En bit ifrån mig har en familj byggt ett ENORMT 2 plans hus som upptar..70 % av tomtytan. Hur i hlevete kudne de få bygglov för detta undrar jag? Att grannarna är lagom glada är väl ingen underdrift...
Kan man verkligen få igenom ett bygglov för ett så stort hus på denna "lilla" tomt? Huset är kanske 300 kvm skulle jag gissa på.

Det är sådant som gör att alla tankar på nybyggnation på ett synnerligenf ritt/tomt område ger en mardrömmar. Bättre att bygga där de andra redan börjat bygga så man vet vad man har att göra med!
 
Där vi bygger får man ha byggyta som motsvarar max 25% av tomtytan.
Men det är kommunen som bestämmer så slå dem en signal.
 
Mikael_L
Det står antagligen i detaljplanen vad som gäller, kolla med kommunen. Men har dom gett bygglov så är det nog enligt plan.
 
300m2 på en tomt som inte är så mycket större låter ju absurt. Då finns det med nöd och näppe plats för bil, cykel eller grillplats. Och är det verkligen 4,5m till granntomterna?
 
Många detaljplaner specar inte procent av tomtytan utan en visss max byggnadsyta, ex 120kvm vilket ger 240kvm boyta om det är tvåplans hus. Sedan vet jag att många planer också direkt i planen skriver att ex, ytterligare 30kvm byggyta är tillåtet efter grannehörande. Det innebär att man dessutom sedan kan öka lite utöver dessa 30kvm som smärre avvikelse. För de 30 var ju redan OK enl. detaljplanen.

I äldre områden (där jag vet att denna formulering kan vara vanlig) är ju då ofta tomterna på kanske 1500- 2000 kvm. Då är det ingen konstig yta.

Sedan har någon kommit och styckat tomten till plättar på 600kvm (en vanlig minimumstorlek vid avstyckning), då kan ett hus med byggnadsyta på 160-170 kvm se väldigt enormt ut, men ändå klara planens krav. Om huset är på ex. 10X15m och man har 5m fritt åt alla håll så räcker det med en tomt på 20X25m = 500 kvm.
 
ClaJe skrev:
En bit ifrån mig har en familj byggt ett ENORMT 2 plans hus som upptar..70 % av tomtytan. Hur i hlevete kudne de få bygglov för detta undrar jag? Att grannarna är lagom glada är väl ingen underdrift...
Kan man verkligen få igenom ett bygglov för ett så stort hus på denna "lilla" tomt? Huset är kanske 300 kvm skulle jag gissa på.
300kvm i två plan, enormt? Låter som svensk avundsjuka/missunsamhet.
Om dessa 300kvm är jämt fördelade på två plan, betyder det att huset upptar gigantiska 150kvm av tomtytan.
Om sedan 150kvm upptar 70% av tomtytan, betyder det att tomten är på hela 214kvm. Wow! Vad föreslår du? Att familjen i fråga ska på sin höjd uppföra en friggebod och se glada ut?
 
Fattar inte vad det har för betydelse hur stort hus grannen smäller upp? Vad spelar det dig för roll?
 
A
25% gäller för detaljplanen över vårt område, vi bygger inte så stort, 220 kvm i två plan, plus ett dubbelgarage på 50 kvm, det kan kanske se lite kul ut jämfört med grannens enplansvilla, men alla har ju rätt att få sitt drömhus, så länge de följer de regler som finns för området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.