L
Hej,

Funderar hur, eller om det ens är möjligt att upprätta en 5,9m lång fönstervägg när man har tegelfasad.
Planerar just nu för nybyggnation och funderar kring hur konstruktionen kring stora fönster och öppningspartier utformas.

Jag är väl medveten om att man normalt sätt har en balk över fönster och dörröppningar, men vad händer om öppningen är mycket större, som i mitt fall - 5,9m?

Huset är ett 1,5 plans och takstolarna kommer vila på en stomme av lättbetong. Jag förmodar att en ordentlig stålbalk kommer behövas för att hålla lecablock och takstolar på plats.
Men till min fråga egentligen...

Hur gör man med tegelfasaden om man vill ha en öpppning på 5,9m?
Ovanför fönstret är det drygt 750mm tegelfasad som ska "bäras upp".

Jag vill hellst undvika att ha en grov pelare i mitten för att dela upp lasterna. Men det kanske inte finns något annat alternativ?

Väl mött,
 
  • Arkitektonisk illustration av ett hus med tegelvägg och en planerad 5,9 meter bred fönstervägg, med mått angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker du bygga själv eller firma?
Och du behöver konstruktionsritningar.
 
L
A AndersS skrev:
Tänker du bygga själv eller firma?
Och du behöver konstruktionsritningar.
Firma bygger. Självfallet kommer k-ritningar upprättas.

Jag är mer intresserad personligen hur detta går tillväga eller om jag måste ändra på något markant som påverkar det totala utseendet.

Isf kanske jag får tänka om helt redan nu på tidigt statie....
 
Det vanliga är att man inte har fasadtegel ovanför fönstren i ett sådant läge, utan ersätter teglet med träpanel eller plåt. Propsar du på tegel räcker det inte med en vanlig tegelbalk utan det krävs någon form av stålbalk även för teglet. Risken finns att det ser knepigt ut.
 
L-stål som fästs i ovankant stomme som sedan teglet kan vila på? Får man klä in smygen som blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.