Sitter och vänder och vrider på framtida husets placering på tomten och tänkte rådfråga er på forumet lite.

Vad tror ni om placeringen i bifogad bild?

Den svarta pilen markerar huvudingången och det är denna huskropp som är "sovrumsdelen". Huskroppen i vinkel är vardagsrum och kök.

Vägen till höger är "huvudvägen" och vägen ovan huset är en stickväg som slutar efter nästa tomt. Garage är tänkt att placeras 1m från tomtgräns mot grannen i söder.

Möjlighet finns såklart att spegelvända huset om det skulle passa bättre och vi kan även ha infart från den mindre vägen (alternativ address).
 
  • plan.JPG
Ville definitivt valgt å få infart fra liten vei og satset på hekk/høye busker mot hovedvei for støydemping.
 
Jag tycker att det är en bra placering förutsatt att du vill ha så mycket sol som möjligt in i huset samt inte har nsyn från gatan. Du kommer att ha sol i vardagsrummets vinkel från ca 13.00 tills den går ner samt ingen sol på kvöllen i sovrummen. Om du lägger fönster även på gaveln och entré sidan kommer det att bli ljust dygnet runt.
 
Det beror ju på vad "huvudväg" innebär också. Är det en större väg så kan det vara värt att ha infarten från den mindre men annars tycker jag att det är helt rätt placering som det är. Det är dock svårt att komma med riktigt bra åsikt utan att veta hur planlösningen är och utan att se garageplacering och storlekar på grejerna.

Det där buskaget i söderläge vid altanen skulle jag nog skippa :) För det står "N" vid väderstreckspilen va? Inte "V"?
 
Tack för era svar!

I brist på bättre benämning kallade jag vägen mot ost för "huvudväg". Det är ingen högt trafikerad väg utan en "vanlig" villagata utan trottoarer som trafikeras av de som bor i området. Vägen i norr är en återvändsgränd som bara trafikeras av de som bor i anslutning till vägen, 4-5 st.

Buskaget i söderläget är något som arkitekten "bara ritat in" och inget vi har några planer på att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.