Hej.
Bifogar 2 ritningar,är ni inte nöjda med den handritatde får jag göra om den :)
Jo har kopplat in min huawei växelriktare enligt alla instruktioner jag fått.Är elektriker men nu får jag ställa en fråga här.
Elmätaren är bytt i fasadmätarskåpet har en knapp på den där jag kan blädra fram strömmen i de olika faserna.Har även en smartmätare i husets elcentral(den enda som finns) enligt min fina ritning.
MEN, fasströmvärdena som visas i smartmätaren är det samma som i fasadmätaren men i fel ordning.
Har en sådant Metrel
En bärbar Metrel EurotestAT instrument med skärm och knappsats för mätningar inom elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag kollar fasföljden hela vägen från under fasadmätaren svart prob på L1 blå på L2 grön på L3 och får jag 1.2.3 på displayen alltså rätt.
Mäter på kundens brytare,hb i elcentralen ner till säkringen till vr-en och på smartmätaren men ,men....
Strömtrafona är märkta Ia Ib Ic och ligger rätt.Följt ledningarna flera gånger var jag har gjort fel...det måste ändå vara nåt med skiftade faser någonstans...
Tänkte bara skifta lite ledningarna från strömtrafona till smartmätaren tror inte har någon betydelse för mätningen.
Handritad skiss av elinstallation med växelriktare, fasadmätarskåp och smartmätare markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elritning som visar anslutningar för en växelriktare och elektrisk mätarutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
 
Fasordningen är säkert bra men faslikheten går inte att mäta på detta sätt. Du kanske har 1,2,3 på plinten i mätarskåpet och 3,1,2 i huset. Det är samma fasordning men inte samma faser om man räknar från vänster till höger på plinten. Är det detta mätfel du ser i elmätaren? I så fall är det bara att rotera faserna ett snäpp på lämpligt ställe.
 
Sombi,
Vad säger dina elektrikerkollegor på elfirma du jobbar på?
 
A Arnodt skrev:
Sombi,
Vad säger dina elektrikerkollegor på elfirma du jobbar på?
Inget,jag håller tyst :)
 
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fasordningen är säkert bra men faslikheten går inte att mäta på detta sätt. Du kanske har 1,2,3 på plinten i mätarskåpet och 3,1,2 i huset. Det är samma fasordning men inte samma faser om man räknar från vänster till höger på plinten. Är det detta mätfel du ser i elmätaren? I så fall är det bara att rotera faserna ett snäpp på lämpligt ställe.

Tack för svaret kollar det imorgon.
 
Till nästa fråga:hur noga är det med fasordningen faslikheten från växelriktaren?Anslutningsplitarna i den är också uppmärkta med L1 L2 L3.Måste de hamna L1 L1-L2 L2-L3 L3?Jag antar det men växelriktare är nytt område för mig därav frågan.
Förresten,jag får från 24 paneler med 2 optimerare vid sol 0.64dcv.Det måste vara något fel uppe på taket.Panelerna monterades av en firma jag kopplade bara ac sidan.Anläggningen är min egen.Har fått telefonnummer till deras support men de svarar och skulle återkomma men icke....
Mvh
 
Det spelar ingen roll, bara du har samma rotationsriktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.