L Leafy skrev:
Stämmer, vi kör CF och tyngdlyftning båda 2 så det är skönt att kunna träna hemma med 2 småbarn.
Ingen brunn och ingen lutning på golvet.
Mattorna är köpta lite överallt där det dykt upp begagnat...alldeles för snål för att betala det hutlösa priset som det är för lite gummimattor. Men mestadelen är 20mm 1x1m. När jag byggde lyftarplattformen köpta jag via balticfitness om jag inte missar mig. 30mm som jag skar till för att få det att passa.
fattar! Fanns inga krav på det i er kommun eller? Gällande brunn och lutning? Nu är ju det knappast ett problem i Skåne kanske. Men är ju lite rädd att fukten man drar in med snön ska påverka utrustningen.
 
A Anderscurl skrev:
Skulle jag designa ett garage för både gym och parkeringsplats samtidigt skulle jag ha golvbrunnen mitt under där bilen står parkerad. Ytan för träningsytan skulle jag göra plan och lätt upphöjd. Kanske 10mm. För det lär tyvärr bli fuktigt i luften om all snö som smälter skall torka bort vi ventilation och inte kan rinna ut via en brunn.
tror du att detta krävs även om man har högt i tak+ventilation och golvvärme? Vet inte hur kommunen ser på brunn osv..
 
Om golvet lutar är det bara att lägga lyftarplattformen rakt för fall bör man ha i ett garage men plattformen ska inte luta.
Fallskyddsmattor är oftast en billigare lösning jämfört med stallmattor med liknande dämpning. Slitskyddsplywood att stå på, ca 87 till 100 cm bred, samt en ram runtom. Gärna 4x4 m men det går med nedåt 3,5x3,5 för tyngdlyftning. Ska en ställning stå på plattformen så gör plywooden T-formad.
Jag har ingen aning om vad som räknas som crossfit idag men jag har hellre en bra ställning med bänk än ett powerrack även om powerracket är billigare.
 
Z z_bumbi skrev:
Om golvet lutar är det bara att lägga lyftarplattformen rakt för fall bör man ha i ett garage men plattformen ska inte luta.
Fallskyddsmattor är oftast en billigare lösning jämfört med stallmattor med liknande dämpning. Slitskyddsplywood att stå på, ca 87 till 100 cm bred, samt en ram runtom. Gärna 4x4 m men det går med nedåt 3,5x3,5 för tyngdlyftning. Ska en ställning stå på plattformen så gör plywooden T-formad.
Jag har ingen aning om vad som räknas som crossfit idag men jag har hellre en bra ställning med bänk än ett powerrack även om powerracket är billigare.
tack för inputen! Har redan ett halfrack med bänk och mattor under. Lär bygga en plattform när garaget är färdigt.
Upplys mig, varför måste jag ha fall i den delen av garaget som bilen inte står?
 
För att vatten inte ska bli stående, antingen vid rengöring eller helt enkelt när det någon gång i framtiden står två eller fler fordon i garaget.
 
Jag fattar. Men låt säga att jag vet att vi bara kommer att ha en bil, är inte ett alternativ då att bara ha en brunn med lutning just där bilen ska stå och övriga garaget är det plant?
 
S Simon Kalle skrev:
fattar! Fanns inga krav på det i er kommun eller? Gällande brunn och lutning? Nu är ju det knappast ett problem i Skåne kanske. Men är ju lite rädd att fukten man drar in med snön ska påverka utrustningen.
Ingen aning, säkerligen, men det är en carport från början som jag byggt om till garage. Plattan är hemmagjuten med skulle jag tro för jag har fått gå över och slipat ner massa och spacklat upp en del så den är bara enkelt gjord av någon som inte verkar ha brytt sig skitmycket om ytan en gång i tiden.
 
S Simon Kalle skrev:
Jag fattar. Men låt säga att jag vet att vi bara kommer att ha en bil, är inte ett alternativ då att bara ha en brunn med lutning just där bilen ska stå och övriga garaget är det plant?
Gör så, eller om du verkligen värdesätter ett plant golv: sätt två rännor längs med hjulens färdlinje.
Kollar jag i vårat kallgarage är allt smältvatten koncentrerat till hjulen på bilen eftersom snön bygger upp just vid hjulhusen. Då blir det ju lite dumt att bygga brunnen längre bort än just där vattnet kommer från.
 
L Leafy skrev:
Ingen aning, säkerligen, men det är en carport från början som jag byggt om till garage. Plattan är hemmagjuten med skulle jag tro för jag har fått gå över och slipat ner massa och spacklat upp en del så den är bara enkelt gjord av någon som inte verkar ha brytt sig skitmycket om ytan en gång i tiden.
vilken dröm! Ja du har det bra du! Tack för inspirationen!
 
tensiden tensiden skrev:
Gör så, eller om du verkligen värdesätter ett plant golv: sätt två rännor längs med hjulens färdlinje.
Kollar jag i vårat kallgarage är allt smältvatten koncentrerat till hjulen på bilen eftersom snön bygger upp just vid hjulhusen. Då blir det ju lite dumt att bygga brunnen längre bort än just där vattnet kommer från.
strålande! Tack för tipsen!
 
Så här ser vårt hemmagym ut. Oisolerad platta så nog blir man lite kall om fötterna när man kör utan skor. Är svart balkongmatta på golvet, den släpper ju igenom fukt. Vi bor i Norrbotten. Fall till brunnar finns ju, därför jag gjorde en platå även under racket. Vi kör ju inge crossfit, och man är inte så lång så takhöjden räcker för stående militärpress iaf :D

Hemmagym med svart och vit checkerboard-matta, träningsutrustning och verktygstavla i upplyst garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inrett hemmagym med röd belysning, träningsutrustning och svart golvbeläggning i ett oisolerat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
D Dennis K skrev:
Så här ser vårt hemmagym ut. Oisolerad platta så nog blir man lite kall om fötterna när man kör utan skor. Är svart balkongmatta på golvet, den släpper ju igenom fukt. Vi bor i Norrbotten. Fall till brunnar finns ju, därför jag gjorde en platå även under racket. Vi kör ju inge crossfit, och man är inte så lång så takhöjden räcker för stående militärpress iaf :D

[bild] [bild]
ser ju riktigt häftigt ut! Kör ni in bilen någonsin? Hur funkar det med luften där inne för att träna osv? Något du tänker på eller är det inget som du bekymrar dig över? Hur stort är garaget?
 
S Simon Kalle skrev:
ser ju riktigt häftigt ut! Kör ni in bilen någonsin? Hur funkar det med luften där inne för att träna osv? Något du tänker på eller är det inget som du bekymrar dig över? Hur stort är garaget?
Vi har alltid bilen där inne vintertid, men då jag jobbar hemifrån och sambon pluggar hemifrån på distans, så tar vi bara ut bilen ett par gånger i veckan. Vi värmer garaget med en fläktkonvektor (som syns på bilden), så inbillar mig att det torkar upp snabbare då. Har även en frånluftsfläkt som går i intervaller på timer. Har aldrig upplevt luften som dålig. Cirka 70m2 är garagedelen.
 
Är ni säkra på att ni bara kommer att ha en bil så fundera på att bygga två rum redan från början. Det är mycket lättare att hålla fukten borta och hålla rimlig träningstemperatur i ett eget utrymme. Det går att göra en ickebärande vägg som nästa ägare kan ta bort om den vill.
 
Tusen tack för tipsen! Det får lov att bli en vägg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.