Hej!

Jag håller på med ett projekt där jag försöker få bort en spalje som finns i vår hall. Spaljen är mot köket och har tidigare haft klädkrokar både på vuxenhöjd och barnhöjd utefter hela spaljen.

Jag har funderat på att göra en helt tät vägg med panel på sidan mot hallen och tapet på kökssidan men nu när jag fick bort alla kläder och hatthyllan så blev det ju plötsligt väldigt ljust och bra i hallen.

Nu måste jag fundera på ett alternativ, men hur ska jag göra? Jag behöver möjlighet att hänga kläder i hallen och en ev. sittbänk att sitta på.

Funderar på att göra ca halva väggen klädd med panel och sätta krokar där och kapa den andra halvan av vägg i höjd med köpmansdisken som jag för närvarande har i köket.

Ett annat alternativ är att kapa hela väggen ca 1,30 upp och göra panel och sedan ställa en "betjänt" på andra sidan ytterdörren.

Paneltaket kommer att målas vitt och alla mörkbruna dörrfoder och lister kommer att målas vita.

Hjälp! Ge mej tips!
/Linda
 
  • Spalje2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spalje3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spalje1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ändå redan är inne på att ha en herrbetjänt eller liknande på andra sidan ytterdörren tycker jag du ska köra på det, och sedan behålla spaljen som den är, fast måla den vit. Det tror jag kommer bli jättesnyggt.
 
Jag hade tagit bort spalje och satt 50 cm helvägg och resten halvvägg. Där det är helvägg kan du sätta någon snygg hängare och en bänk att sitta på mot vardagsrummet. hoppas du förstår vad jag menar
 
Ja, det är något sånt jag är inne på nu. En helvägg från vänster och en bit och sedan en halvvägg i samma höjd som den halvboasering som vi har i resten av hallen.

Mera tips mottages ändå!

/Linda
 
Jag hade valt att ta bort spaljen och ersatt med vägg. Däremot så tycker jag att det verkar väl lågt att kapa väggen i höjd med boaseringen (som jag antar inte är alltför hög).
För att bibehålla ljus, men främst luftighet så skulle jag lämna en spalt öppen högst upp istället. Låt säga i nivå med dörrkarmens överdel. När du sedan målar taket vitt kommer det att kännas än mer luftigare.
OCH du har möjlghet till fortsatt jackförvaring på den väggen.
 
hej! du kanske redan har bestämt dej, men här kommer ändå ett litet tips. En vännina till mej bor i ett hus med massor med små trevliga lösningar på både det ena och det andra. hon har en trapp till övervåningen och ist för spalje eller liknande så finns det hyllor i ett osymetriskt mönster. fyrkantiga och rektangulära hål i hyllan, tänk ikeas ekpedit men osymeterisk. oj vad sämst jag är på att förklara. här kommer dock en bild på ikeas hylla. IKEA | hem | Bokhyllor & förvaring | Bokhyllor & skÃ¥p | Bokhyllor | LACK/EXPEDIT | EXPEDIT Bokhylla

man kan ju alltid sätta upp en klädhängare på en kortsida av en såndan konstruktion. //stina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.