Wow - vilken prishöjning Gjensidige hade. 2020 hemförsäkring kostade ca 6600 (har tyvärr inte 2021 pris här), nu kom nya försäkringsbrev och dom hade höjt prisen 2022 till 11280,- (!!) kronor för relativt vanlig villaförsäkring (byggår 1981 i mindre samhälle, löpande underhåll, flesta vitvaror är ca 15 år gamla). Tänkte ringa till dom och kolla om det stämmer, och var nummer 57 i kön - kundtjänsten är inte så bra heller.

Men nu är det dags att testa någon annat företag. Vettig reseförsäkring med avbokningsskydd är ett krav, barn/jag reser relativt ofta till släkten till Finland.

Jag har kollat Konsumenternas hemsida on olika alternativ, det blev inte alls lättare.

Vilken försäkringsbolaget skulle ni avråda?
 
Updatering, jag undrade om 72,9% på ett år prishöjning kan verkligen stämma, och fick ganska tydligtsvar. Då blir det någon annan bolag...

Tack för ditt mail.

Vi har haft större skadeutbetalningar och ersättningar än väntat. I kombination med att vi sett över våra priser har vi varit tvungna att göra en del höjningar.

Alla bolag ser till hur det senaste året sett ut angående skadeersättning för ett specifikt objekt i kombination med vart det är beläget. Därför kan det skilja en hel del premiemässigt mellan bolagen då man enbart kollar på sin interna statistik, och det kan faktiskt även skilja från år till år i ett och samma bolag.

Det pris vi kommunicerat från förnyelsen 11.218 kan jag tyvärr inte rabattera alls, så årspremien för din försäkring är 11.218 kr.
 
JukkaH JukkaH skrev:
Vilken försäkringsbolaget skulle ni avråda?
Skippa Folksam. Jag vill inte dra historien en gång till, men resemomenetet i deras hemförsäkring är unikt dåligt. Det tog livet av en släkting. Nu har det gått en del år, jag har inte detaljstuderat deras villkor på senare år, de kan ha ändrat klausulen ifråga.

Jag har bra erfarenhet av IF. Men inte i några större sammanhang.
 
Hej.

Om du ska byta bolag så håll dig till dom 4 stora. IF, Trygghansa, Folksam eller LF.
Rätt lika villkor, det som skiljer är hur man tolkar vissa saker.

Ring runt och ställ frågor som är viktig för dig vid ev skador
Välj utifrån det och håll ihop villa/hemförsäkring i samma bolag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.