Jag gissar på att den viktigaste är kod D11 (max avfrostningstid) ändra från 10 till 15 min och mät tiden hur länge den håller på med en normal avfrostning.
kolla även kod D08 start avfrostning, -4 låter rimligt, men du kan ju justera upp den till -2 för att prova
Lika med Kod D09 stopp avfrostning, 12 gr borde räcka, men vissa givare kan ju visa lite fel och då är det enklaste att justera börvärdet till 14.
Gör inget någon skillnad så finns alltid möjligheten att en givare har lossnat, eller har helt fel värden utan att den larmar.
 
P Plutus skrev:
Jag gissar på att den viktigaste är kod D11 (max avfrostningstid) ändra från 10 till 15 min och mät tiden hur länge den håller på med en normal avfrostning.
kolla även kod D08 start avfrostning, -4 låter rimligt, men du kan ju justera upp den till -2 för att prova
Lika med Kod D09 stopp avfrostning, 12 gr borde räcka, men vissa givare kan ju visa lite fel och då är det enklaste att justera börvärdet till 14.
Gör inget någon skillnad så finns alltid möjligheten att en givare har lossnat, eller har helt fel värden utan att den larmar.
Okej tack, ska kolla i helgen.
 
S Steffe80 skrev:
Okej tack, ska kolla i helgen.
Nu har jag testat och donat
Lite även satt dit en vvb på 100L som ackumulatortank. Det jag har kommit fram till nu när det har varit plusgrader hela veckan är att den ger bara +20 grader i framlednings temp fast det är +4grader ute, är att det måste vara fel i själva pumpen lite gas eller nått annat? Den bygger is i från botten och upp, inte hela på engång. Va tror ni?
 
Att den bygger is nerifrån och upp kombinerat med dålig effekt tyder på köldmediebrist, men det finns andra fel som kan passa in t.ex. trasig expansionsventil eller igensatt torkfilter. Börjar närma sig ett servicebesök, svårt att pricka rätt utan att mäta trycket i köldmediekretsen.
 
P Plutus skrev:
Att den bygger is nerifrån och upp kombinerat med dålig effekt tyder på köldmediebrist, men det finns andra fel som kan passa in t.ex. trasig expansionsventil eller igensatt torkfilter. Börjar närma sig ett servicebesök, svårt att pricka rätt utan att mäta trycket i köldmediekretsen.
Jo jag håller på att kolla efter en kyltekniker i Uppsala området, hur mycket jag än vill så har jag inte tid eller grejer att göra det själv, nå tips på tekniker? Vart brukar torkfiltret sitta? Ska ta en bild i morgon i dagsljuset, så kan du kanske peka å berätta sen
 
Nu har jag tagit bilder. Vart sitter torkfiltret (vilken bild) och är det nått jag kan byta själv?
Nu när det är 5 plus ute så ger den bara dryga 20grader som man även ser på manometern på sidan, ser inga öppenbara läckage eller skador så tippar på dåligt med gas. Om vp är tät, är det oftast bara att fylla på gas om 5-10 när verkningsgraden går ner eller är det bara att byta vp då? Tänkte om det är värt att skaffa grejer själv för att göra det. Svart rund komponent i värmepumpsinstallation med kopparledningar och svarta rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpens komponenter med kopparledningar, isolering och en svart plastbehållare, inga synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på kompressor i värmepump med kopplingar och QR-kod, ingen uppenbar skada eller läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av värmepump med kablage, rör och komponenter, eventuell plats för torkfilter och 4-vägsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer med skalan i både Celsius och Fahrenheit samt psi och bar för kylmediet R410A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av värmepump med kopparledningar, isolering och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det 4 vägsventilen som sitter i övre delen av sista bilden?
 
Du får inte hålla på med gaskretsen, man måste ha kylcert för det.
 
torkfiltret är den runda svarta klumpen i första bilden, om fotot är taget under drift så är nog det OK, normalt temperaturfall över filtret är under en grad, är det igensatt borde det bli kondens på utgående sidan. Bilden på mätaren är väl på högtryckssidan eftersom den går till drygt 70 gr. Var kompressorn igång när fotot togs? Är värmesystemet bara 20 gr.? Ja, det är fyrvägsventilen på sista bilden, Är det brist så har det läckt ut, läckan måste hittas och åtgärdas innan man fyller på, 410 finns på E-bay men att fylla är krångligare än att tanka bilen. För att hitta ett köldmedieläckage kan man leta efter oljeläckage, eftersom det oftast följer med olja ut, en droppe olja kan vara svår att skilja från en droppe kondensvatten, men olja blir kvar på fingret och vatten dunstar
 
Japp allt är tagit under drift.
Det kommer en kyltekniker imorgon och tittar. Han hade hållt på med några stycken lyfco från out1, där hade dom inte ens varit halvfylda med gas fast dom va nya och inget läckage, så jag hoppas på det. Jo jag har set att det finns gds kit men då va det 11kg gas man måste köpa å det kändes lite mycke, få se va han tar i morgon, e han snäll så kan han få göra det igen, det är ju ändå jul
 
Ligger det någon värmekabel i botten? Den skulle ju behöva upp från backen med när det blir kallare ute, annars bygger de upp i vp. Får rysningar av de där billiga luft/vatten!
 
Och vad står det längst ned på märkskylten?
Vad den kan ge vid olika temperaturer?
 
Ja det ligger i kabel i botten, ska komplettera med en till när jag ska dra dräneringsröret till dagvattenbrunnen, men det blir när jag börjar jobba igen, sen ska jag göra ett nytt markstativ och flytta ut den lite, men det blir när jag byggt carporten.

Specifikationsetikett på en WIFI EVI DC Inverter värmeväxlarpump med modellinformation och tekniska data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja siffrorna säger inte mig så mycket. Stod i annonsen att den klara att alstra värme ner till -30grader, å jag är medveten om Kina grejerna, men tänkte att är hälften sånt så räcker det för mitt ändamål, ville inte lägga 70plus på ett garage som jag inte vill ha jätte varmt i ändå, å då detta va så billigt att det inte gick att säga nej till och som sagt va hälften sant så räkte det bra. Får se vad tekniker får fram imorgon.
 
Om bulben ska vara ca 7 grader.... Bulben sitter efter förångaren=efter att du plockat ut värmen från uteluften. Så kanske vid 15 graders utetemp.
 
Va?
Får jag 7 grader varmt vatten vid 15 grader ute temp eller vad?
 
Nej om du läser vad som står på skylten så behöver du nog runt 15 graders utetemp för att den ska ge de kw som står där på vattensidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.