Hej!

Jag och min man har köpt en långsmal tomt med bra solläge på gården men vi är lite osäkra vad som blir bäst gällande placering. Huset samt planlösningen är inte spikat men det lutar åt detta hus. Vi kommer säkert göra ändringar i planlösningen men gillar ändå grundtanken med rumplaceringarna.

Alternativ 1 är att ställa huset på långsidan mot gatan. Risken är att man förlorar ljusinsläpp in till huset efter ca kl 15-16 men utsikten blir mot baksidan av gården. Lite trevligare.

Alternativ 2 är att gavelställa huset och ha entrén på sidan av huset eller gavelställa entrén (det går att ändra planritningen). Jag tror det blir mer ljusinsläpp men desto tråkigare utsikt att stirra in i grannen inte jättelångt ifrån.

Man ska ju anpassa huset efter tomten och inte tvärtom men vi är osäkra ändå.
På den Nordöstra sidan finns en väldigt fin utsikt mot en skog men det känns svårt att ta tillvara på?

Tack på förhand!
 
  • Svartvit planritning av en enfamiljshus med markerade rum som kök, vardagsrum och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett enplanshus med sovrum, allrum, bad och klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta över tomt med solens rörelse och två alternativa huspositioner markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av ett modernt träbeklätt hus med stora fönster och terrass, som föreslagen placering för en långsmal tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
multix
  • Laddar…
BirgitS
Vad är det för mått på tomten och hur nära tomtgränser får man bygga enligt detaljplanen?

Man brukar vilja placera huset långt norrut och österut så att man får mest tomt i soligt söder och västerläge.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för mått på tomten och hur nära tomtgränser får man bygga enligt detaljplanen?

Man brukar vilja placera huset långt norrut och österut så att man får mest tomt i soligt söder och västerläge.
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för mått på tomten och hur nära tomtgränser får man bygga enligt detaljplanen?

Man brukar vilja placera huset långt norrut och österut så att man får mest tomt i soligt söder och västerläge.
Tomten är ungefär 21 m bred och 40 m lång. Man får bygga 4 m från tomtgränsen. Huset får plats på bredden om man kortar ner den lite, Men det är inte mycket gård man har då på kortsidorna och man förlorar lite ljusinsläpp. Hur skulle du tänka? :giggle:
Tack för din tid:giggle:
 
BirgitS
Ljusinsläpp väljer man ju genom att placera rum och fönster på ett sånt sätt att man får det önskade ljusinsläppet. Frågan är om huset är det bästa för den tomten. Det är väldigt lite fönster på gavelsidorna på bottenvåningen vilket är tråkigt oavsett hur man vrider huset för man vill ju kunna få in ljus från alla håll utom möjligen från norr. Bottenvåningen känns ju nästan som ett radhus.

Uteplats på de två långsidorna har man väl egentligen bara behov av om långsidorna är mot öster resp. väster för uteplats mot norr är väl inte så kul.

Men jag tycker att ett långsmalt hus som är gavelställt och går tvärs över tomten och bara lämnar smala remsor på sidorna inte är så lyckat.
 
Oavsett vilket hus det blir så skulle jag se till att få kvällssol på altanen. Gör halva kvällen :cool:
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ljusinsläpp väljer man ju genom att placera rum och fönster på ett sånt sätt att man får det önskade ljusinsläppet. Frågan är om huset är det bästa för den tomten. Det är väldigt lite fönster på gavelsidorna på bottenvåningen vilket är tråkigt oavsett hur man vrider huset för man vill ju kunna få in ljus från alla håll utom möjligen från norr. Bottenvåningen känns ju nästan som ett radhus.

Uteplats på de två långsidorna har man väl egentligen bara behov av om långsidorna är mot öster resp. väster för uteplats mot norr är väl inte så kul.

Men jag tycker att ett långsmalt hus som är gavelställt och går tvärs över tomten och bara lämnar smala remsor på sidorna inte är så lyckat.
Du har helt rätt gällande ljusinsläpp från kortsidorna. Vi pratade om att lägga in fönster på ena kortsidan där köket är så man kan titta ut där. Men det kanske behövs även på andra kortsidan nu när du säger det.
Jag bifogar två bilder så ser du lite hur de två alternativen ser ut utritade. Förstod inte riktigt vilket alternativ du inte tyckte var så snyggt.
 
  • Hand håller ett ark med en handritad planritning av ett byggprojekt med mått och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av byggprojekt med mått och layout på rutigt papper, inklusive en etikett märkt "115 m²".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
I det andra alternativet där blir det ju jättelite plats för altan i sydväst vilket är det bästa läget för en altan.
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
Har ni tänkt ha garage eller liknande?
För det kan vara värt att ta med i planeringen också.

Men spontant utifrån tomtens förutsättningar så hade jag antingen tittar på ett annat hur eller ritat om detta en hel del :)
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Har ni tänkt ha garage eller liknande?
För det kan vara värt att ta med i planeringen också.

Men spontant utifrån tomtens förutsättningar så hade jag antingen tittar på ett annat hur eller ritat om detta en hel del :)
Ja, vi vill ha garage men vi har lite svårt att bestämma var det ska placeras för vi har ett elskåp där vi tänkt ha infarten. Mem du har rätt vi bör ha med det i ritningen redan nu.
Vilka typer av hus hade du tittat på som du tycker passar tomten? :giggle: Ska det vara ett mer långsmalt hus?
 
BirgitS BirgitS skrev:
I det andra alternativet där blir det ju jättelite plats för altan i sydväst vilket är det bästa läget för en altan.
Ja, det är nog inget alternativ faktiskt. Det är så svårt att hitta hus man gillar för man behöver nog ändå göra om mycket så det passar tomten. Men jag är inte så förtjust i de jättesmala och långa husen jag sett men vi kanske får tänka om.
 
Isabellaa Isabellaa skrev:
Ja, vi vill ha garage men vi har lite svårt att bestämma var det ska placeras för vi har ett elskåp där vi tänkt ha infarten. Mem du har rätt vi bör ha med det i ritningen redan nu.
Vilka typer av hus hade du tittat på som du tycker passar tomten? :giggle: Ska det vara ett mer långsmalt hus?
Ja jag hade nog tittat på ett gavelställt hus med en mindre bredd.

För som det ser ut för er del nu verkar det bli tajt med garage. Och skulle ni vilja ha det integrerat med huset så ska det också hålla 4 meter till tomtgräns i stället för 1-1.5m som jag kan tänka mig att en fristående komplementbyggnad behöver idag, enligt er detaljplan?
 
  • Gilla
Isabellaa och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ja jag hade nog tittat på ett gavelställt hus med en mindre bredd.

För som det ser ut för er del nu verkar det bli tajt med garage. Och skulle ni vilja ha det integrerat med huset så ska det också hålla 4 meter till tomtgräns i stället för 1-1.5m som jag kan tänka mig att en fristående komplementbyggnad behöver idag, enligt er detaljplan?
Tack för tipsen! Håller på ritar lite och när jag gör huset smalare verkar det bli mycket bättre. Men har svårt för alldeles för smala hus där det bara är en lång hall genom hela huset :seenoevil:
 

Bästa svaret

Isabellaa Isabellaa skrev:
Tack för tipsen! Håller på ritar lite och när jag gör huset smalare verkar det bli mycket bättre. Men har svårt för alldeles för smala hus där det bara är en lång hall genom hela huset :seenoevil:
Svaret på det bekymret är "osynlig" korridor :)

Kort och gott, om en del av ett större rum, tex matsal eller vrum även är ett genomgångsrum så slipper man korridorskänslan
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Svaret på det bekymret är "osynlig" korridor :)

Kort och gott, om en del av ett större rum, tex matsal eller vrum även är ett genomgångsrum så slipper man korridorskänslan
Alltså vad roligt! Satt och kollade planlösningar som hade så och sa till min man vad smart här går man igenom vardagsrummet istället för en tråkig lång hall :crysmile: Jag ska fundera mer på såna typer av planlösningar. Mycket bättre ju :DTack för tipsen!
 
Inga problem, har en layout i huvudet som troligen funkat rätt bra :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.