Hej,

Jag har några frågor kring ventilationsrör av asbets.

Vi har fått en vattenläcka i vårt yttertak som gick ner i taket i badrummet.
Vid återställningen av innertaket i badrummet tänkte vi flyttat ventilationen och då det är asbetsrör tänkte jag kolla lite hur man lättast kan göra det.
Vi vill byta ut de gamla rören mot nya när vi ändå håller på.
Vi har sågspån som isolering på vinden och hur gör man då för att inte sprida asbetsdammet när man tar bort dem.
Det är inte lätt att våttorka där. Då kommer man aldrig få bort asbetsdammet.

Ska man be en saneringsfirma göra detta då det kanske har bäst utrustning för detta, med tanke på sågspånet?

Eller ska man låta dem sitta kvar och bara täta hålen. Vet att många tycker detta.
Men jag skulle gärna vilja ha bort asbetsen ur huset när man ändå håller på.

Om man inte flyttar ventilationen utan har kvar rören där de är. Kan rören ha tagit skada då vi hade vattenläckan för det har nog runnit vatten utmed rören för det var blöta på undersidan. Eller så har det kommit vatten i rören, vem vet. Kan de skadats så att de frisläpper asbetsfibrer nu?

Om man har ventilationsrör av asbets frisläpper de asbetspartiklar om de blir gamla?

Mvh Ulrika
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Eternitkanalerna måste tas hand av en Saneringsfirm, inte nog med hälsorisker utan även deponi av avfallet kräver lite pappersarbete på återvinningen
 
U Ulrica70 skrev:
... Om man har ventilationsrör av asbets frisläpper de asbetspartiklar om de blir gamla?

Mvh Ulrika
Det sprids ingen asbest förrän du river dem.
 
Hur tänker du med en flytt , ska det vara på annat ställe än vad nu har. Då kan det vara motiverat att byta annars inte. Rören kommer inte att avge något i huset , det fläktar ut på taket. Ska man ta bort rören så har man ett micron munskydd om man är rädd och bryter bort bitar, blir inget damm . Nu kommer kanske domedagsprofeter in och säger livsfarligt, då ska inte, ta in en saneringsfirma , det är inte så farligt som det låter, men bearbetas det med mycket damm är det inte bra.
 
U
Bryt loss det, såga inte. Blöt ned det innan så dammar det knappt och ha ordentligt andningsskydd så kan du ta hand om det själv.
Hela rädslan med eternit är lite överspelad om man gör det en gång i livet. Har du en gammal dammsugare som är redo att kastas så använd den, eller ragga upp en dammsugare som en vän kanske ska kasta. Jag skulle aldrig an ända en dammsugare igen som jag en gång i tiden använde till eternit.
Vår återvinningsstation tar emot eternit från privatpersoner utan massa pappersarbete, däremot måste det vara inplastat för att de skall ta emot det.
 
Ofta kan du dra isär rören i skarvarna och få ut dom i hela längder. Sen varierar det om du kan slänga gratis eller inte. Här har det gått från obegränsat och på flera stationer till en enda och max fem kilo.
 
H håbbe1961 skrev:
Eternitkanalerna måste tas hand av en Saneringsfirm, inte nog med hälsorisker utan även deponi av avfallet kräver lite pappersarbete på återvinningen
I många kommuner får du lämna asbestavfal på vanliga återvinningsanläggningar, men de har krav på paketering och märkning.

Som sagt, om vi antar att de går att lirka isär, utan att direkt behöva krossa dem, så är det ingen större fara. Ha på dig en andningsmask av lämplig kvalitet. Ha sopsäckar i beredskap, så du kan kapsla in delarna så fort som möjligt.
 
Mina asbeströr satt inte fast i skarvarna, jag kunde bara dra isär dem. De hade en dedikerad kontainer på tippen jag fick slänga i.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.