Förra veckan hade jag en arborist här som hjälpte oss att kontrollera alla våra träd. Närmast huset står ett pilträd. Enligt arboristen planterades det nog samtidigt som huset byggdes 1980. Han sa oxå att pilträd är glada för avloppsrör och att vi skulle fundera på vad vi ville göra med vårt eftersom det står tre meter från husgaveln.

Jag vill givetvis genst såga ner det och maken vill givetvis behålla det :)

Han motiverar det med att har pilen stått här i 27 år och inget har hänt så borde det vara säkert i ytterligare 27 år. Jag tycker precis tvärtom, eftersom inget ännu har hänt är det bara en tidsfråga och varje dag som går är ytterligare en dag närmare katastrofen (dvs söndriga avlopp).

Att ta i beaktande är att vi har 13 träd på tomten (1000 kvm) och arboristen tyckte att 8 av dem behövdes tas ner inom ca 5 år. Detta gör att vi gärna vill rädda så mycket som möjligt. Vi älskar verkligen träd och skugga :) och det var en av anledningarna till att vi köpte huset.

Vad hade ni andra gjort?
 
Jag hade tagit bort pilträdet. Pil kan bli väldigt dyrt ... på sikt. Inget träd som egentligen passar i en mindre villaträdgård när det finns så många andra lämpligare alternativ. Sorry - håller med dig :D !
 
Hemmakatten
Jag skulle också tagit bort pilen. Vi hade en pil i vår förra trädgård. En riktig bjässe som hamlades med något års mellanrum. Året innan vi flyttade fick vi stopp i avloppet och dagvattenrören runt huset. Det visade sig att pilens rötter växt in i betongrören och täppt till.

Även om ni behöver ta ner 8 träd till på tomten, så har ni tid att göra det på ett planerat sätt. Ta ner ett eller två träd per år och sätt nya där ni vill ha dem. Ett träd hinner växa mycket på fem år, dessutom kan man köpa lite äldre/större träd. Hade arboristen inga tips på nya träd?
 
Men det där med att rötter växer in i avloppsrör ska inte vara ett problem med moderna avloppsrör. De gamla betongrören riskerade alltid att läcka lite i skarvarna och fukta marken omkring vilket drar till sig rötterna som såsmåningom växer in i rören och sätter stopp. Men avloppsrör i plast läcker i normala fall inte och då uppstår inte problemen.
 
Hemmakatten
AnnaKanins hus byggdes 1980, frågan är då vilken typ av avloppsrör det är där. Dessutom kan rötter växa in under husgrunden och ställ till med elände, och 1980 var det väl oisolerad platta direkt på mark som gällde.
 
Jag tänkte heller inte i första hand på avloppsrören utan på husgrunden, precis som Katten påpekade.
 
Vi har krypgrund och där är det i alla fall plaströr.
 
Pil tar sig in även i plaströr, så det är ingen garanti.
 
Peterltj skrev:
Pil tar sig in även i plaströr, så det är ingen garanti.
Hur långt ifrån kan man sätta ett pilträd då?
Mvh.
 
Jag har lärt mig att pil och poppel har rötter som kan bli upp till 50 meter långa.
Gäller dock i stadsmiljö där de tvingas att leta efter vatten.
 
Ankan80 skrev:
Jag har lärt mig att pil och poppel har rötter som kan bli upp till 50 meter långa.
Gäller dock i stadsmiljö där de tvingas att leta efter vatten.
Har nyligen flyttat in och på grannens tomt växer två pilträd. De står alldelens nära ett staket mellan tomterna. Vårt hus ligger ca 10 meter från staketet. Kan grannens pilrots-system ta sig in under vårt hus och förstöra vattenledningar??
Tror att det är pilarnas rotsystem som har gjort att en asfaltering vid staketet ser ut som en väldigt guppig och gropig väg, kan det stämma? Vi bor inte i stadsmiljö.
 
Vi har gång av betongplattor bredvid pilen och den ser ut som en stor berg- och dalbana för myror.
 
Jag skulle välja att ta bort pilen, då den precis som du säger har en förmåga att leta sig in i rörsystem. Tänk om den letar sig in i grannarnas rörsystem?
Huruvida det är plaströr eller ej, spelar ingen roll enligt vad jag har erfarit av en kompis, vilken arbetar som röris och har träffat på detta flertalet gånger.

Har även gått trädgårdskurs under våren, och där påtalades riskerna med just pilarna. Mina föräldrar har satt två pilar, de är placerade på ca 4 meter avstånd med utgångspunkt från brunnen. Kursledaren rekommenderade direkt att dessa skulle tas bort, och när jag frågade hur djupt och långt rotsystemet sticker så fick jag svaret att aldrig plantera pil i tätbebyggt område då det verkligen.

Dessutom är det pilägaren som är ansvarig för att bekosta grannarnas eventuella problem med rötter!
 
Alla orters sälg och pil växer värre än ogräs. De är överlevare. Självklart ska ni ta ner pilen närmast huset. Trädet ska inte ge upp bara för att det blir nedhugget. Långt in i framtiden kommer tomten att bli översållad av rotskott. Jag lovar.

Ni kan vara helt lugna. Hugger ni rätt förblir tomten angenämt skuggig. När ni hugger ut växlas tillväxten nämligen över till träden som står kvar. De kommer att växa bra mycket snabbare än hittills.

Lyssna på arboristen, och planera för en avlägsen framtid. En god tumregel är att träd ska ha plats att sträcka ut sina grenverk fritt, utan att nudda varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.