Vet inte vad som är värst debatten om kw eller tibber krigarna, här går lvp förfullt inatt billigt som fan nu.
 
Eriksgatan
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ok, vi säger så. ;)
Det ÄR så. Och helt elementärt. (Årskurs 7s fysik).
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Problemet är nog att "kilowattimmar" helt enkelt är för långt så det blir förkortat till "kilowatt" i talspråk på samma sätt som "mikrovågsugn" blivit endast "mikro".
Exakt, så blir det när humanisterna kör över naturvetarna.....
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut hemma hos oss. Radhus på 140 kvm med luft/luft samt elradiatorer. Vi har konstant runt 22 grader hemma.
Är detta ok? (Nybörjare)
Skärmdump av mobilapp som visar daglig energiförbrukning med stapeldiagram, total kostnad för december 2 897 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eriksgatan
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ledsen för länkbombningen men så blev det tyvärr. Ska se om jag kan hitta ett bättre pedagogiskt materia ibland min gamla kurslitteratur eller på institutionen.
Stressa inte, utan ta god tid på dig.(y)
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vi fick nytt avtal med Kundkraft i oktober och gick från 37 till 67 öre/kWh (ex avgifter) och tyckte det var katastrof-dyrt men nu är jag bara glad. När fick ni ert nya avtal?
Har för mig det trädde i kraft 7/10 med vattenfall
det är ett treårsavtal så risken finns ju att jag får betala mer om det blir perioder med överskott. Men ser man vad vintermånaderna lär hamna på i år så ska det till bra många månader med 25 öre per kwh för att det ska jämna ut sig. Jag räknar kallt med att de månader med hög förbrukning är då det lönar sig med bundet och att det sen såklart blir en ”förlust” varma månader. Men hellre stabilt pris när förbrukningen är hög. Sover bättre då
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Gick just upp för log att timpris och rörligt pris inte är samma sak :)

Undrar om denna månad är en sådan då timpriset verkligen är en dålig affär eftersom kylknäppen och behovet att dra igång elpatronen sammanföll med ett bisarrt högt spotpris? Det "rörliga" priset (snitt över en månad) kanske jämnar ut?

Det beror så klar på hur de räknar när de tar fram det rörliga priset. Är det snittet av spotpriset (varje timme har samma vikt) eller är det snittet av all el som elbolaget köpt in åt sina kunder över perioden (dvs att timmarna med hög förbrukning väger tyngre)?
 
  • Wow
mnils
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Problemet är nog att "kilowattimmar" helt enkelt är för långt så det blir förkortat till "kilowatt" i talspråk på samma sätt som "mikrovågsugn" blivit endast "mikro".
Eller den klassiska att gå till affären och köpa ett kilo potatis.. Har du då köpt 1000 potatisar? :)
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
3. Ihopskrivning av uttrycket kilowatt per timme (kWh)

Angående kilowatt per timme ska den ur strikt matematisk mening uttryckas med enhetssymbolerna kW·h. I mina ögon är fortfarande 1 kW/h lika med 1 kW "per" timma men koncensus råder för ihopskrivningen kWh. När i tiden det sammansatta uttrycket etablerades har jag inte lyckats hitta källan till men det får bli en "fråga Lund" och nytt ämne för "onödiga kunskaper".

  • Wikipedia - Wattimme
  • Vattenfall - Vad är kilowatt och kilowattimme?
Din skalle borde undersökas av vetenskapen för den måste bestå av 100% trä!
Är du släkt med Pinoccio?
 
  • Gilla
Svetspinnen
  • Laddar…
M
J jayal1972 skrev:
Jag har för samma dag 6e December 572,01 SEK (Även jag har Tibber).
Dyrt att handla av kotlettfrillorna, man man får ju en app...
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
M mnils skrev:
Din skalle borde undersökas av vetenskapen för den måste bestå av 100% trä!
Är du släkt med Pinoccio?
M mnils skrev:
Dyrt att handla av kotlettfrillorna, man man får ju en app...
Svårt att avgöra som är värst, din egen inkompetens eller att du över huvud taget svarar i denna tråd. Se till och briljera någon annanstans. Tack!
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Mathias01 och 1 till
  • Laddar…
M
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Svårt att avgöra som är värst, din egen inkompetens eller att du över huvud taget svarar i denna tråd. Se till och briljera någon annanstans. Tack!
Så jag är både inkompetent och briljerar? Är du tjock och smal?
 
M mnils skrev:
Så jag är både inkompetent och briljerar? Är du tjock och smal?
Du kanske är lite trög och har svårt att förstå poängen så jag ska vara extra tydligt för din skull. Håll dig till ämnet eller byt tråd.
 
S Staffan-N skrev:
Gick just upp för log att timpris och rörligt pris inte är samma sak :)

Undrar om denna månad är en sådan då timpriset verkligen är en dålig affär eftersom kylknäppen och behovet att dra igång elpatronen sammanföll med ett bisarrt högt spotpris? Det "rörliga" priset (snitt över en månad) kanske jämnar ut?

Det beror så klar på hur de räknar när de tar fram det rörliga priset. Är det snittet av spotpriset (varje timme har samma vikt) eller är det snittet av all el som elbolaget köpt in åt sina kunder över perioden (dvs att timmarna med hög förbrukning väger tyngre)?
Det senare, i nästan samtliga fall. Det är det vägda snittet = de dyra timmarna väger tyngre. Det innebär att för en genomsnittsanvändare så är timpriset samma som månadspriset. Jag gissar att det är för att de betalar spotpris, så då blir det så.
 
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
Ännu en tråd som börjar intressant, men som domineras av på BH återkommande jobbiga personer som försöker bevisa vem som har längst mini-snopp genom att fastna i en diskussionen som borde vara i andra trådar.

Admin borde ärligt talat blocka dem, eller iaf sätta en maxgräns för hur många kommentarer man får göra, för de ärligt talat förstör hela denna hemsidan och i princip alla trådar, och det är i stort sett mer regel än undantag att en tråd inte kan hålla sig till sitt ämne.
 
  • Gilla
erikjakan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.