A
InfoDanne InfoDanne skrev:
Köp IKEAs smarta diskmaskinavstängare. Den stänger av vattnet efter 4 timmar :D
Eller köp en med något högre kvalitet
 
  • Gilla
[SH] och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Är nyfiken på det här med belysning. Är det ett reellt behov eller är det mer en "ja det var väl kul och trevligt att det lyser"? Det har liksom aldrig slagit mig att jag tänkt "oj vad mörkt det är i diskmaskinen så jag inte ser vad jag gör".

Har själv en Husqvarna och den har också koll på rengöringen. Är väl absolut inget måste, men en bra finess att man blir påmind om att köra rengöringsprogrammet.
i alla maskiner jag någonsin stött på eller haft hemma, så drar man ju ut korgarna vid påfyllning och tömning. Kan inte se något behov av belysning alls i en diskmaskin
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För mig är det ett reellt behov men det beror väl på vilket ljus man brukar ha i köket i övrigt då man packar i/ur maskinen. Och hur bra syn man har...

Ofta har jag kanske bara rätt nerdimmad bänkbelysning och då tycker jag det kan vara rätt "becksvart" inuti maskinen. Är hela köket ordentligt upplyst minskar/försvinner naturligtvis behovet.

Men, ja, jag ser behovet som lika reellt som det är i kyl och frys och där har belysning i "alla" tider varit självklart. Samma typ av i-/urplockning i ett kylskåp som i en diskmaskin kan jag tycka.
vad har du för kylskåp?
Mitt kylskåp och samtliga andra jag stött på brukar vara utrustade med hyllor, någon enstaka låda längst ner, medans diskmaskiner har haft trådkorgar som man finurligt drar ut ur maskinen och fyller på uppifrån
 
X Xaktly skrev:
vad har du för kylskåp?
Ett högst normalt om det nu är relevant. Jag förstår nog inte vad du vill uppnå? Tycker man belysning är onödigt och ser bra ändå så är väl allt bra.

Jag anser att dock belysning är en självklar finess som jag haft på mina tre senaste maskiner i snart 20 år. TS frågade efter "tar tacksamt emot tips och åsikter om vilka egenskaper som faktiskt är användbara och nyttiga" och jag anser att belysning är både användbart och nyttigt. Så användbart och nyttigt att en maskin utan belysning aldrig kommer att köpas om det finns maskiner med belysning att tillgå med i övrigt lämpliga egenskaper.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag känner tvärtom. :surprised:

Vi får väl båda köra säg tio gånger var med respektive metod och klocka tiderna för att få facit. :crysmile: Eller så fortsätter vi som vi alltid gjort... (y)
Tycker vi anlitar Harald Treutiger för det och kör det på gammalt klassiskt "24 karat"-manér på bästa sändningstid.

 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Eller köp en med något högre kvalitet
För närvarande används en bänkdiskmaskin, och för den funkar väl inget sådant här alls?
Men blir möjligen en fullstor framöver. Vilken magnetventil skulle du i så fall rekommendera? Vågar man lita på en sådan istället för manuell avstängare? Känns som den åtminstone bör kompletteras med en kulventil under diskbänken som slås av när man är borta lite längre.
 
Jag vill ha en tyst diskmaskin och jag gillar de diskmaskiner som har en lampa i botten så man ser när diskmaskinen är igång.
Den jag har nu saknar denna lampa som jag lärt mig uppskatta.
Min öppnade luckan när den var klar men det gick att stänga av den funktionen.
 
A
L Lilllen skrev:
För närvarande används en bänkdiskmaskin, och för den funkar väl inget sådant här alls?
Men blir möjligen en fullstor framöver. Vilken magnetventil skulle du i så fall rekommendera? Vågar man lita på en sådan istället för manuell avstängare? Känns som den åtminstone bör kompletteras med en kulventil under diskbänken som slås av när man är borta lite längre.
Fmm
 
JoLi81 JoLi81 skrev:
och likaså att tömma.
Det är ju bara att grabba tag i ett gäng gafflar etc och lyfta upp dem, förutsatt att man sorterat dem när man lagt dem i bestickshyllan.

Eftersom jag även sorterar när jag fyller en bestickskorg så blir det ungefär lika bekvämt med korg som med hylla. Att jag föredrar hylla är mest för att få mer plats i den undre korgen.
 
KristinaRT
Jag sorterade inte alls bestick innan, allt trycktes ner i korgen. Det är faktiskt inte fel att tvingas sortera på hyllan (om man vill, behövs eg inte) och då blir det väldigt snabbt att lägga i lådan.

Är förtjust att slippa korgen nere eftersom det blir riktigt bra med plats för tallrikar, skålar etc.

Och jag har nu hittat en programkombination som är ca 1h. Så nästan snabbprogramstid :crysmile:
Däremot förstår jag inte behovet av ett tyst program, den är jättetyst hela tiden….
 
Så här blir det om man sorterar besticken i hyllan. Totalt tre gånger behöver man vända sig mot hyllan för att få med sig allting som finns på den i detta fall.

Som nämndes ovan är det bara att grabba tag i alla bestick av samma typ i ett svep.

Bestick sorterade i diskmaskinens bestickhylla med gafflar, skedar och knivar uppdelade för enkel åtkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
Sällar mig till hyllförespråkarna. Var skeptisk när vi skaffade vår billiga (faktiskt!) Miele men det tog ungefär två körningar så var jag övertygad. En bonus är att de större knivarna ligger säkrare fast eggen vänds uppåt (ja, jag vet att de bör handdiskas). Däremot hade vi en svindyr Siemens på jobb vars hylla var totalt värdelös.

Däremot torkar vår dåligt så jag brukar stänga av den när torkprogrammet startar och öppna upp och dra ut korgarna istället. Lampa kan jag ärligt talat inte se någon mening med alls men det är det tydligen andra som gör. En del av våra högre glas (vin och öl) får inte plats men så ofta super vi inte till så jag inte kan ta dem för hand.

Det absolut viktigaste med en diskmaskin är att man inte låter gäster eller frun lägga ner nåt i den, då blir man ofelbart tvungen att flytta runt innan man startar. Det är nog enda stället jag kan beskyllas för att vara ordningsam.
 
  • Gilla
stOra_m
  • Laddar…
Vår nya DM kom med automatisk öppning och jag måste säga att det är helt värdelöst om man har en hund som gärna petar upp luckan för att nosa igenom maskinen efter något ätbart. Nu är våra barn i tonåren men jag kan gissa att det kan vara samma om man har riktigt små barn, dvs att de får för sig att rota runt i maskinen när den är öppen och ungarna lyckas komma dit en obevakad sekund...
 
P polarsson skrev:
Detta är en av de sämsta funktionerna som finns. Den varma ångan kan förstöra både intilliggande stommar och luckor samt bänkskiva.
Nejdå. Man fäster en ång/vattenavstötande tejp bara under bänkskivan.

Öppningsbar lucka ÄR det bästa som hänt diskmaskinen. Om du inte förstår varför. Då är det inte du som plockar ur disken på morgonen i din familj. :D
 
Självklart har jag ångspärrstejp under bänkskivan. Tyvärr går ångan ut åt sidorna också mot luckorna bredvid diskmaskinen. Där kan man inte ha tejp då den kommer synas.

Så jag vidhåller; sämsta funktionen som finns.

Hos oss tar den som har tid ur diskmaskinen. Ska bara lära barnen att ha tid....
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.