Jag har en villa i Söderort i Stockholm som jag vill renovera och har tagit in offerter från okända hantverkare samt en som jag blivit varmt rekommenderad. Bland de okända fanns bland annat Sunhill Bygg som numera kallar sig SH Bygg med en kanon offert. Hade jag inte läst forumet hade SH Bygg fått renovera och dränera. Hatten av till er som tidigare kommenterat bolaget!

Problemet är att offerten jag tagit in på de varmaste rekommendationer är dyr för att inte säga svindyr.

· Dränera och isolera (isodrän) 10x15 meter (gjuten trappa och veranda på fundament i övrigt ren huskropp) går på 120 000 kr,
· Uppbyggnad av tvättstuga (idag en gammal bastu på 8 m2), bilning och isolering av gammalt golv samt vattenburen golvvärme och helkaklat 110 000 (jag står själv för kakel och klinkers),
· Uppbyggnad av hall (10 m2) med bilning, isolering, golvvärme och klinkers samt nya räta gipsväggar 105 000 kr (jag står själv för kakel och klinkers).

Självklart är det svårt att sia om pris utan att ha varit på plats men är 335 000 kr rimligt. Genom något vinklad matematik och lite skarvad information från forumet torde följande gälla:

Totalpris om 335 000 genom ett snittimpris på 1000 kr ge 42 dagars arbetsinsats. Visst tillkommer grävare, frakt, gips och annat men är en arbetsinsats på cirka 40 dagar befogat. Sveda på sparkontot eller Sunhill.

Som många före mig tar jag tacksamt tips på hantverkare som ni varit nöjda med och som inte behöver ta betalt svart!
 
Jag tycker att priserna låter rimliga i offerten från företaget med goda referenser och hade valt dem.
 
Det är svårt att ha en åsikt om prisnivån utan att veta hur förutsättningarna på plats ser ut och vad som i detalj ska göras och vad som ingår i de olika offerterna. Är offerterna likvärdiga i omfattning enligt din bedömning, vad skiljer i så fall i pris?
 
Förresten, SH Bygg eller Sh Bygg? Helt olika bolag.
 
Båda har varit på plats, ställt frågor och erhållit skriftlig information över vad som skall göras och därefter offererat. SHBygg AB är det korrekta företagsnamnet (enligt offerten). Detta bolag finns dock inte i Bolagsverkets förteckning över aktiebolag (däremot Sh Bygg AB i Uppsala men det är ett helt annat företag) och något organisationsnummer finns inte angivet. Skillnaden i pris är cirka 50%.
 
Hemmakatten
Den "kanonoffert" du fått från Sunhill kan lätt förvandlas till hur mycket elände som helst.

Eftersom jag antar att du läst den andra tråden om Sunhill där både jag och andra skrivit om mycket allvarliga brister och fel, så förstår jag allvarligt talat inte hur du är funtad som ens kan överväga att anlita dem.
 
Min bedömning utgick ifrån antalet löpmeter du tänker dränera och isolera med isodrän och hur många kvadratmeter du tänker bygga - vi har själva tagit in liknande prisuppgiter från 3 entreprenörer nyligen. Hur djupt behöver ni gräva vid dräneringen?
 
Det är möjligt att inte framgått med önskvärd tyglighet men att använda Sunhill/SHBygg finns inte på världskartan.

Det är 10 meter på kortsidorna och 15 på långsidorna och cirka 1,5 meter djupt. Hall och tvättstuga är på cirka 8 respektive 10 m2 (befintliga rum som skall iordningsställas).
 
Hemmakatten
Ber om ursäkt, det var nog jag som missuppfattade.
Varför inte lägga in en fråga under "Grund och markarbeten" och "Badrum" för de respektive offerternas rimlighet. Där får du säkert fler svar om du skriver en bra rubrik, tex "Offert på dränering/badrum/tvättstuga rimlig?".
 
Tar upp en gammal tråd men den är tyvärr fortfarande aktuell.

Var och tittade på ett jobb idag som Sunhill höll i. Det var det värsta jag sett! Skitigt, kakelplattorna satt helt snett.
Målningen såg helt förkastlig ut, inget underarbete där inte. Inne i huset var det kallt som f..n. På golvet satt 3 polacker runt ett element och försökte få lite värme. I trappen var det säkert 4-5 m upp till tak, där skulle dom klättra på en stege.
Första varningen för Sunhill var från 2005 i detta forum. Helt otroligt att dom fortfarande håller på.
Hur får man bort dessa skitföretag från marknaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.