Eller så lägger man 2500 på en makita med två st 5.0 batterier och känner sig nöjd
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På vilket sätt har biltemas billigaste maskin för dålig specifikation?
Väldigt lågt maximalt varvtal (1250 v/min) och lågt maximalt moment (25 Nm, oklart hårt/mjukt förband).
 
H halj skrev:
Vad är användningsområdet för slagfunktionen på en skruvdragare? Vad duger den till? Känns som en dålig kompromiss istället för separat slagborr/borrhammare.
Jag instämmer, det är en dålig kompromiss. Men som andra skriver här i tråden så fungerar en slagborrmaskin som "nödlösning" för att borra mindre hål i stenmaterial. Det är verkligen inte en borrhammare men några hål i betong eller tegel är fullt görbart.
 
Jag hade en DeWalt lite rejälare med slagfunktion, tegel kanske den skulle göra någon nytta i, men inte betong.
Stor tung och klumpig blev den på grund av denna funktion, kommer inte köpa en sådan funktion igen.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
W Whitehorse skrev:
Eller så lägger man 2500 på en makita med två st 5.0 batterier och känner sig nöjd
Helt sant! Personligen föredrar jag som sagt "kända" märken där man vet vad man brukar få. Utbudet är enormt och lägger man några minuter på att kolla priser så finns det alltid något kit med rätt pris till rätt pengar. Tanken i det här sammanhanget var att lägga pristaket kring 2000 kr, men även för de pengarna hittar du kit med större batterier från Makita och andra tillverkare.
 
F Fluxor skrev:
Tja, klarar man inte av att borra 10mm hål med liknande slagborr jag tidigare nämnde så säger det mer om användaren än maskinen...
Jag bodde tidigare i en bostadsrätt med betongväggar. Det var helt hopplöst att borra i väggarna utan en riktig borrhammare, slagborrseffekten hjälpte knappt alls och det tog jättelång tid att borra ett enda hål och var svårt att få det rakt. Min bror hörde av sig för ett tag sedan och hade samma problem (han bor i min gamla lägenhet) och när han på min rekommendation lånade en borrhammare var det löst på nolltid. Samma sak med en kollega som frågade mig om råd, han hade kämpat förtvivlat med en "slagborr". Efter att jag berättat om mina erfarenheter åkte han och köpte en billig borrhammare på Jula och sedan gick det som en dans.

Säger detta då mer om oss tre personer än om verktygen? Kanske, men ifall det ena verktyget är enkelt att använda även för glada amatörer, och det andra kräver ett proffs för en så enkel sak som att borra ett hål, då vet jag vad jag väljer. Och proffs brukar inte precis vilja befatta sig med verktyg som försvårar deras arbete för den delen ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som att du tycker Bosch är bäst. Stämmer det?

Jag saknar en tydligare "vinnare". Det är ju det som folk vill veta. Alla orkar inte läsa all text.

Särskilt inte om den som läser inte själv är så insatt. Eller om de vill lägga max 2000 kr på en julklapp till någon annan.
 
Pigga batterier, fräscha borr som biter och rätt bits är oftast viktigare än vad maskinen heter. Men bör ju vara 18v.
 
M MartinP666 skrev:
Jag bodde tidigare i en bostadsrätt med betongväggar. Det var helt hopplöst att borra i väggarna utan en riktig borrhammare, slagborrseffekten hjälpte knappt alls och det tog jättelång tid att borra ett enda hål och var svårt att få det rakt. Min bror hörde av sig för ett tag sedan och hade samma problem (han bor i min gamla lägenhet) och när han på min rekommendation lånade en borrhammare var det löst på nolltid. Samma sak med en kollega som frågade mig om råd, han hade kämpat förtvivlat med en "slagborr". Efter att jag berättat om mina erfarenheter åkte han och köpte en billig borrhammare på Jula och sedan gick det som en dans.

Säger detta då mer om oss tre personer än om verktygen? Kanske, men ifall det ena verktyget är enkelt att använda även för glada amatörer, och det andra kräver ett proffs för en så enkel sak som att borra ett hål, då vet jag vad jag väljer. Och proffs brukar inte precis vilja befatta sig med verktyg som försvårar deras arbete för den delen ;)
Ja, jag lyckades minsann borra 10mm hål i betong med en batteridriven slagborrmaskin. Skulle kunna göra det igen, men det är klart, jag väljer hellre kombihammaren.

Jag sade egentligen bara att det fungerar...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tolkar det som att du tycker Bosch är bäst. Stämmer det?

Jag saknar en tydligare "vinnare". Det är ju det som folk vill veta. Alla orkar inte läsa all text.

Särskilt inte om den som läser inte själv är så insatt. Eller om de vill lägga max 2000 kr på en julklapp till någon annan.
Nu tycker jag du kränker någon, jag vet inte riktigt vem.

Författaren kanske identifierar sig som en kvalitetsskruvdragarperson snarare än en BlåBoschperson och då ska man faktiskt få identifiera sig som just det och inte tvingas in i en small fålla av likatyckande verktygsnördar.

Jag som identifierar mig som en blåboschperson tycker att Bosch maskin i testet har en konstig balans i handen. FC-varianten (fel budget för detta test) använd utan chuck ligger *mycket* bättre i handen vid skruvning. Av det skälet kanske jag skulle välja någon av de kortnosade kvalitetsmaskinerna, om man inte redan var styrd av att ha valt batterisystem.
 
Rickard.
F Fluxor skrev:
Ja, jag lyckades minsann borra 10mm hål i betong med en batteridriven slagborrmaskin. Skulle kunna göra det igen, men det är klart, jag väljer hellre kombihammaren.

Jag sade egentligen bara att det fungerar...
Om det fungerar eller inte har 100% att göra med hårdheten av betongen, även riktigt kraftiga slagborrmaskiner har stooora problem med att slå sönder sten så prickar man en sådan är man i princip rökt utan borrhammare.

En 50-tals källarplatta är inte direkt samma sak som den armerad "konstruktionsbetongen" som används i hyreshus som ett exempel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Om det fungerar eller inte har 100% att göra med hårdheten av betongen, även riktigt kraftiga slagborrmaskiner har stooora problem med att slå sönder sten så prickar man en sådan är man i princip rökt utan borrhammare.

En 50-tals källarplatta är inte direkt samma sak som den armerad "konstruktionsbetongen" som används i hyreshus som ett exempel.
Jag tänkte drista mig till att du är rökt då du träffar ett armeringsjärn...
 
Rickard.
F Fluxor skrev:
Jag tänkte drista mig till att du är rökt då du träffar ett armeringsjärn...
Nädå det går oftast bra, dom få gångerna jag faktiskt måste igenom så får det kosta lite extra i slitage på borren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I
Köpte en BOSCH GSR 18V-55 för ett tag sen, fungerar riktigt bra, plus för metal chuck. Det som dock stör mig är knappen för att ändra riktning, den åker in i tid och otid, inte helt sällan fastnar den någonstans mittimellan vilket inte funkar vidare bra.
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Borrhammaren kommer alltid upp när det handlar om borrmaskiner och skruvdragare.
Och blir ett långt diskussionsämne.
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.