Skulle detta fungera tro?

Bygga in "batterier" som använts till varmluftsfläktar (om jag inte har helt fel) som värmeväxlare i en villatank?

Ska dra kulvert t kåken, å tänkte utöka accvattenmängden, genom att bygga om en gammal diesltank. Denna del blir med expkärl på tanken. Sedan kör jag in (om det nu skulle funka) batterier(na?) i tanken å tar värme t radiatorer där.

Slänger oxo in förvärmare å värmare t varmvatten i den tanken tänkte jag.

Är jag helt ute å cyklar, eller kommer det möjligen att funka med "batterierna"? Har fått ett gäng av farsan nämligen... måste ju få nån användning av dom...
 
Kul med idesprutor på det här forumet.
Måste ursäkta mig men jag fattar inte helt och hållet vad du tänker göra!?!
Vilken värmekälla ska du värma tanken med?
Är det luft eller vattenburen värme?
"Batterierna", är det möjligen luft/vätske värmeväxlare du talar om?
 
Jo, i mitt nuvarande pumphus tänker jag ha en 57kW vedpanna (med 1500 liter accvatten i pannan) samt stödeldning med pellets eller flis (eller tvärtom, beror på hur "lat" jag blir framöver :p).

Kulvert på en 8 meter ungefär in till tanken i huset.

Har vattenburen värme i hela huset nu, men vill flytta ut eldningen samt öka accvattenvolymen, och helst köra med ett slutet expkärl "inne" i huset, medans det lär bli öppet system från pannorna till "dieseltanken".

Jag TROR att batterierna kommer från luftvärmepumpar som farsan monterat ner, men det kan vara en massa andra maskiner oxo. Han jobbar som kyltekniker på YIT så han hittar lite "bra att ha"-saker som folk kastar ibland. Men jag ska fråga vad det varit till.

Har kollat på kopparslingor, men det finns ju några kronor att spara eftersom batterierna är gratis!

Får du en bättre uppfattning om vad jag vill "göra"?
 
Staffans2000
Jag håller just nu på med att montera in sådana värmeväxlare du beskriver, i min acktank. men med tanke på det mycket tunna godset i kopparrören så har jag dom som ett komplement till mina andra slingor. Men skulle de hålla så tror jag att de har en mycket god effekt med tanke på konstruktionen, och då får jag väldigt effektiva värmeväxlare för v.v. , solvärme,eller varför inte en slinga för uppvärmning av bilen eller växthus etc. etc.
Trots all så var priset inget att klaga på:14 kr./kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.