Morrn!
Vi har precis flyttat in i en 70-talskåk med enrörs värmesystem. Det sitter idag en gammal pulsonex oljepanna där det nu bara är bottenskrapet i tanekn kvar, dessutom har cirkulationspumpen beckat ihop.

Jag funderar på om man ska fortsätta köra på olja, om det är värt att rengöra tanken, byta pump och fylla upp eller om jag ska byta till något alternativt uppvärmningssystem.

Förra kåken hade jag bergvärme i men det har jag blivit avrådd från här då bergvärmen tydligen inte ger tillräckligt varmt vatten för ett enrörssystem (?).
Huset är på ca 300kvm i tre plan.

Jag har fått en offert på en komplett pelletsinstallation med 6kubiks förråd inkl bortforsling av oljetank & panna på 118 000:-, andra alternativ har jag inte direkt kollat. I detta alternativ ingår möjlighet att ansluta luft-vatten-pump också..

De jag frågat som använder pellets är mycket nöjda, de släktingar man frågar (som iofs kör på el & olja allihop...) säger att pellets kommer att vara lika dyrt som olja inom några år.

Så vad gör man? :)

Tacksam för råd..

Mvh
Micke
 
Nailer skrev:
säger att pellets kommer att vara lika dyrt som olja inom några år.
Domedagsprofeter!

Nej, jag tror inte på det de säger! Olja kommer aldrig att bli billigt igen och att pellets skulle bli en sådan bristvara att priset kommer upp i oljenivå ser jag som osannolikt. Koldioxidutsläppen är också något som talar emot oljepriser på pellets. Pellets är miljövänligare än värmepumpar t.o.m.

Vad du än byter till så kan uppvärmningskostnaden inte bli högre än med olja!
 
Hur gammal är oljebrännaren? Som jag har förstått det håller en panna i princip hur länge som helst och en brännare behöver bytas typ var 15:e år.
Cirkulationspumpen behöver du väl byta hur du än gör.

Rent ekonomiskt får du väl sedan räkna på hur lång tid det tar att tjäna in din pelletsinstallation. Efter att den tiden har gått blir det väl förmodligen billigare med pellets. Men priset på det har ju faktiskt gått upp. Å andra sidan tror jag att producenterna av pellets kommer att bli fler i takt med att fler använder det, så det borde förhoppningsvis hålla priserna nere.

Miljömässigt är det väl ingen tvekan om att pellets är bättre än olja.

Vi sitter i en liknande sits med en ny oljepanna från 2003 (det var väl typ den sista nya som någon någonsin sålde :surprised: och vattenburet värmesystem. Tyvärr är modellen på pannan inte så lämplig att konvertera till pellets genom att endast byta brännaren, annars hade nog det varit ett bra alternativ för oss. Det skulle bli mycket sotning och pyssel med den om vi gör så, så vi måste byta hela paketet om vi ska konvertera till pellets och ha det någorlunda bekvämt.

Vi har tills vidare valt att isolera vårt hus och behålla oljan. Vi kommer också att köpa en luft-luft eller luft-vatten värmepump som komplement och hoppas på så sätt att hålla oljeförbrukningen låg.

Hur är det med solvärme för er? Har ni ett så stort 70-talshus så kanske ni har ett stort tak någonstans där ni kan sätta solpaneler? Det är ju också ett sätt att stötta värmesystemet.
 
Tack för snabba svar :)
Pannan är från 1990, den i sig går inte att konvertera till pellets då brännaren sitter inbyggd i pannan på just den modellen. Brännaren har dessutom krånglat en hel del för föregående ägare (en hel bunt kvitton på service...).

Solvärme har vi funderat på, den panna jag vill byta till (pellets :)) är förberedd för inkoppling av solpaneler men jag har för mig att de är rätt dyra fortfarande?

Om jag räknat rätt så skall man spara ca 50% på kostnaden för pellets kontra motsvarande energimängd olja. För vår del skulle det innebära en besparing på ca 20 000 per år (det går åt ca 4-4,5 m3 olja per år enl föregående ägare) och då skulle nya pannan vara betald på 6 år om priserna inte skjuter iväg.

Mvh
Micke
 
Det är inget som hindrar att köra bergvärme bara för man har enrörs.
Jag har enrörs och är lycklig användare av bergvärme.

Vad som är viktigt är dimensioneringen på radiatorerna och framledningstemperaturen.
Nu är det väl lite fel säsong för att testa men tycker inte du skall vara så snabb och döma ut bergvärme bara för att du har enrörs.
 
Intressant med enrörssystem för ett så pass stort hus. Hur många olika slingor har du?

Vi har också ett enrörssytem, och bytte från oljeeldning till pellets för drygt tre år sedan. En investering som redan har betalt sig, även om pelletspriserna ökat med över 50% på denna korta tid. Vårt relativt dåligt isolerade hus kräver en hög framledningstemperatur och lite högre fart på cirkulationspumpen. Vi har två slingor, men tyvärr ologiskt uppbyggda varför de inte går att styra separat.
 
Se er inte blinda på kostnadsskillnaden olja/pellets idag! Det är omöjligt att veta hur priserna kommer att förändras under en värmanläggnings livstid. Det spekuleras hej vilt om varför pelletspriserna stigit: kartellbildning, brist på råvara, statliga subventioner som lett till marknadspåverkan, ökad efterfrågan från kontinenten m.m. Själv är jag mest benägen att se att det är energi i sig som blivit dyrare, och den trenden lär nog fortsätta ett tag eftersom energi är en bristvara. Pellets har för tillfället den fördelen att det inte beskattas så hårt som t.ex. olja.

På Gotland (som är dyrast i landet tror jag) betalar vi ca 3000/ton för pellets i småsäck, så besparingen mot olja ligger på knappa 30%.

Att kombinera pellets med sol rekommenderas av bland andra solvärmeföreningen. Skälet är att solen är som mest effektiv när pellets är som minst effektivt - och tvärtom. Samma förening menar också att det är när man ska byta värmesystem som man ska passa på att lägga till solpaneler, eftersom den extra kostnaden för solfångarna då blir ganska liten. Solenergi har dessutom den fördelen att det är svårt att beskatta!

När det gäller pelletslösning skulle jag personligen inte välja att installera ett bulkförråd, eftersom jag tycker att besparingen i arbete och pelletskostnad inte riktigt motiverar merkostnaden. Vi har ett veckoförråd, som vi fyller på var 4-14 dag beroende på årstid, och det handlar om kanske tio minuters arbete per gång. Utöver det sotar vi pannan några gånger per år, och bär in pellets i källaren i samband med leverans. Den arbetsinsatsen känns inte alls betungande; jag skulle hellre lägga 25 tusen på solfångare, eller kanske en täljstenskamin, eller för all del en luft-vatten vp, än ett bulkförråd. Alltså på saker som håller nere energikostnaden, snarare än går till komfort. Samtidigt har vi betydligt mindre hus än er (110+90 kvm), så det kanske blir mer jobb för er att bära pelletssäckar ...
 
Jag skulle nog personligen vilja råda precis tvärtom, det är klart att man ska satsa på ett bulkförråd! Speciellt om det går åt mycket pellets. Vi kanske gör av med 8 ton per år, det är VÄLDIGT mycket pellets att bära in själv en säck åt gången. Kanske om man har pannan precis bredvid garageuppfarten...men annars är ett bulkförråd jättebra. Vi behöver inte bära en pellet... Men se upp för problem med matarskruven om det är trixit att transportera pellets från bulkförrådet till pannan. Skulle inte våga mig på mer än en böj på vägen...

Kan man kanske bygga ett bulkförråd utomhus? Det borde vara en bra lösning.
 
Hej!

Bergvärmebiten var en säljare av bergvärme som avrådde från faktiskt pga framledningstempen, jag vet inte så mycket själv om det :)
Vi har vad jag förstår två eller tre slingor, en per våningsplan tror jag att det är. Tyvärr har jag inte hunnit titta så mycket på de bitarna ännu, har bara bott där en vecka :)

Jag kommer att satsa på ett bulkförråd, garaget ligger i andra änden av huset och det beräknas gå åt runt 8 ton per år, med tre barn under tre år och en helrenovering av huset hinner man knappt borsta tänderna själv, än mindre bära säck ;)

Det är verkligen skitsvårt att bedöma hur prisutvecklingen blir på pellets resp olja men jag har svårt att tro att oljan skulle bli billigare, speciellt inte med de miljömål som finns. Solfångare eller luft-vattenpump kan jag komplettera med senare om man vill, lösningen vi fått offererad innefattar möjligheten att ansluta sånt i efterhand.

Mvh
Micke
 
Nailer skrev:
...
Vi har vad jag förstår två eller tre slingor, en per våningsplan tror jag att det är... .
Då är ju ett tips att försöka få till det så att du enkelt kan köra de tre olika slingorna separat. Kanske t.o.m. med olika innegivare. För troligen lär ju värmebehovet skilja en del mellan våningarna, och kanske andra planlösningsmässiga orsaker..
 
JPW skrev:
Jag skulle nog personligen vilja råda precis tvärtom, det är klart att man ska satsa på ett bulkförråd! Speciellt om det går åt mycket pellets. Vi kanske gör av med 8 ton per år, det är VÄLDIGT mycket pellets att bära in själv en säck åt gången. QUOTE]

Allt är ju relativt: förr eldade vi med ved i en kökspanna. DET var mycket jobb, tycker jag ... Veden fick vi gratis, nu måste vi köpa pellets. Därför lägger jag hellre extraslantarna på energibesparing. Att förbereda för solslingor eller liknande är precis vad jag rekommenderar!
 
Naturligtvis bulkförråd, pelletsen är billigare som bulkvara då jag inte betalar något embalage och jag behöver aldrig röra pelletsen. Bilen kommer och ansluter sin slang och jag tittar på. Jodå jag har provat att lasta in 2 ton säckpellets som första test men det är trevligare att gå en promenad.

Silon har jag byggt själv av plywood och en hel del 45x95 men det var den värd.

Prototypen
 
Skogsråvara är på väg att bli dyrare. Dels skall just nu "alla" elda i energikassetter, med ved, med pellets etc. Dels vill pappersbruken också ha mer och mer råvara, samtidigt som sågverken kör för fullt.

Samma pris som olja kommer det kanske inte upp i, men i takt med att fler och fler bygger fast sig i något som kräver en viss råvara, så kommer priserna att stiga. Solfångare tycker jag låter som ett bra komplement, liksom vindkraft också kan vara en bra sak att investera i. Ju mer fri och oberoende man är, desto mer kommer man att kunna spara framöver när energipriserna förmodligen kommer dubblas de kommande tio åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.