Bor i ett 1-plans hus från Älvsbyhus byggt ca 2016. Använder idag vinden till lite förvaring av grejer och andra saker som inte får plats nere i huset.
Som det är idag så har vi en vindslucka på gaveln på huset va 4-5 meter upp, vilket göt det lite omständligt när man t.ex.ska hämta julsakerna.Har ett funderat på att montera en vindslucka från insidan så man slipper klättra på utsidan varje gång. Testade att såga upp en bit från vinden och nedåt mot innertaket och ser att det är väldigt tjockt med isolering.

Skulle behöva lite hjälp med vart jag borde fästa en vindslucka samt om det finns något vettigt sätt att bygga någon liten uppklivnings plattform så man slipper ta ett sista steg upp på vinden på ca 50cm kanske.
 
  • Öppning i vindsgolv med tjock isolering och träbalkar i närheten, potentiell plats för vindslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsågat hål i en vindsvägg omgiven av tjock isolering som visar på fundering om anläggning av intern vindslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Regla upp mellan takstolarna så har du att fästa i. Bygg sedan en liten låda runt luckan av tex spånskiva så inte isoleringen åker ner.
Du kan väl bygga på lite extra trappsteg av reglar men känns lite onödigt arbete enligt mig.
 
Varför förstöra bostaden på första våningen?
Bygg en utvändig trappa i stället bekvämt och bra om man skall upp med stora saker, och stör inte där nere.
Så här gjorde vi när vi byggde år 2010:
Utvändig trätrappa leder upp till en övre våning på en ljus träbeklädd husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En utvändig trätrappa till vit husfasad under takutsprånget och bredvid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och inne på vinden, där det ligger ett gästrum längst bort:
Inredd vind med snedtak, träbjälkar, böcker och förvaring, gästrum längst bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fel av Åke och 2 till
  • Laddar…
M MrQ5 skrev:
Bor i ett 1-plans hus från Älvsbyhus byggt ca 2016. Använder idag vinden till lite förvaring av grejer och andra saker som inte får plats nere i huset.
Hur långt har du kommit i ditt funderande?
 
Kommit en bit, har några i min närhet som också kommenterat om en trappa på utsidan för att komma upp på vinden. Den enda som gör att jag nog vill undvika en sådan lösning är att jag skulle vilja slippa gå ut på t.ex. vintern och uppför trappan för att hämta julsakerna.
 
surris surris skrev:
Regla upp mellan takstolarna så har du att fästa i. Bygg sedan en liten låda runt luckan av tex spånskiva så inte isoleringen åker ner.
Du kan väl bygga på lite extra trappsteg av reglar men känns lite onödigt arbete enligt mig.
Är tanken att fästa spånskivan i det man reglat upp mellan takstolarna för att sedan fästa själva luckan i spånskivorna nere vid innertaket? Ska man då även sätta fast spånskivorna i ovansidan av innertaket för att slippa att den ska röra sig i sidled när man klättrar i den?
 
F
Dock så får du potentiellt problem med fukt på vinden och mögel som följd. Brukar vara svårt att få luckorna helt täta, och när du öppnar den så stiger det massor med varm fuktig luft upp på den kalla vinden.
 
M MrQ5 skrev:
Den enda som gör att jag nog vill undvika en sådan lösning är att jag skulle vilja slippa gå ut på t.ex. vintern och uppför trappan för att hämta julsakerna.
En gång om året alltså? Vilket besvär!

Kommentar till min bild: Vi hade så kallad Klimatvind, med 100 mm cellplastisolering ovanpå råsponten, så det var varmt , torrt och behagligt där uppe året runt.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.