Vi ska bygga nytt hus och har ännu ingen lösning för trappan mellan våra två halvvåningar. Planen är att gjuta själva plattan i början av december. Golvet kommer vara synlig betong, så vi vill inte ha en trappa i trä. En tanke är att mura upp en trappa i t.ex. lecablock och antingen behandla den med microcement eller sätta någon typ av sten/klinker. Har någon här tips på detta?

Killen som ska gjuta plattan trodde det blir dyrt och krångligt att göra detta i betong.

Förutsättningarna är enligt den här skissen:
Skiss av trappkonstruktion mellan halvvåningar med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Vill du ha en betongtrappa så skulle jag välja att göra en platsgjuten trappa i betong men med luft under den, typ vanligt trapplöp i betong.
I mitt tidigare yrkesliv som timmerman har jag formsatt en antal sådana trappor, absolut inga konstigheter om man har kunskapen, rutinjobb helt enkelt. Men jag tror att den kunskapen är svårare att hitta idag eftersom typ allt görs prefab och monteras på plats.
1. Hitta någon leverantör som kan göra trapplöpet i prefab så kan du monterar det färdigt på plats.
2. Hitta en timmerman/snickare av den äldre generationen som varit med på den tiden som det här var rutin att formsätta. Han fixar det lätt på plats :)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
B
Tror den största utmaningen blir att få till det mesta synlig betong på ett snyggt sätt som matchar golvet i övrigt.

Känns absolut görbart. Även jag skulle förespråka form för att undvika att trappan väger något ton, och för att inte bygga bort förvaringsutrymme. Men tanken med leca kanske är mer okomplicerat att hitta utförare.

Det kanske går att slå ihop detta jobb med annat arbete? Misstänker att ni får dyra offerter för ett litet jobb fördelat på flera tillfällen (form + gjuta + riva form / slipa osv)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Vill du ha en betongtrappa så skulle jag välja att göra en platsgjuten trappa i betong men med luft under den, typ vanligt trapplöp i betong.
I mitt tidigare yrkesliv som timmerman har jag formsatt en antal sådana trappor, absolut inga konstigheter om man har kunskapen, rutinjobb helt enkelt. Men jag tror att den kunskapen är svårare att hitta idag eftersom typ allt görs prefab och monteras på plats.
1. Hitta någon leverantör som kan göra trapplöpet i prefab så kan du monterar det färdigt på plats.
2. Hitta en timmerman/snickare av den äldre generationen som varit med på den tiden som det här var rutin att formsätta. Han fixar det lätt på plats :)
Låter kanon. Jag har par betongare som har gjutit vår första platta idag och ska gjuta en till om två veckor, men de har inte erfarenhet av detta riktigt. Deras spontanta tanke var at gjuta ett steg i taget per dag, vilket såklart blir dyrt med allt flängande. Hur går detta till egentligen?

B BSOD skrev:
Tror den största utmaningen blir att få till det mesta synlig betong på ett snyggt sätt som matchar golvet i övrigt.

Känns absolut görbart. Även jag skulle förespråka form för att undvika att trappan väger något ton, och för att inte bygga bort förvaringsutrymme. Men tanken med leca kanske är mer okomplicerat att hitta utförare.

Det kanske går att slå ihop detta jobb med annat arbete? Misstänker att ni får dyra offerter för ett litet jobb fördelat på flera tillfällen (form + gjuta + riva form / slipa osv)
Vi har ett par gubbar på plats nu så det går absolut! Behöver bara komma med ett bra förslag på upplag, de är mest vana vid att gjuta massa husplattor (vilket de är riktigt duktiga på) men trappan är de lite frågande inför...
 
Mats-S
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Deras spontanta tanke var at gjuta ett steg i taget per dag, vilket såklart blir dyrt med allt flängande. Hur går detta till egentligen?
Alla trapplöp som jag formsatt har gjutits i ett steg. Har du ett vilplan så kan det iofs kanske vara lättare att ta jobbet i några etapper för att ha mer kontroll över gjutningen. Men kollar man din skiss så verkar det ju endast vara en halvtrappa, så det gör ju allting så mycket enklare :)

Försökte googla lite för att hitta några bilder/videor, men det enda jag hittar är trappor mot sluttande mark. Iofs är det typ samma princip, bara att man ersätter marken med en sluttande form. Armeringen kan vara lite trixig också, men det slapp jag som timmerman:cool: Gäller ju att trappan inte kollapsar pga bristande armering ...:sweat: Vad jag minns så är det typ standard balkarmering + plattarmering.

Tyvärr kan jag omöjligen ge en stegvis instruktion på hur man gör ... det sitter i mina händer och väcks bara till liv om jag skulle göra det igen. Tror att kunskapen är på utdöende, mest prefab nu för tiden antar jag :thinking:
 
Redigerat:
B
Vad jag sett så gjuter man ju i ett svep, men man får ju ha lite känsla. Om det är en 3m hög trappa blir det ju ganska betydande krafter i botten på formen, som måste beaktas. Om man fyller formen långsamt, så kommer ju den nedre delen stelna till en aning och inte spänna ut formen.

Här är lite tips:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.