Har precis köpt ett hus från 1967. Det förSta vi ger oss på är gillestugan. Vi snackar 70 tals trådtapet och en skit oläcker heltäckningsmatta ... Suck. Vi som aldrig gjort något i ett hus. Förutom målat väggar i div coola kulörer och mönster så står vi nu här. Tapeten är nästan helt borta nu och jag börjar mer och mer snegla ner mot golvet och den hemska hemska heltäckningsmatta.... Googlar efter tips på smidigast arbete. Och överallt skriker rubrikerna "svartlim med asbest". Svartlim borde vara svart tänker jag och river upp ett hörn av mattan... En bra bit flyger av av bara muskelkraft. Visst sitter det lite ludd kvar i golvet. Men underskiktet är iaf inte svart. Puuuuh ringer min kära bror som är kakelsättare, svartlim är tjära. Vilken färg har betongen under mattan?. Hmm. Brun!. Det kan fortf innebära att det är svartlim.... Suck. Tillbaks på ruta 1. Med tre små barn känns det som jag satt oss i ett "gifthus", och jag känner att pengarna bara flyger iväg

Kan detta vara svartlim eller tjära som min bror påstår?. Kan man själv lösa detta trots asbest varning eller måste jag skicka in prover?

Vi tänkte dessutom lägga klickgolv på detta... Behöver man slipa bort det bruna eller man kan lägga det där mellanskiktet rakt på o sedan klickgolvet?

Hörn av ett rum med upprivet heltäckningsmatta som avslöjar underliggande brunt limmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt i gillestuga med synlig rörig interiör, heltäckningsmatta och delvis avlägsnad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsscenario med borttagen tapet och oavslutad heltäckningsmatta i ett gammalt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
För att veta säkert om något innehåller asbest måste man skicka in ett prov. Det är inget man med säkerhet kan se på en bild.

Man kan riva asbesthaltigt material själv men man ska då förstås vidta de försiktighetsåtgärder som sanerarna gör med overall, andningsskydd, luftsluss där klädombyte sker, våttorkning två gånger med några dagars mellanrum osv.
 
Sök på forumet så hittar du ett antal trådar om asbest och tips om hur man kan gå tillväga om man vill sanera själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.