richardtenggren
Stefan N Stefan N skrev:
Räknas 68 öre som billigt nu? Band för 46 ink moms för några månader sen och tyckte det va ok men inte mer.
Det är väl typ 77,5 öre för 60 månader eller 78 öre för 36 månader nu :p
 
rimad rimad skrev:
Nu till den viktigaste fråga här..var fick du avtal på 3-år a 68öre/kWh?:) Tycker det är faktiskt skit bra.
Jag har inte nämnt några 68öre. Har du felciterat?
 
Jag studerade lite statistik där man jämförde priset vid olika avtal och där var det rätt tydligt att sedan 2008 så har det varit mest förmånligt med 2-årsavtal. Innan dess var det rörligt som var billigast. Därför band jag på 2-år i oktober. Jag ska se om jag kan hitta statistiken igen…
 
Vi blev gick över till Tibber 1dec i år efter att kundkraft upphandlat. Som tur är har timdebiteringen inte hunnit startat för oss, blir rörligt hela december pga elmätaren.
Men då vi inte kan styra elen själva så insåg vi rätt snabbt att vår förbrukning inte passar för Tibber.
Jag har nyligen bundit 3 år med Njudung Energi. 73,6 öre KWh ink moms.

Hade troligtvis tur, just nu ligger samma avtal på 100,38 öre/kWh.
Bekräftelse på elhandelsavtal med avtalsinformation inklusive pris och avtalstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
S Styrman_jansson skrev:
Jag studerade lite statistik där man jämförde priset vid olika avtal och där var det rätt tydligt att sedan 2008 så har det varit mest förmånligt med 2-årsavtal. Innan dess var det rörligt som var billigast. Därför band jag på 2-år i oktober. Jag ska se om jag kan hitta statistiken igen…
https://www.energimarknadsbyran.se/media/1084/jamfor-1-och-3-arsavtal-med-rorligt-pris.pdf

Jag tycker snarare att statistiken visat på att det i medel har varit billigare med rörligt, i alla fall jämfört med 1 och 3åriga avtal. Har svårt att tro att samma slutsats då inte över skulle gälla för 2årigs avtal, som normalt prissätts mitt emellan 1åriga avtalet och det 3åriga avtalet.
 
  • Gilla
mstreamer och 6 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Kört tibber sedan huset blev klart april 2020. Första halvåret var priset oftast under 10 öre och även under 0 på nätterna.

Nu laddar jag alltid varmvatten den billigaste timmen på natten o buffrar även värme i betongplatta när det är billigare.

Vill man inte bygga smarta lösningar o är lat så är det kanske säkrare att köpa en "försäkring" i form av fast pris.

Jag bygger hellre smarta saker o betalar lite mindre totalt.

Inatt kommer elen kosta ca 20 öre tex. Imorgon 400öre. Så man måste ju ha ett smart hem.
Gillar tanken att buffra både värme och vatten på natten, hur styr du det?
 
  • Gilla
Nilsson88
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Kört tibber sedan huset blev klart april 2020. Första halvåret var priset oftast under 10 öre och även under 0 på nätterna.

Nu laddar jag alltid varmvatten den billigaste timmen på natten o buffrar även värme i betongplatta när det är billigare.

Vill man inte bygga smarta lösningar o är lat så är det kanske säkrare att köpa en "försäkring" i form av fast pris.

Jag bygger hellre smarta saker o betalar lite mindre totalt.

Inatt kommer elen kosta ca 20 öre tex. Imorgon 400öre. Så man måste ju ha ett smart hem.
menar du att alla som binder elpriset är dumma å lata?
 
C crazytok skrev:
Gillar tanken att buffra både värme och vatten på natten, hur styr du det?
Ett sätt att styra det är att dra upp värmen 1 el 2C under natten för att under dagen då ligga 1-2C under den temp man vill ha på kvällen då man är hemma.
Men frågan är om värmetrögheten i huset gör att det fungerar..,
Det gör det inte i mitt hus iaf , men det är säkert olika för varje hus
 
  • Gilla
ulf999 och 1 till
  • Laddar…
Rent generellt gäller väl att ser ditt förbrukningsmönster ut som medelkonsumentens blir timdebitering och "vanligt" ungefär samma kostnad. Förbrukar du mer på billiga tider än de flesta så blir det billigare med timdebitering, men också tvärtom. Det sistnämnda inser inte alla.

Som TS säger, de flesta kan inte flytta särskilt stor del av förbrukningen, oavsett hur smart man bygger sitt hem. För de flesta finns då ingen poäng med timdebitering.
 
  • Gilla
Hummingbird och 8 till
  • Laddar…
engs
K Kallens skrev:
Rent generellt gäller väl att ser ditt förbrukningsmönster ut som medelkonsumentens blir timdebitering och "vanligt" ungefär samma kostnad. Förbrukar du mer på billiga tider än de flesta så blir det billigare med timdebitering, men också tvärtom. Det sistnämnda inser inte alla.

Som TS säger, de flesta kan inte flytta särskilt stor del av förbrukningen, oavsett hur smart man bygger sitt hem. För de flesta finns då ingen poäng med timdebitering.
Med ett fast pris bör det nästan* alltid på sikt bli dyrare, för den som ger ut det fasta priset måste ta höjd för ev kostnadshöjningar, terminskontrakt etc. (i synnerhet efter denna vinter kommer de vara mer på sin vakt). Den mellanskillnaden bör man tjäna in bara man inte har ett förbrukningsmönster som är sa att säga sämre än medianförbrukaren.

Precis som om man vill ha ett jobb utfört i huset mot fast pris eller en fast ränta på huslånet. Så måste motparten ta ut en marginal för att skydda sig för okända risker.

Sen kan det finnas korta perioder, eller vissa fall, där fast pris lönar sig. Eller att man värderar tryggheten högre än att spara några kronor. Men rent statistiskt så bör rörligt vara billigast i längden för majoriteten.

*Undantaget borde vara om man har ett förbrukningsmönster där man använder väldigt mycket el i högkostnadsperioder, dvs inte bara så man lagar mat kl.17-18 utan också absolut måste ladda elbilen dagtid eller så. Nån som jobbar natt eller så kanske.
 
  • Gilla
stefancrs och 6 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Med ett fast pris bör det nästan* alltid på sikt bli dyrare, för den som ger ut det fasta priset måste ta höjd för ev kostnadshöjningar, terminskontrakt etc. (i synnerhet efter denna vinter kommer de vara mer på sin vakt). Den mellanskillnaden bör man tjäna in bara man inte har ett förbrukningsmönster som är sa att säga sämre än medianförbrukaren.

Precis som om man vill ha ett jobb utfört i huset mot fast pris eller en fast ränta på huslånet. Så måste motparten ta ut en marginal för att skydda sig för okända risker.

Sen kan det finnas korta perioder, eller vissa fall, där fast pris lönar sig. Eller att man värderar tryggheten högre än att spara några kronor. Men rent statistiskt så bör rörligt vara billigast i längden för majoriteten.

*Undantaget borde vara om man har ett förbrukningsmönster där man använder väldigt mycket el i högkostnadsperioder, dvs inte bara så man lagar mat kl.17-18 utan också absolut måste ladda elbilen dagtid eller så. Nån som jobbar natt eller så kanske.
Jag tror du blandar ihop fast pris (låst i förväg) med det som vi brukar kalla rörligt. För det "vanliga" rörliga som ju är ett månadsgenomsnitt behöver inte elhandlaren ha någon marginal, för priset sätts i efterhand efter timpriser och efter vilka tider som kollektivet förbrukat el under månaden. Timdebitering är en tredje variant till det fasta och "vanliga" rörliga priset.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P PeeWee skrev:
Efter ett år med bundet elavtal 1år a 21,90öre kWh så gick det nu i slutet på oktober ut. Efter lite velighet så övergick det fasta till rörligt pris i samma bolag i november, notan slutade på 159öre per kWh den månaden. Under tiden så hade jag läst lite om Tibber och tyckte deras affärsidé lät intressant, jag hoppade på detta från 1 december. Det gick 4 dagar med kallt väder, hög elförbrukning och höga spottimpriser, sedan hoppade jag efter en egenanalys av elmarknaden och tecknade ett fastprisavtal på 3år från 1 jan. Till dagens datum 16/12 så är snittpriset i december 246öre.

Fick sedan frågan av Tibber varför jag valde att avsluta hos dem. Jag har haft en kort dialog kring det med dem där jag inte tycker att deras resonemang håller. Det är givetvis inte Tibbers fel att det är höga elpriser men resonemanget att det är oturligt/onormalt höga just nu tror inte jag är en engångshändelse. Speciellt inte efter att ha sett handfallna ansvariga politiker stå i TV och mer eller mindre ducka/svamla kring frågan om framtiden. Vi håller på och ställer om till mer eldrift på en mängd olika områden, frågan är hur den ökade konsumtionen kommer att mötas med ökad produktion. Vind/solkraft är kanon MEN den finns inte alltid där när vi behöver energin som mest. Ja vi/Sverige producerar på årsbasis mer el än vi behöver men så länge vi inte kan ackumulera den så är det eg inte intressant. Vattenkraften räcker inte till där som balanseringskraft, inte ens med en utbyggnad av stamnätet söderut. Politiker kan snacka bort sig kring marknadskrafter, kärnkraften är för dyr, den bär sig inte och lägger ner sig själv men glömmer gärna bort att de med sina kortsiktiga beslut har bidragit till det i allra högsta grad. För de står just nu utan stadig lösning och ingen vill längre lägga ner resterande del av kärnkraften. Märkligt va...

Runt 75% av vår egen elförukning under kallare dagar går till uppvärmning/vattenvärmning. Jag jobbar hemma och att sänka temperaturen dagtid när elen är som dyrast är inte aktuellt. Så min bekväma slutsats är att värmen rör jag inte. Tibber dribblar kring argument att flytta förbrukning till när den kostar som minst, typ tvätt/tork och disk. Det är en väldigt liten del och näst in till försumbar i vårt fall, visst diskmaskinen går 1ggn varje dag men tvätten gör det inte. Visst kan man släcka lampor men vi har dem tända av en anledning. Så min slutsats är att för oss så finns det inte så mycket att göra om man inte pillar på värmen. OM vi i framtiden skaffade elbil så skulle det möööjligen kunna ändra ekvationen då vi skulle kunna flytta en större förbrukare till nattetid. Men vi kör så lite just nu att även med elbil skulle den knappast ändra vår ekvation markant.

Vi bor i en trävilla på 190kvm från -85, frånluftvärmepump och har normalt en årsförbrukning på runt 15000kWh. Vad som går till värme/vatten vet jag inte. Till det tillkommer en driftkostnad på poolen på 2500kWh/år. Så totalt 17500kWh. Vi bor inte "snålt" och har ingen ambition att göra det heller men har ingen vilja att betala mer än nödvändigt för elen. Vi har inga solceller än men det är under övervägande.

Det jag också funderar kring är Tibbers (och andras) resonemanget kring att rörliga priser alltid blir billigare i längden, att i alla fasta priser finns en viss "försäkring". Rent generellt skulle jag hålla med men mitt senaste år med fast elpris bevisar ju att det åtminstone finns undantag. Med vår årsförbrukning så gick vi från en ÅRSkostnad på förbrukad el på 5000kr till en kostnad i bara november på 3500kr (rörligt) till en kalkylerad/gissad kostnad i december på 5500kr (Tibber/rörligt). Struntar i överföringskostnaden just nu. Det blir oerhört svårt att hävda att rörligt pris alltid blir billigare tycker jag. Nu har jag tecknat ett 3-årsavtal a 68öre/kWh. Klart dyrare än mitt sista bundna avtal och klart dyrare än "bottenpriserna" men jag tror helt enkelt inte på rörligt pris framöver. Jag får en årskostnad på 11900kr i 3år, bara om man verkligen tror att novembers/decembers priser var ett undantag kan man argumentera kring att rörligt är billigast i längden.

Det var intressant med Tibber i några dagar men sedan tog verkligheten över och jag gjorde min egen analys om framtiden och rätt eller fel, det får de kommande 3 åren utvisa :cool:
Var tecknade du 68 öre nånstans? Vilken leverantör?
 
  • Gilla
Kwidell
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Gillar tanken att buffra både värme och vatten på natten, hur styr du det?
Med en husdata h60 dongel till min ivt pump och https://github.com/stampzilla/stampzilla-go

Har bland annat en regel i stampzilla som när cheapesthour är true så gör den varmvatten till 60grader i en timme.
 
  • Gilla
anders__ och 5 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Rent generellt gäller väl att ser ditt förbrukningsmönster ut som medelkonsumentens blir timdebitering och "vanligt" ungefär samma kostnad. Förbrukar du mer på billiga tider än de flesta så blir det billigare med timdebitering, men också tvärtom. Det sistnämnda inser inte alla.

Som TS säger, de flesta kan inte flytta särskilt stor del av förbrukningen, oavsett hur smart man bygger sitt hem. För de flesta finns då ingen poäng med timdebitering.
Timdebitering ger samma månadskostnad som "vanligt" rörligt pris vad jag sett, så länge din förbrukning ser ut som alla andras. Men om du kan flytta förbrukning till natt eller annan tid då det är billigare så kan du spara pengar
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Var tecknade du 68 öre nånstans? Vilken leverantör?
Det var hos Skellefteå kraft för ett par veckor sedan. Har sökt igen men de priserna finns inte kvar :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.