. Den som ska laga mat eller använda ugnen på sin vedspis bör se till att det är bra flås, annars blir biffarna halvråa och sockerkakan kletig.
Man får brassa på rätt bra i spisen för att nå upp till sockerkaketemperatur i ugnen. ;) Åtminstone min erfarenhet. Har dock inte försökt baka i vår gamla Husqvarna 3027.
Däremot får man strypa spjället något i början om draget är för bra så elden inte blåses ut.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Man får brassa på rätt bra i spisen för att nå upp till sockerkaketemperatur i ugnen. ;) Åtminstone min erfarenhet. Har dock inte försökt baka i vår gamla Husqvarna 3027.
Däremot får man strypa spjället något i början om draget är för bra så elden inte blåses ut.
Det går utmärkt att baka sockerkaka i ugnen på en 3027! Efter alltför många år med endast en vedeldad spispanna typ Wamsler i bostaden, har vi blivit ägare till ett hus där det finns just en sån redig Husqvarna-spis. Senaste gången jag eldade rejält visade termometern på ugnsluckan 250 grader! Sen vet en inte hur exakt det är ;). Men 175 grader, som sockerkaka vill ha, är fullt realistiskt att åstadkomma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.