Om entreprenören tar det fulla konstruktionsansvaret och bygger utan ritningar "på känn" så har han ju 10 års garanti på att han höftat till det rätt.

Om din byggnadsingenjör inte heller tycket att ritningarna är nödvändiga så kan ju han intyga att huset uppfyller gällande krav i BKR.
 
volvo skrev:
Om entreprenören tar det fulla konstruktionsansvaret och bygger utan ritningar "på känn" så har han ju 10 års garanti på att han höftat till det rätt.

Om din byggnadsingenjör inte heller tycket att ritningarna är nödvändiga så kan ju han intyga att huset uppfyller gällande krav i BKR.
Min entreprenör (blocklyft och puts, resten gör jag själv) har rest lättbetonghus åt sveriges största husföretag m a p småhus i lättbetong i många år och har ett mycket gott rykte m a p få anmärkningar vid slutbesiktningen. Det enda underlaget han behövde för lyften var just blockritningen och takstolsritningen. Han tar definitivt inget konstruktionsansvar för det tar jag. Han kommer dock att lämna garanti på putsarbetet vilket naturligtvis har medfört att jag clearat all fönsteröppningsarmering med honom. Han tyckte generellt att jag tagit i i överkant baserat på hans erfarenhet av ett antal resta hus per år.

Min byggnadsingenjör och tillika KA (K-beh) är inte intresserad av några ritningar utan menar att handirekt meddelar om något i min projektering eller utförande verkar galet. Hittills har samtliga kontrollpunkter avverkats utan ett uns av tillrättavisande. Snarare kommentarer som "ja SÅ väl hade du ju inte behövt göra saken"

Har under mina kontakter med alla under byggnationen förekommande sakkunniga snarare klassats som lite överpetig och övernoggrann.

Per Haraldsson: var skall du bygga någonstans?
 
Habbe! -jag skall bygga 7 mk öster om Sjöbo i skåne, landsbyggd alltså. Låter i ditt senaste inlägg som om din situation liknar min med bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.