Nä det tror jag inte att det stod nått om. Fan det borde va krav på att det ska va enkelt för konsumenterna att jämföra olika modeller och märken av värmepannor, typ att denna VP ger så här hög framledningstemp vid plus 10grader å sen en fallande skala vart femte grad ner till de minus grader dom säger att den ska vara verksam till, då skulle det vara enkelt att välja rätt. Nån som jobbar på konsumentverket eller råd och rön, nån myndighet går också bra som kan fixa ett sånt krav eller testfakta?
 
S Steffe80 skrev:
Nä det tror jag inte att det stod nått om. Fan det borde va krav på att det ska va enkelt för konsumenterna att jämföra olika modeller och märken av värmepannor, typ att denna VP ger så här hög framledningstemp vid plus 10grader å sen en fallande skala vart femte grad ner till de minus grader dom säger att den ska vara verksam till, då skulle det vara enkelt att välja rätt. Nån som jobbar på konsumentverket eller råd och rön, nån myndighet går också bra som kan fixa ett sånt krav eller testfakta?
Det är R134a:s fråga jag svarade på.
 
P Plutus skrev:
För luftvärmepumpar anges normalt effekten vid +7 gr utetemperatur, vid minskad utetemperatur minskar även effekten, grovt räknat en halvering vid 15 gr. lägre (-8 gr.) men även vid -30 ger tar dom värme ur luften, men det kan bli problem med driften eftersom de inte är optimerade för den driften. (poolmaskiner är helt annorlunda, de måste ha lågt tryckfall på vattensidan och tåla klor;-)
Så då kan man inte ha den som poolvärmare heller då?
Ja får se om teknikern får fart på den, annars får jag börja bråka om reklamationsrätten som dom skriver så fint om.
 
Du kan ha den till polen om du sätter en extra växlare imellan.
 
E Emanuel01 skrev:
Du kan ha den till polen om du sätter en extra växlare imellan.
(y):cool:
 
Nu har tekniker vart här och fyllt gas, den va nästan tom, hittade inget läckage trots färg och sniffer, fick upp värmen något mer, dock tyckte han att jag skulle flytta ut pumpen. Sagt och gjort jag och brorsan flyttade pumpen så den står vinkelrätt mot garaget, när all is hade smält bort hörde vi ett fräsande ljud, tänkte inte så mycket på det utan det va väll smällt vatten mot den heta förpngaren eller va den kallas som bildade ljudet då jag körde en def innan vi flyttade den, när jag kom hem från julklapps handeln
Så kollade jag om den hade kommit upp i temp, men möttes av lågtryckslarm och efter uppstarts försök och inget hände så kollade runt lite och då all is nu va borta tack vare vädret så kunde jag se att ett av rören längsned va deformerat och hoptryck ca 20cm, min fråga lagar man sånt typ skär av och löser dit en ny bit eller måste man byta hela förångaren eller va den nu hette?
 
Fräser gör det när den avfrostar. Men ett rör som är hoptryckt förbryllar, blev det med vridning av den, har du slangar så ska det inte hända, ett foto hur det ser ut är inte fel, så alla kan se.
 
De kan gå men tror de flesta firmor låter bli. Har en gammal panasonic luft/luft hemma som jag kör kyla med. Utedelen hade en läcka på förångaren orsakat av frånvaro värmekabel. Laga genom lödning, den har funkat 6 år nu.
 
J jonaserik skrev:
Fräser gör det när den avfrostar. Men ett rör som är hoptryckt förbryllar, blev det med vridning av den, har du slangar så ska det inte hända, ett foto hur det ser ut är inte fel, så alla kan se.
Det är en monoblock, ska ta en bild senare när ungarna är lagda.
 
E Emanuel01 skrev:
De kan gå men tror de flesta firmor låter bli. Har en gammal panasonic luft/luft hemma som jag kör kyla med. Utedelen hade en läcka på förångaren orsakat av frånvaro värmekabel. Laga genom lödning, den har funkat 6 år nu.
Ja vi brukar ju laga gas rör på jobbet med pressverktyg och avsedda kopplingar för gas, visserligen är det biogas och lågtryck så tänkte det kan kanske funka, men det kanske är högre tryck i dessa grejer så löda blir kanske bäst. För va jag förstår så är ju inte ett ihop tryckt rör det bästa för flödet, eller kan man klara sig på att täta läckan bara å den där lilla biten kvar som är lite kvaddad? Inga andra rör på hela förångaren är skadade. Jag får ta hit tekniker igen så han får köra i lite gas så vi hittar läckan först så får vi se va han tycker.
 
Kopparn är så tunn där så löd är enda alternativet. 30 graders temp blir 18bar på R410a. Vet inte hur hög temp det blir i en förångare vid avfrostning.
 
Lite uppdatering. Nu har jag monterat en 500L tank med radiatorslinga som värmer golvslingorna, så nu funkar allt riktigt bra och ingen is, men nu är ju elen dyr och vill optimera vp lite, den tar ju 2kw när kompressorn går och den vill jag ju ha att gå så lite som möjligt men ha så varmt vatten som möjligt i tanken. Tog en bild på parametrarna med en anteckning på dom parametrar som jag vill eventuellt ändra på, verklig intervall i bläck, det var avfrostningsperioden som avvek mest . Så hur ska jag ställa in den eller ska jag köra på fabriksinställningarna? Den rutan närmast texten. Tacksam för svar. Ett tabellformulär med temperaturintervaller och tidsangivelser, möjligen instruktioner eller protokoll, roterat, handskrivna anteckningar i nedre vänster hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.