Vad jag kan se på hemsidan så finns det bara återförsäljare i Nordamerika men de skickar även till internationella köpare och priset tycker jag inte är så farligt högt så varför inte beställa online?
 
Jag såg inte att man kunde skicka sakerna. Det är ändå lättare om det finns att få tag i närmare.
Om någon har en annan lösning för samma resultat (En smoker) så är det av intresse.

//Niclas
 
Se där. Får väl ta en svängom inom Jula.


Det som blir grillat med "smoker" blir helt gudomligt i smaken.

För den som inte har testat rekommendera jag själv det starkt.
 
Ett annat alternativ än Julas(har sett den i verkligheten och den är verkligen inte solid...) är ju att köpa en sån här, Welcome to Weber.com

Vänner i USA använder den till sin BBQ. Finns dessutom en höjdarsite med råd och tips. The Virtual Weber Bullet - For the Weber Smokey Mountain Cooker Smoker enthusiast

Själv "röker" jag med en Weber One Touch Gold. Funkar utmärkt om man bara använder en termometer och håller rätt på temperaturen. Gjorde spare ribs i helgen, fyra timmar i röken. Mums, Recent Development: IMG_0867
 
Verkar som man kan ta hur mycket betalt som helst... Kanske dags att börja importera från USA och sälja själv... :)

...eller börja svetsa lite...
 
Jag får börja i min weber och får jag blodig tand så får man väll köpa sig en riktig pjäs.

//Niclas
 
Saxpy skrev:
Verkar som man kan ta hur mycket betalt som helst... Kanske dags att börja importera från USA och sälja själv... :)

...eller börja svetsa lite...
De pjäserna jag hänvisade till är inga avancerade skaer precis. Har man bar tillgång till en maskinverkstad och är svetskunnig så skulle man väll gissningsvis bygga en kopia på våran på en hleg eller så.
 
Jag har Julas lokomotivgrill och den är solid så det räcker för vanligt trädgårdsbruk. Och maten blir ljuvlig! Jag föder upp egna får och en lammstek som fått sådär en 5-6 timmar i den blir obeskrivlig. Om man varvar glödande grillkol med blötlagd ekved så har man rökblandningen.

Dock har den dålig lack. Eldkammarens yta fördärvades redan efter första gången. Jag tänkte blästra den och spreja på HotPaint och se om det håller bättre.

Ursprungligen tänkte jag mura en BBQ i tegel, men när jag såg Julas så köpte jag den istället. Till saken hör att jag inte kan svetsa. Kan man det är det ju bara fantasin som begränsar...
 
Ingen som har en länk där man kan se hur en sådan där värstingtingest är uppbyggd?

16Chuckwagon.jpg
 
Saxpy skrev:
Själv "röker" jag med en Weber One Touch Gold. Funkar utmärkt om man bara använder en termometer och håller rätt på temperaturen.

Jag har också en Weber Gold, och är mycket nyfiken på en närmare beskrivning av hur man röker i en sådan. Kan någon ge mig tips?
 
ciao skrev:
Jag har också en Weber Gold, och är mycket nyfiken på en närmare beskrivning av hur man röker i en sådan. Kan någon ge mig tips?
Det är inte så komplicerat egentligen. Ladda kolhållarna med lagom mycket kol, 6-7 på varje sida brukar bli bra och sätt ett aluminiumtråg mittmellan. Personligen så använder jag en termomenter som är monterad med lite najtråd i höjd med var köttet ska vara för att hålla koll på tempen. Finns lite olika skolor, men runt 225F eller 110C är rätt lagom tycker jag. Det är ganska lätt att styra tempen med spjället och öppning i locket. Lägg sedan på blötlagd ved i mindre bitar på kolet och börja grilla...

Man måste fylla på med kol och ved efter 45-60min nånting.

Ett problem som man får när man använder en klotgrill istället för en "riktigt rökare" är att tempen sjunker så fort man lyfter på locket. Man kan antingen sluta lyfta på locket i tid och otid alternativ lägga in ett par tegelstenar i botten på baljan. Dessa ser till att temperaturen snabbare återgår efter man tjuvkikat på härligheten man grillar... :)

Länken ovan till Virtual Weber Bullet är ovan är användbar, det mesta är tillämpligt även för oss andra...

Hoppas det hjälper lite grann... Kom ihåg att övning ger färdighet här och att man faktiskt får lov att misslyckas i början så bjud inte in hela släkten första gången du provar detta. :)
 
Här finns såväl inspiration för att bygga grillar som att vad man ska lägga på gallret... GrillWeb - Bygg en grill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.