Hej!

Vi är i färd att renovera, och vill därmed riva ner det gamla badrummet för att göra ett kök- och middagsutrymme som sträcker sig längs hela husets långsida, på ena sidan av huset, på andra våningen.

Se bifogade bilder.

Byggår är 1939. Fasad och väggar är stående plank och murstock i mitten... Takkonstruktionen/avlastning för takstolarna framgår på en av bilderna.

De väggar som är relevanta för att avlägsnas är av mig rödmarkerade på bilden med originalritningen.

Det är ett tvålägenhetshus med identiska planlösningar på båda våningarna, men det är alltså den övre våningen som är föremål för detta ingrepp.

Men som sagt: Är dessa väggar bärande, eller stabiliserande för huset?

Återkommer gärna med mer information på begäran!

Jag bifogar även en skiss på hur planlösningen är tänkt att bli.


Stort tack på förhand!


- Jesper

Skärmdump av dator med ritning på en planlösning för en våning i ett hus från 1939.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning över hus med markerade väggar för renovering och ombyggnad till kök och middagsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning från 1939 med planlösningar och rödmarkeringar där väggar ska avlägsnas för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalritning av husets övre våning med rödmarkeringar runt väggar som ska rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalritning av husets planlösning med rödmarkerade väggar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är svårt att lämna ett säkert svar utan att ha varit på plats. Jag är dock ganska säker på att väggen mellan kök och bad är bärande. Pga murstockens skrymmande utformning är det svårt att tänka sig en avväxling på annat sätt. Tvärväggar är alltid stabiliserande i plankstommar, men någon kan man ta bort. Man vet dessutom inte om de är insnickrade i varandra.
 
Då du inte ber om mer information väljer jag att svara följande: Allt är insnickrat i allt i det här huset. Bifogat rinner du änden av en garderobsvägg jag nyligen rivit här...

Jag bistår gladeligen med mätningar etc. om någon sakkunnig (inkl. du, senast svarande) behöver mer information för att besvara min fråga.
 
  • Rivet slutet av en trägarderobsvägg med spikar som sticker ut och en synlig rörinstallation på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag föreslår att du undersöker väggen mellan kök och bad lite närmare. Är den bärande så behöver den avväxlas på något sätt. Jag misstänker att det ligger en golvbjälke ovanpå väggen. Om man lämnar kvar någon planka närmast ytterväggen av en tvärvägg så hjälper det til att stabilisera.
 
J justusandersson skrev:
Jag föreslår att du undersöker väggen mellan kök och bad lite närmare. Är den bärande så behöver den avväxlas på något sätt. Jag misstänker att det ligger en golvbjälke ovanpå väggen. Om man lämnar kvar någon planka närmast ytterväggen av en tvärvägg så hjälper det til att stabilisera.
Hur menar du att jag kan undersöka den väggen?

Jag har tagit en bild på väggen vi pratar om... Den är tagen innifrån köket. Murstock till vänster och yttervägg till höger (duh).

Det finns en luftspalt ovanför dörrposten där jag lyckades lirka in mobilen och fånga vad som tycks vara takplank... (se bild) Bilden är alltså tagen inne i väggen med riktning upp mot taket. Skulle den golvbjälken gömma sig bakom de planken då? Det blir onekligen svårinspekterat...

Om man tänker sig att man sparar typ 60 cm av den väggen mot ytterväggen till, skulle det kunna vara good enough?

Förstår att det är svåra frågor att besvara med så bristfällig information... Men uppskattar ändå försöken :)

Bild på ett köks hörn med träväggar och en gul dörr, murstock synlig till vänster och en ventilationsgaller på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insyn genom luftspalt ovanför dörrpost, visar takplank och kabel inne i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


J justusandersson skrev:
Jag föreslår att du undersöker väggen mellan kök och bad lite närmare. Är den bärande så behöver den avväxlas på något sätt. Jag misstänker att det ligger en golvbjälke ovanpå väggen. Om man lämnar kvar någon planka närmast ytterväggen av en tvärvägg så hjälper det til att stabilisera.
 
Det var väl så här jag menade med att undersöka väggen... Om det inte finns något material som vilar direkt på de stående plankorna så är de inte bärande. Att spara 60 cm mot ytterväggen är jättebra.
 
J justusandersson skrev:
Det var väl så här jag menade med att undersöka väggen... Om det inte finns något material som vilar direkt på de stående plankorna så är de inte bärande. Att spara 60 cm mot ytterväggen är jättebra.
Alright! Vilket skulle du säga är det vettigaste sättet att visuellt bekräfta huruvida väggen i fråga bär en last eller inte? Är det att göra våld på takplanken för att blotta hur det ser ut ovanför de stående planken? Eller öppna golvet i våningen ovanför/vinden och rota sig ner till väggen, genom en halvmeter kutterspån? :)

Jag såg just lathunden du skrivit om bärande väggar. Mycket bra skrivet! Trots denna eminenta skrift kommer massor med frågor om _hur_ man tar reda på vad som vilar på väggen... :p

Tack återigen!
 
Bägge metoderna du beskriver går bra. Välj den som ställer till minst oreda.
 
J justusandersson skrev:
Bägge metoderna du beskriver går bra. Välj den som ställer till minst oreda.
God afton igen... Jag tog bort en del plank på väggen mot köket, men precis utanför badrumsdörren, i hopp om att se om något vilar på väggen, men till mitt förtret är det takplank ända in i väggen... Betyder det att någon av dessa plank måste kapas för att se vad som gömmer sig ovanför dem? Eller går det att säga från bilden nedan att inget vilar på väggen? Ursäkta att det blev en dublett av en bild.

Träplank och tak i ett renoveringsprojekt nära en orange dörr, osäkerhet om konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplank och tak i ett renoveringsprojekt nära en orange dörr, osäkerhet om konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör bild av en trävägg och tak med synliga plank och balkar, några plank är borttagna för inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De sista bildern visar rätt klart tycker jag att väggen mellan kök och bad har tillkommit efter att takbrädorna har spikats. Frågan är bara vad som håller bjälklaget uppe? Du skulle kunna pröva med en regelsensor på golvet i rummet ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.