Nyss inflyttad i radhus med fjärrvärme. Första gången för oss att ha fjärrvärme. Vi har golvvärme nere med termostater i varje rum och radiatorer i sovrummen uppe.
Det enda jag rört på fjärrvärmen är själva reglercentralen där man kan ställa in önskad inomhustemperatur. Den är inställd lägre (18 grader) än vi vill ha egentligen trots det får vi inte ner temperaturen på nedervåningen. Vill ha ca 20-21 grader inomhus.
Har dragit ner termostaterna men det kvittar nästan hur mycket jag justerar ner dem för inomhustemperaturen på bottenvåningen hamnar alltid på 23-24 grader. Vad gör jag för fel?
På ovanvåningen är radiatorerna nere på 1,5-2 och vi får då en temp på 21-22 grader.
Vad gör jag för fel?
 
  • Reglercentral för fjärrvärme med display som visar tid och inställd temperatur på 18 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmeregulator med synliga rör, termostat och en cirkulationspump i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmecentral med regleringsutrustning och kopparledningar i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du har gjort är att paralellförskjuta styrkurvan 2 grader. När du har den inställd på 20 grader så är det "normalläget" för den inställda styrkurvan i reglercentralen, sen kan du paralellförskjuta kurvan både upp och ner genom att höja eller sänka graderna.
Inställda grader, i ditt fall 18, motsvarar alltså inte vad du får för temp inne.
Om nu inte reglercentralen är utdragen i huset och används som inomhusgivaren.

Läs manualen så förstår du :)
 
P
Det kan vara fel på utomhus temp givaren, kolla i displayen att tempen är rätt, tryck på INFO knappen.
Kolla att du valt rätt tempkurva. Du kan också kolla din framledningstemp och kolla att den överensstämmer med specen för ditt hus. Har du för hög temp på framledningen så blir golven för varma.
Kolla att du inte har komfortvärme inställd på nedre plan.
Kolla att ventilerna till golvslingorna rör sig upp och ner lätt och ledigt, läckage?
Mät styrventilernas resistans med en multimeter. Resistansen på ett fungerande styrdon ska ligga mellan 112 – 180 ohm
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.