Hej,

Håller på med en källarrenovering där det förut varit dusch och bastu. Än hur jag möblerar om blir det bäst att sätta duschen där den tidigare varit men tyvärr sitter det en frånluftventil där som är fastgjuten. Förstår att det blir en avvikelse att ha duschen med ventilationen där men då väggarna runt om är i betong torde risken vara rätt liten att det händer något?

Hur skulle ni löst det. Jag tänkte nåt sorts tätskikt lokalt runt dusckområdet och sen kakel.
 
  • Pågående källarrenovering med synliga vattenledningar, en gammal duschplats och en inmurad frånluftventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir ju jättebra. Risken för vattenskada i en betongvägg på 2 m höjd kan du kanske leva med? ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir ju jättebra. Risken för vattenskada i en betongvägg på 2 m höjd kan du kanske leva med? ;)
Haha, lite så tänkte jag med. Men ibland läser man på för mycket.

Hur skulle ni ha tätat en sån lösning inför klinker/kakel
 
Har du oisolerad betongplatta? Delvis väggar under mark ?
 
Den var oisloerad men jag har grävt ur så planen är att isolera 200mm isodrän och sen platta med golvvärme på det.

Väggarna runt om är innerväggar
 
Då passar ju tätskikt överallt enl ”regelboken”
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då passar ju tätskikt överallt enl ”regelboken”
Tusen tack för hjälpen! Man tätar bara bäst man kan runt ventilationen helt enkelt?
 
Precis. Du kan kladda lite i hålet med massan man limmar duken med om du vill.
 
Borde jag köra tätskickt lokalt för bastu och dusch eller köra det på hela golvet 10kvm. Golvet borde med isodränen vara diffusionsöppen så därför jag tvekar lite på hela golvet.
 
Finns planritning?
 
Inte direkt, men ljög ihop en lite snabbt här. Notera hur bra jag fick skalan ;)
 
  • Enkelt handritad planritning med bastu, dusch, tvättho och tvättrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni ska ha samma klinker i bastu som övriga del kan bastugolv ha samma tätskikt. Svårare att svara på om tätskiktet ska sitta inne på bastuns väggar eller utanpå bastuns väggar, kanske utanpå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.