Hej!

Jag är relativt nyinflyttat i en lägenhet med en vinkyl. Tyvärr funkar den inte (startar inte öht) och verkade inte ha gjort det på ett tag enligt förra ägaren.

Jag kollade i manualen där det stod att det kan bero på ”blown fuse” = trasig säkring. Kikade lite under huven och har hittat något som skulle kunna vara två säkringar som gått (se bild med en röd och en grön plastgrej där metalltråden i dem ser bruten ut). Mina frågor är alltså:
1. Är det på bilden två trasiga säkringar?
2. Var kan jag köpa nya och hur byter jag isåfall ut dem? De sitter fastlödade i plattan.
3. Om det inte är säkringar, vad kan felet annars bero på?


Väldigt tacksam för hjälp!

//Ben
 
  • Närbild av ett kretskort med två potentiellt trasiga säkringar omgivna av elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är inga säkringar. En röd och en grön LED, lysdioder alltså.
Jag tror dom menar säkringen till vägguttaget i manualen.

/Höghus
 
Okej tack för svaret! Har testat andra vägguttag och sladden ser intakt ut så det nog något annat.
 
Vad är det för märke ? Vissa kraftkort kan ha glassäkringar fastlödda på korten
 
Kan sitta en glassäkring på kretskortet, kolla om du ser nå liknande som denna
Svart glassäkringshållare isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stort tack för svaren! Hittar inget liknande som på bilden. Lägger in fler bilder på kretskortet om det kan hjälpa
 
  • En hand håller ett kretskort med kondensatorer, spolar och motstånd mot en svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett elektroniskt kretskort med kondensatorer, spolar och integrerade kretsar inuti en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av grönt kretskort med lödda kontakter och delvis synliga tillverkaruppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den stående komponenten i krympslang skulle kunna vara en säkring svårt att se.

Elektronikkort med olika komponenter och potentiell säkring i krympslang markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Försökte ta lite närmre bilder på den.
 
  • Närbild på elektroniska komponenter och kretskort med en hand som justerar delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på elektroniska komponenter och kablar inuti en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det mot förmoda skulle sitta någon säkring på kretskortet, och den då skulle vara defekt, så är det sannolikt något annat fel som orsakat att säkringen har gått.

Nätdelen ser relativt avancerad ut, switchad typ som är svåra att felsöka på.
Ibland kan man ha tur och se "svullna" toppar på elektrolytkondensatorerna (cylinderformad komp. med blank topp). Byte av dessa kan väcka grejorna till liv igen.
 
A
riktigt bra exempel på kinesisk dynga
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om det mot förmoda skulle sitta någon säkring på kretskortet, och den då skulle vara defekt, så är det sannolikt något annat fel som orsakat att säkringen har gått.
Förra veckan försökte jag laga en psu till en Dell-dator, Säkringen, 6AT, var i krympslang o med slang på ledarna o även limmat. Såg ut exakt som bilderna. Bytte säkring, blå blixt, felsökte lite, hittade inget uppenbart. Beställde nytt(Amazon 300sek).
Som du skriver, så är det oftast nåt fel som blåser säkringen, och är det en fastlödd säkring som i detta fallet sitter den bara som kortslutningsskydd o egentligen inte tänkt att bytas, Den indikerar mest EOL.;)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vet du att det är på kretskortet som felet finns? Om du är försiktig så går det att göra en del mätningar med spänningen på. Till att börja med. Finns det spänning någonstans på sekundärsidan? Gör det det så är det inte en säkring på kortet som är problemet.
 
A
mät effektarna och spånningsregulatorn
 
Stort tack för alla svar! Ska se vad jag kan göra (begränsad kompetens kring detta). Annars blir det skroten för den!
 
Kan ju passa på och fråga vad det kan tänkas vara för fel på min vinkyl som inte kyler? Typ 1år gammal men demo ex så ingen garanti
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.