Karlia
Du hugger på oss samtidigt som du försöker få hjälp.

Vad hoppas du på att få ut av dina inlägg? Vill du att vi ska tycka synd om, vill du att vi också ska tycka illa om mäklaren, polacker och allt vad du nämnt?

Egenansvaret är stort när hus köps. Innan du skriver på kontrakt bör du själv ha läst på om dina rättigheter och skyldigheter. Du kan inte skylla på alla andra.

Vi är några stycken som har försökt hjälpa dig att komma vidare men du verkar inte beredd att göra det. Då är inte det här rätt forum för dig - åtminstone inte juridikdelen. Du behöver prata med någon irl som kan hjälpa dig att sortera tankar och idéer så du slutar älta och faktiskt kommer någonstans.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
G Goza skrev:
Det har inget med ursprung att göra!
Märkligt, för allt du skriver verkar ursprunget vara väldigt intressant...
Några klipp från den andra tråden:

"När vi skrev avtalat så sa jag till säljaren är ni polska då blir dem så konstiga men min son tyckte att det var taskigt att säga och de hade så bråttom för de hde lämnat en autism barn hemma."

Ja, varför ska du påpeka att säljaren i från Polen när du skriver kontrakt, om nu ursprunget är oväsentligt.

"Det är polska privata personer som har byggfirma och allt från Polen som vi fått reda på efter avtalet."

Ja och det spelar väl ingen roll, om materialet är ok (vilket det troligen är)?

"De hämtat medarbetare från polan/baltiska länder"

För att tycka nationalitet är oväsentligt fokuserar du väldigt mycket på den frågan.
 
G
Karlia Karlia skrev:
Du hugger på oss samtidigt som du försöker få hjälp.

Vad hoppas du på att få ut av dina inlägg? Vill du att vi ska tycka synd om, vill du att vi också ska tycka illa om mäklaren, polacker och allt vad du nämnt?

Egenansvaret är stort när hus köps. Innan du skriver på kontrakt bör du själv ha läst på om dina rättigheter och skyldigheter. Du kan inte skylla på alla andra.

Vi är några stycken som har försökt hjälpa dig att komma vidare men du verkar inte beredd att göra det. Då är inte det här rätt forum för dig - åtminstone inte juridikdelen. Du behöver prata med någon irl som kan hjälpa dig att sortera tankar och idéer så du slutar älta och faktiskt kommer någonstans.
Vilka var dina råd till mig? Utan bara ni som huggit i mig utan inga aning om hela processen! När någon lurar eller inte gör sitt jobb på ett bra sätt så den personen som skall tycka synd om. Det kommer inte blir förlust på huset så det räcker att jag och mina barn umgås ett tag innan vi säljer den . Än så länge vi har bra hälsa så är det min vinst.
 
G
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt, för allt du skriver verkar ursprunget vara väldigt intressant...
Några klipp från den andra tråden:

"När vi skrev avtalat så sa jag till säljaren är ni polska då blir dem så konstiga men min son tyckte att det var taskigt att säga och de hade så bråttom för de hde lämnat en autism barn hemma."

Ja, varför ska du påpeka att säljaren i från Polen när du skriver kontrakt, om nu ursprunget är oväsentligt.

"Det är polska privata personer som har byggfirma och allt från Polen som vi fått reda på efter avtalet."

Ja och det spelar väl ingen roll, om materialet är ok (vilket det troligen är)?

"De hämtat medarbetare från polan/baltiska länder"

För att tycka nationalitet är oväsentligt fokuserar du väldigt mycket på den frågan.
Återigen för jag hört väldigt illa talat om deras arbete. Ettpar stycken som talat på jobbet att när de köpte hus så var utländska som utfört badrummet och det gått åt helvete när de skulle rätta till med allvarliga fuktskada.
 
Ursäkta att jag kapar TS tråd.
Men då jag i en annan tråd ställde en direkt fråga till dig Goza utan att få något svar:
Är det Jacob på Nomad ni haft som mäklare och sålde huset till din son, har en del info som kan vara av nytta.
 
G
S Skogsmusen skrev:
Ursäkta att jag kapar TS tråd.
Men då jag i en annan tråd ställde en direkt fråga till dig Goza utan att få något svar:
Är det Jacob på Nomad ni haft som mäklare och sålde huset till din son, har en del info som kan vara av nytta.
Nej!
 
Fairlane
G Goza skrev:
Vilka var dina råd till mig? Utan bara ni som huggit i mig utan inga aning om hela processen!
Nej det är ju svårt för oss att veta processen, när du inte beskriver den.
Jag tolkar det som att din son tittade på ett hus som han gillade, bjöd på det och hade en annan som bjöd emot. Sen skrevs kontrakt, utan besiktningsklausul. Sen vill ni besiktiga, men får vänta tills huset är ert och då hittar ni en massa problem.

G Goza skrev:
När någon lurar eller inte gör sitt jobb på ett bra sätt så den personen som skall tycka synd om.
Ingen tycker synd om en fuskare. Det vi ändå måste få påpeka är att ni tyvärr skrivit kontrakt utan att säkerställa er möjlighet till besiktning, vilket gör att ni får svårt att kräva en massa saker med gällande lagstiftning. Vi måste rimligtvis också få tala om för dig att du helt missuppfattat kommunens roll när du tror att de gör en besiktning av badrummen etc.

G Goza skrev:
Det kommer inte blir förlust på huset så det räcker att jag och mina barn umgås ett tag innan vi säljer den . Än så länge vi har bra hälsa så är det min vinst.
Det var en mycket bra utveckling. Från ett hus för 11 miljoner, helt osäljbart, som måste rivas och byggas upp så blir det nu ingen förlust alls. Kanske var det vissa överdrifter någonstans?

G Goza skrev:
Återigen för jag hört väldigt illa talat om deras arbete. Ettpar stycken som talat på jobbet att när de köpte hus så var utländska som utfört badrummet och det gått åt helvete när de skulle rätta till med allvarliga fuktskada.
Jaha, så några kollegor på jobbet har haft några utländska arbetare som utfört ett dåligt arbete, då drar du slutsatsen att alla utlänningar gör dåligt arbete. Det är kanske inte så konstigt att vi som inte dömer andra människor på det viset reagerar.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
G
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det är ju svårt för oss att veta processen, när du inte beskriver den.
Jag tolkar det som att din son tittade på ett hus som han gillade, bjöd på det och hade en annan som bjöd emot. Sen skrevs kontrakt, utan besiktningsklausul. Sen vill ni besiktiga, men får vänta tills huset är ert och då hittar ni en massa problem.


Ingen tycker synd om en fuskare. Det vi ändå måste få påpeka är att ni tyvärr skrivit kontrakt utan att säkerställa er möjlighet till besiktning, vilket gör att ni får svårt att kräva en massa saker med gällande lagstiftning. Vi måste rimligtvis också få tala om för dig att du helt missuppfattat kommunens roll när du tror att de gör en besiktning av badrummen etc.


Det var en mycket bra utveckling. Från ett hus för 11 miljoner, helt osäljbart, som måste rivas och byggas upp så blir det nu ingen förlust alls. Kanske var det vissa överdrifter någonstans?


Jaha, så några kollegor på jobbet har haft några utländska arbetare som utfört ett dåligt arbete, då drar du slutsatsen att alla utlänningar gör dåligt arbete. Det är kanske inte så konstigt att vi som inte dömer andra människor på det viset reagerar.
Tack för jag tog eras tid! Ni är ambitiös och mån att hjälpa mig! Livet är för kort ! Visst att det inte okej att lura andra men ändå glad att jag och min nära och kära mår bra. Det har hänt är hänt och handlar om nu och framöver.
 
Karlia
Jag har uppfattat samma som Fairlane snyggt sammanfattade.


När dylikt inträffar är det lätt att börja skylla på det ena eller det andra. Det är en obehaglig situation, det förstår jag. Men att börja hugga åt olika håll hjälper inte. Däremot att försöka skilja på det som är relevant och det som inte är det. Vad går att fixa, hur komma vidare.

Det har flera av oss försökt hjälpa dig med. Klart att vi förstår att det är surt!

Som tack fick jag ett "Beklagar att du inte har råd"
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
G
Karlia Karlia skrev:
Jag har uppfattat samma som Fairlane snyggt sammanfattade.


När dylikt inträffar är det lätt att börja skylla på det ena eller det andra. Det är en obehaglig situation, det förstår jag. Men att börja hugga åt olika håll hjälper inte. Däremot att försöka skilja på det som är relevant och det som inte är det. Vad går att fixa, hur komma vidare.

Det har flera av oss försökt hjälpa dig med. Klart att vi förstår att det är surt!

Som tack fick jag ett "Beklagar att du inte har råd"
Nämna vad du gav mig för råd! Det finns ett ordspråk som säger att kasta sten då ser du vem plockar det. Jag vet att jag har stort ansvar och definitivt är andra fel för det handlar inte om en som är blandade i affären utan är det flera.
Tackar den som verkligen ville hjälpa mig och kom på något vettigt i den här situationen.
Kolla i dina kommentarer först och beklagar att ni inte ha råd.
 
Jag är nyfiken om du skrev ett inlägg här i en egen tråd innan köpet som du raderat, rubriken antyder att ni redan innan köpet visste att det var fel på huset.

Det finns väldigt många felbyggda badrum som inte får fuktskador, samtidigt som badrum byggda efter konstens alla regler kan få det.

Ett sätt om man är orolig är att ställa in en duschkabin eller badkar som har ett utlopp rakt i brunnen.

Om 11msek inte är ett problem så går det ju att riva upp badrummet, då ser ni om det finns dolda fel. Annars är det nog så att de fel som var lätta att hitta inte är dolda.

Visst hade ni köpt ett begagnat hus av privatperson bara att ingen bott där? Inte ett nybyggt hus av ett företag?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.