Jag kollar efter hus, och har hittils undvikit att ens titta på hus byggda innan 1970, då jag fått för mig att det är mer jobb och mer som kan gå fel. Men jag börjar tänka att jag kanske haft fel syn på det, ett välskött gammalt hus borde ju kunna vara i bra skick om alla viktiga saker är gjorda (tänker mest dränering, nytt tak, nymålat) ?

Vad säger ni, vad har ni för åsikter om renoverade äldre hus? Finns det särskilda årtionden som har specifika risker man bör kolla efter?
 
Karlia
Jag skulle säga att alla tidsperioder har olika problem, 70-tals hus är det jag skulle undvika. Självklart är ett väl underhållet äldre hus inga problem eller rättare sagt, oavsett tidsperiod dyker problem upp på alla hus..

Byggteknik är ett stort område, jag har inga expertkunskaper utan skulle råda dig att leta på nätet efter olika tidsepoker. Det är vad jag gjorde när jag köpte mitt tegelradhus från - 61, finns massor information om ex betongplatta på mark, blåbetong osv.
 
T thomaslindstrom1 skrev:
Jag kollar efter hus, och har hittils undvikit att ens titta på hus byggda innan 1970, då jag fått för mig att det är mer jobb och mer som kan gå fel. Men jag börjar tänka att jag kanske haft fel syn på det, ett välskött gammalt hus borde ju kunna vara i bra skick om alla viktiga saker är gjorda (tänker mest dränering, nytt tak, nymålat) ?

Vad säger ni, vad har ni för åsikter om renoverade äldre hus? Finns det särskilda årtionden som har specifika risker man bör kolla efter?
Jag skulle nog säga tvärtom - för ett enklare husägande, köp ett hus byggt före 1970 (eller ännu hellre före 1960)!
Om en ska generalisera lite, så är äldre hus oftast vettigt konstruerade i sig själva, medan nyare hus måste ha konstgjord andning, dvs diverse system för att kompensera för mindre lämpliga byggplatser och/eller materialval. T ex dränering, mekanisk ventilation osv. Funkar systemen är det lugnt, annars kan det bli jobbigt.

När du tittar på hus är det annat som är viktigt, och det är tidigare ägares prioriteringsordning. Har de lagt 200 000 på ett fancy kök men struntat i taket, som är mossbeväxt och 50 år gammalt? Eller har de lagt nytt tak men låtit 70-talsköket med brunblommigt kakel och allt vara kvar?
 
  • Gilla
gaia och 7 till
  • Laddar…
Mitt exempel: nyskild med två små köpte jag ett nyrenoverat hus från 1925. Detta var i början av -80-talet och jag visste inte mycket om hus. Jag tog t.o.m in två oberoende besiktningsmän p.g.a min okunskap men huset var varsamt renoverat där t.ex kök och badrum var mycket enkla. De följande 24 åren vårdade jag huset väl och sålde - och byggde nytt. Under dessa år la jag egentligen inte ner några större kostnader och jag sålde då jag ansåg huset krävde nytt tak, ny värmeanläggning och nytt bad.

Visst kan man köpa ett äldre hus! Vad man ska vara extra noga med är att renoveringar är gjorda på korrekt sätt och att det är vettigt att sätta sig in i hur husen under viss tid är konstruerade (husgrund på 60-talet, asbest, enstegstätade fasader i början av 2000-talet, tilläggsisolering, dåliga fönster, dränering, takbeläggning, värmeanläggning etc etc)


tillägg:
.... eg samma som sågspån tagit upp ovan
;)
 
  • Gilla
Proffstyckaren och 2 till
  • Laddar…
Om tak & dränering är gjorda och det inte är något problem med fukt på ev kallvind & inte är en enstegstätad-fasad så ser jag inga problem med ett äldre hus.

Iofs köpte jag att 60tals hus där allt utom dränering behövde göras.
Nu har jag gjort ca 1/2 av vad jag vill ... det knatar på :)
 
Vi har ett hus från 1850-talet.
Enda (?) uppenbara problemen är väl att huset satt sig under årens lopp och det är lite skevt och dant som sig bör med gamla hus. Sen är det lite kallt om golven på bottenvåningen eftersom det saknas lite isolering mot torpargrunden.

Å andra sidan är allt lätt åtkomligt och det finns inga ingjutna syllar, skumma material som avger gaser, enstegstätningar och fan och hans moster. Allt som är att fixa är synligt och i teorin lätt att ordna.
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Gamla hus är det det som är ändrat på man ska vara uppmärksam på, antingen har man ändrat för att det som var från början inte höll, eller har man försökt modernisera. I båda fall är där riskerna finns. Det som funkar i realtivt oförändrad form sen 100 år lär hålla ett par år till...

Gamla hus kräver dock att man själv är intresserad och villig att använda gamla metoder och inte vill ha allt modernt, då är det bättre hoppa över. Tar man in hantverkare måste man hitta rätt hantverkare och inte sådana som bara kan bygga modernt och svär över att allt gammalt är dåligt och måste bort och ersättas av moderna metoder och material.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Precis! Under de 24 åren jag bodde i mitt gamla hus var varje semester intecknade för underhåll - med gammaldags, beprövade och tidsmässigt längre arbetsmetoder. I mitt fall var det en trevlig hobbyverksamhet men det passar inte alla.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.