oshu oshu skrev:
Hur fick du så stora väggar att hålla?!
Jag blandar en helt vanlig pepparkaksdeg och körde nånstans mellan 15-18 minuter i 175 grader (vanlig ugn/över och undervärme). Vid något tillfälle upplevde jag att någon av taken kändes lite mjuka. Lät dom gå i ugnen en extra gång på 100 grader i 20 minuter. Det kan man göra även på större delar om man vill säkerställa att dom ska hålla ordentligt. Jag är verkligen inget proffs utan har bara testat mig fram. Det är tredje året jag bygger pepparkakshus nu. Hoppas du fick svar på din fråga. :)
 
Tonårsdottern och jag hade en mysig stund ihop när vi försökte vara kreativa tillsammans och kom på idén att låta oss inspireras av tennisgymnasiet (RIG) i Båstad, (där hon är en del av verksamheten sedan i höstas) :love:
Detaljerat pepparkakshus med icing, godisdekorationer på ett bord med juligt motiv.
Pepparkakshus med tennisinspirerade detaljer på ett köksbord, dekorerat med glasyr och godis. Pepparkakshus dekorerat med bokstäverna "RIG", godis och glasyr, inspirerat av tennisgymnasiet.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
M Mariass skrev:
Tonårsdottern och jag hade en mysig stund ihop när vi försökte vara kreativa tillsammans och kom på idén att låta oss inspireras av tennisgymnasiet (RIG) i Båstad, (där hon är en del av verksamheten sedan i höstas) :love:
[bild] [video] [bild] [bild]
Underbart pepparkakshus
 
Här är vårat pepparkakshus!

hål bak för att kunna lägga in en ljusslinga
 
  • Ett detaljerat pepparkakshus med färgglad dekor och ljusöppning bakpå, på ett köksbord.
  • Färgglatt dekorerat pepparkakshus med öppning för ljusslinga bak.
  • Handgjort pepparkakshus med dekorativt glasyr, ljushål bak och en ljusslinga placerad runt strukturen.
  • Detaljerat pepparkakshus med färgglad dekor och ljusinsläpp bakom.
  • Detaljerat pepparkakshus med färgglada dekorationer på ett bakplåtspapper, utformad för ljusslinga.
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
E
Har inte mycket att skryta med tyvärr, redan 2 veckor efter monteringen har taket börjat säckar ihop.
25:e har vi lovat ungarna att de ska få riva och äta men jag tror nog det kommer rasa ihop av sig själv innan dess.
 
  • Hemgjord pepparkakshus med säckande tak och godisdekorationer på ett köksbord.
  • Pepparkakshus med sjunkande tak dekorerat med godis och glasyr på en vit bricka.
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
maria82 maria82 skrev:
Här är vårat pepparkakshus!

hål bak för att kunna lägga in en ljusslinga
Älskar stenläggningen! (y)
 
  • Gilla
maria82
  • Laddar…
E Em_A skrev:
Har inte mycket att skryta med tyvärr, redan 2 veckor efter monteringen har taket börjat säckar ihop.
25:e har vi lovat ungarna att de ska få riva och äta men jag tror nog det kommer rasa ihop av sig själv innan dess.
Ajajdå, fukt i yttertaket! :surprised:
 
E Em_A skrev:
Har inte mycket att skryta med tyvärr, redan 2 veckor efter monteringen har taket börjat säckar ihop.
Helt klart ett dolt fel. Stäm säljaren.
 
  • Haha
Fox Lane
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Helt klart ett dolt fel. Stäm säljaren.
ICA Maxi ligger illa till
 
Frun och hennes kollegas verk, jag körde lite grejer åt dom bara.

Pepparkakshus med snöigt tak, fönsterdekorationer och pepparkaksträd framför.
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
E Em_A skrev:
Har inte mycket att skryta med tyvärr, redan 2 veckor efter monteringen har taket börjat säckar ihop.
25:e har vi lovat ungarna att de ska få riva och äta men jag tror nog det kommer rasa ihop av sig själv innan dess.
Samma kit som mig ju (y) vårat är redan borta sen länge haha
 
  • Haha
Em_A
  • Laddar…
E
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Lite fler bilder på min pepparkaksby. ☃️❄

Miniatyr pepparkaksby med dekorerade hus, julgran, och skylt som säger "God Jul" i en snötäckt scen.

Inblick i hemgjord pepparkakshusinteriör med miniatyrer av möbler och matvaror.

Detaljerad pepparkakshusfasad med "Nisse's Piece of Cake"-skylt, juldekorationer och snöeffekt.

Del av handgjord pepparkaksby med upplysta hus, snöeffekt, minigran och en pepparkakslastbil lastad med julgran.

Handgjord pepparkakshusmodell med upplysta fönster och skiddekor vid dörren, omgiven av miniatyrträd och snö.

Handgjord pepparkaksby med snötäckt tak, figurer i fönstret och en julgran.

En miniatyrmarknad i en pepparkaksby med prisskyltar och små figurer.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Vårt pepparkakshus var tydligen ett rejält fyskbygge och höll inte under uppförandet.
Kollapsat pepparkakshus med sönderfallande väggar och tak på en röd tallrik.
 
  • Gilla
  • Älska
Paulina123 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.