Hej! Har köpt ett montegesats och lagt ut på offert där det bla står "montage gavelspetsar" de ska kläs med vindduk och spikreglar. Nu hävdar snickarna att det inte ingår utan skulle varit gjort från fabriken och då kommer utanför deras fasta uppdrag och då ska jag betala extra. (Vi ska slå på den liggande panelen själv och stommen är/ska vara beställd för liggande panel) Säljaren på Husfabriken säger de gör aldrig
Så en annan säljare säger det kan väljas till. (Frågan ställd efter leverans)Så vad borde ingå i resning av byggsats och då "montage av gavelspets"? Hur skulle ni resonera?
 
Spontant skulle jag säga att snickarna har "fel". Men grundet till felet kan ju komma från er som kund.
Det är väl upp till hustillverkaren att bestämma sina byggmetoder och hur pass komplett det ska vara vid leverans. Såklart ska det då framgå tydligt av offert och montagebeskrivningar.
Anledningen till snickarnas reaktion kan ju vara att de fått undermålig information från er i samband med att ni tog in offert och skrev kontrakt.

Tycker det är vanligt att prata om vad som "borde ingå" då det finns så mycket utrymme för tyckande. Bättre att det framgår tydligt i avtalet vad som förväntas av snickarna.
 
De fick alla underlag som hustillverkaren skickade till mig. Ställde även frågan om de behövde något mer inför bygget. De visste vart byggsatsen kom från och hade möjlighet att ställa frågor direkt till dom
 
F Fru Valdemarsson skrev:
Hej! Har köpt ett montegesats och lagt ut på offert där det bla står "montage gavelspetsar" de ska kläs med vindduk och spikreglar.
F Fru Valdemarsson skrev:
De fick alla underlag som hustillverkaren skickade till mig. Ställde även frågan om de behövde något mer inför bygget. De visste vart byggsatsen kom från och hade möjlighet att ställa frågor direkt till dom
Har du kontrakterat dem redan eller är du fortfarande i upphandlingsfasen?
 
K Kane skrev:
Har du kontrakterat dem redan eller är du fortfarande i upphandlingsfasen?
Garaget står redan där... De har även spikat vindduk och spikreglar men anser husleverantören eller jag ska stå för det arbetet.
 
F Fru Valdemarsson skrev:
Garaget står redan där... De har även spikat vindduk och spikreglar men anser husleverantören eller jag ska stå för det arbetet.
F Fru Valdemarsson skrev:
De fick alla underlag som hustillverkaren skickade till mig. Ställde även frågan om de behövde något mer inför bygget. De visste vart byggsatsen kom från och hade möjlighet att ställa frågor direkt till dom
Står det i det underlag (att vindduk och spikreglar skall sättas upp) som de har fått innan offerten skall det ingå.
 
K Kane skrev:
Står det i det underlag (att vindduk och spikreglar skall sättas upp) som de har fått innan offerten skall det ingå.
Står Montage av gavelspets. I min värld måste de vara att färdigställa de!
 
F Fru Valdemarsson skrev:
Står Montage av gavelspets. I min värld måste de vara att färdigställa de!
Om det är ett modulbygge och det inte framgått att det är mer moment än montaget skall de ha betalt för det givetvis. Har du beställt gavelspetsarna kompletta med vindduk och spikreglar och inte fått det, får du ta dialogen med leverantören.
 
"Montage gavelspets" låter för mig som att det är en modul som skall monteras där alla delar finns på plats

"Bygga gavelspets" blir lite annat

Om någon ber mig montera en ikea soffa så räknar inte jag med att jag måste till mio för att komplettera ur egen ficka

Med reservation för vad som står i handlingarna från hustillverkaren
 
Håller med snickarna, montering av gavelspets innnebär just det att montera upp en befintlig gavelspets inte utföra något arbete på den, i så fall skall det vara specificerat
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Jag sällar mig till kören som säger att du får betala snickarna för arbetet. Det kan dock inte ha tagit ett par erfarna snickare lång tid att fästa vindduk och spikreglar på gavelspetsarna. Jag gjorde det själv i somras på Attefallaren och det tog mig ca en timme ensam att göra på båda gavlarna. De låg då på backen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.