Ny på detta forum som jag tycker är oftast har intressant och trevlig läsning.
Till min fråga..
Ett hus, byggt 1928, köptes av mina föräldrar 1970 för 65,000 kr. De gjorde en helrenovering 1970-1972. Allt var original sen 1928 så allt renoverades. Jag övertog huset 1996 som gåva. Jag har nu sålt huset för 4 000 000 kr. Jag har renoverat och byggt mer efter 1996 bl.a. gårdshus, pool, garage osv men det är en annan sak.
Då reavinsten beräknas från föräldrarnas köp av huset så måste även deras renovering vara avdragsgill, eller? Min far var noggrann med kvitto och liknande men tror att allt rensades i demensens spår, tyvärr. Jag tänker göra avdrag för en uppskattad summa och skriva ”kvitto saknas”. Men hur komma fram till någon rimlig summa? Huset har 2 vån plus vind och källare. De betalade för nytt kök, nya golv, ny toalett, ny VVS, ny el, omdisponering av rum på ovanvåningen, ny isolering, byte av panna, rum och bastu i källaren… osv..
Är det någon som kan hjälpa mig uppskatta en kostnad på den renoveringskostnaden mina föräldrar gjorde för 50 år sen? Med vänlig hälsning Lars
 
Fairlane
Det är inte säkert att du får göra så mycket avdrag för föräldrarnas renovering.

Här hittar du information om avdrag: länk till skatteverket

Rena utbytessaker till exempel en spis mot en spis, eller en toalett mot en toalett ska ha ha skett de sista 5 åren för att du ska få göra avdrag för de.

Däremot nya saker, en tvättmaskin om sådan inte fanns innan får du göra avdrag för, men då ska du räkna priset för tvättmaskinen när den köptes, vilket inte lär vara särskilt mycket.

Om/tillbyggnad får du dra av, men som sagt, räkna med att det kanske kostade 1/10-del av vad det gör idag.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag tror också att inflationen gör avdragsrätten närmast försumbar. Men låt oss för sakens skull säga att huset i deras regi elektrifierades och fick indraget vatten och avlopp inklusive badrum. Det är ju ändå tydliga permanent standardförbättrande åtgärder som är avdragsgilla.

Säg att det skulle kosta 1 Mkr(?) idag och då en tiondel för femtio år sedan. 1,5 ggr inköpspris på fastigheten, kanske vore det högt räknat, men låt gå.

Då skulle du alltså få minska reavinsten med 100 tkr och skatten därmed med 22 tkr.

Inflationen på 70- och 80-talen gör som sagt att den här typen av avdrag nästan är meningslösa.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
OK, jag förstår. Har hittat en penningomvandlare och tänker lägga 100,000 som önskemål utan kvitto på renoveringen i deklarationen. Tack för hjälpen! // Lars
 
B
Det viktiga är att du skriver en uppgift i deklarationen att beloppet är uppskattat eller liknande (samt att kvitton saknas). Skriver man inget och de granskar ditt avdrag så kan du bli upptaxerad.

Har man gjort ett öppet yrkande kan de bara neka avdraget, men de kan inte straffa dig för att du försökte göra avdraget, trots att du saknade rätt till det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack ! Jag skall vara försiktig med de formuleringarna. Kompisen tyckte jag inte skulle skriva en massa text utan bara lägga in summorna... tex bara "inga kvitton" och beloppet. "Kvitto finns" och beloppet... Skall fila lite mer på det... //Lars
 
Jag tror att 100 000 kan vara i överkant för det du räknade upp.

Mina föräldrar byggde om vårt hus 1972-73. Det var visserligen inget kök, det var fixat några år tidigare. Men det var en utbyggnad på 50 kvm, två nya badrum, dränering, grundförstärkning, fasadtegel på hela huset, all el byttes, och det mesta av VVS, ny oljepanna. Dessutom en 5m bred takkupa.

Det var kostndsuppskattat till ca 60 000 när det började, slutnotan låg på 130 000.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe
N Nick 72 skrev:
Finns ju även schablonavdrag som kan vara både enklare och fördelaktigare att använda. Står mer på skatteverkets hemsida
[länk]
Ja, nog är det väl schablon som gäller? Är gammal mäklare som sålt ett gäng bostadsrätter men har för mig vi läste att detta gällde avseende äldre hus
 
N Nick 72 skrev:
Finns ju även schablonavdrag som kan vara både enklare och fördelaktigare att använda. Står mer på skatteverkets hemsida
[länk]
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Ja, nog är det väl schablon som gäller? Är gammal mäklare som sålt ett gäng bostadsrätter men har för mig vi läste att detta gällde avseende äldre hus
Gäller hus köpta före 1952.
 
  • Gilla
Nick 72 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Farsan bytte träpanel på utsidan och renoverade köket 1987. Med alla vitvaror och allt jobb hamnade det på 70 000:- Man fick mera för pengarna förr.
Med det sagt. Skriv i din sammanställning att det är ett uppskattat värde. Den ska ändå inte redovisas för skatteverket om dom inte granskar din deklaration. Du fyller bara i summan på blanketten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.