Hej,

Jag ska på en av kronofogdens auktioner nästa vecka, och i annonsen står att betalningen på plats är 10% av budet eller lägst kostnaderna i försäljningsärendet. Vad innebär försäljningskostnader i kr vanligtvis?

Det har gjorts en värdering på fastigheten, men annars vet jag inte vad kostnaderna skulle kunna vara.

Med vänliga hälsningar
Någon som inte vill gå med alldelles för mycket pengar på kortet
 
Redigerat:
E
Många banker har direkt överföring mellan egna konton. Om din bank har det så kan du föra över rätt summa när du vet hur mycket pengar det handlar om
 
  • Gilla
kashedian
  • Laddar…
Det innebär 10% av vinnande bud
 
  • Gilla
kashedian
  • Laddar…
Se till att överförningen verkligen fungerar!
Polaren fick köpa ett hus billigare då auktionen gjordes om då vinnaren inte kunde betala sina 10%.

Lycka till.

/W
 
  • Gilla
kashedian
  • Laddar…
Skumt att det inte är bättre definition på deras hemsida. När jag varit med har det alltid varit 10% så kan bara gissa att det är för att täcka ev kostnad för lokal vid auktionen samt som du redan är inne på värdering.
 
  • Gilla
kashedian
  • Laddar…
Det där med lägst omkostnaderna, gäller troligen bara väldigt billiga objekt. Skulle du få köpa ett hus för 75 000, så är kronofogdens omkostnader troligen större än 10% av summan.

Jag har hört att avgifterna till fogden ligger på ungefär lika stora pengar som en normal mäklarförsäljning. Så jag gissar att det kan handla om 50 - 100 000.
 
  • Haha
Kan_allt
  • Laddar…
Om du skall köpa av fogden, så läs på lite om vilka fallgropar som finns. Det förekommer att fogden säljer utan att avhysa de som bor i huset, det blir köparens problem, och det kan ta väldigt lång tid. Även att den boende flyttar, men tar med sig allt utom takstolarna, köparens problem. Det har också förekommit att ett fullbordat köp backas av fogden, de hade lagt ut auktionen innan utmätningsbeslutet vunnit laga kraft, ägaren vann efter överklagande. Kronofogden hade alltså inte rätt att sälja huset.
 
  • Gilla
StigPeter och 5 till
  • Laddar…
K kashedian skrev:
Hej,

Jag ska på en av kronofogdens auktioner nästa vecka, och i annonsen står att betalningen på plats är 10% av budet eller lägst kostnaderna i försäljningsärendet. Vad innebär försäljningskostnader i kr vanligtvis?

Det har gjorts en värdering på fastigheten, men annars vet jag inte vad kostnaderna skulle kunna vara.

Med vänliga hälsningar
Någon som inte vill gå med alldelles för mycket pengar på kortet
Vi köpte på auktion för ett år sedan. Just för det objektet var kronofogdens kostnader ca 20000:-. . Det är lika med lägsta försäljningspris.
Det objektet gick då upp mer än det. Bra också att kolla hur mycket du får betala med kortet / gång.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Jag köpte ett hus hos kronofogdens för ca 10 år sedan. Mitt bud blev högst och slutsumman hamnade på 1.3 milj.

Minns inte exakt men jag hade typ 15 minuter på mig att betala 10 % av slutpriset dvs 130 000 kr. Jag hade gjort en miss och hela beloppet fanns inte på kontot att överföra.

Till slut ordnade det sig efter mycket ringande till alla jag känner, stor oro och stor irritation över mitt egna slarv att jag inte kollat upp att allt var i sin ordning på kontot.

Banken hade gått in och dragit några räkningar som jag missat så det fattades helt enkelt 10 000 kr på kontot. Jag var ung då så några 10 000 kr låg inte och skvalpade på andra konton men efter kanske 30 minuter lyckades jag lösa problemet. Hela affären höll på att gå i stöpet pga av att jag inte hade täckning för de 10 % som gäller. Kan tillägga att budgivare 2 gick hårt åt auktionförättaren i sina försök att få mitt köp ogiltighetsförklarat.

Så mitt råd är att ha superkoll på att du har dina 10 % att erlägga direkt om du vinner budgivningen.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Har gjort samma manöver för flera år sedan.
Husägaren bodde kvar i huset på tillträdelsedagen. Hade en del långa samtal med kronofogden men 0 hjälp. Så tänk dig för vad du köper, du står nästan helt själv i en eventuell situation.
Jag löste detta genom att komma överens med hen som var kvar i huset.
Han bodde kvar någon vecka, på frågan om han kunde tänka sig att betala en liten hyra för boendet svarade han med ett litet leende. Självklart skulle han det, bara att ställa sig i kön på skulder.
Jag var förberedd på lite olika cenario när jag besökte honom, men målsättningen var att komma överens. Vi har stannat och pratat med varandra även efter. Man får ha lite förståelse för situationen man själv kanske hamnar i.
Men som sagt, räkna inte med någon hjälp från rättsväsendet.
 
H hempularen skrev:
Om du skall köpa av fogden, så läs på lite om vilka fallgropar som finns. Det förekommer att fogden säljer utan att avhysa de som bor i huset, det blir köparens problem, och det kan ta väldigt lång tid. Även att den boende flyttar, men tar med sig allt utom takstolarna, köparens problem. Det har också förekommit att ett fullbordat köp backas av fogden, de hade lagt ut auktionen innan utmätningsbeslutet vunnit laga kraft, ägaren vann efter överklagande. Kronofogden hade alltså inte rätt att sälja huset.
Spelar ju ingen roll om det finns hyresgäster
Dom säger nya ägaren bara upp bara vid ”köpet”
Ska nya ägaren använda huset själv eller närmast anhöriga ska bo där, så är det bara säga upp kontraktet
Fast det är ju bara nämna det som ett köpekrav, att hyresgästerna ska sägas upp av
KF, då sköter KF det

jag har köpt flera fastigheter via KF …aldrig ngt problem

ang avgifter
Du betalar 10% eller avgift enl summa som banken medelar KF
 
J javlaandersson skrev:
Spelar ju ingen roll om det finns hyresgäster
Dom säger nya ägaren bara upp bara vid ”köpet”
Ska nya ägaren använda huset själv eller närmast anhöriga ska bo där, så är det bara säga upp kontraktet
Fast själva problemet är väl snarare om tidigare ägare/hyresgäst vägrar lämna huset..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Värdering och administration brukar vara ca 20 000 kr
Sen lägsta köpesumman på det.

I mitt fall var minimumkostnad 20+12 sen tillkommer lagfartsskatt. Ca 7000 på en halv miljon. Försök kontakta den som bor i huset och informera om läget och få dom att flytta ut självmant samt att dom kontaktar fogden och bekräftar att dom flyttat så får du nyckeln fortare. Dom kan faktiskt vara ovetandes om att dom ska flytta ut inom viss tid. Dom utmätta läser inte alltid brev och svarar inte i telefon alla ggr och håller sig därmed inte informerade.(undviker delgivningar mm) Nästa steg är att skicka in en ansökan om handräckning men det kan ta tid innan det verkställs. Tänk också på att banken inte gärna lånar ut pengar för den typen av husköp eftersom det inte finns en besiktning och inte heller en värdering gjord av mäklare. Ett vanligt lånelöfte för huslån kommer troligtvis inte fungera. Mäklare har försäkring som inte värderingsbolagen alltid har. Besikta själv vid visning eller ta med någon snickare som kan hjälpa till. Ofta har husen eftersatt underhåll och fuktskador mm. Kör hårt. Lycka till.
 
K Kan_allt skrev:
Värdering och administration brukar vara ca 20 000 kr
Sen lägsta köpesumman på det.

I mitt fall var minimumkostnad 20+12 sen tillkommer lagfartsskatt. Ca 7000 på en halv miljon. Försök kontakta den som bor i huset och informera om läget och få dom att flytta ut självmant samt att dom kontaktar fogden och bekräftar att dom flyttat så får du nyckeln fortare. Dom kan faktiskt vara ovetandes om att dom ska flytta ut inom viss tid. Dom utmätta läser inte alltid brev och svarar inte i telefon alla ggr och håller sig därmed inte informerade.(undviker delgivningar mm) Nästa steg är att skicka in en ansökan om handräckning men det kan ta tid innan det verkställs. Tänk också på att banken inte gärna lånar ut pengar för den typen av husköp eftersom det inte finns en besiktning och inte heller en värdering gjord av mäklare. Ett vanligt lånelöfte för huslån kommer troligtvis inte fungera. Mäklare har försäkring som inte värderingsbolagen alltid har. Besikta själv vid visning eller ta med någon snickare som kan hjälpa till. Ofta har husen eftersatt underhåll och fuktskador mm. Kör hårt. Lycka till.
Vägrar boende lämna så tar fogden med polis vid handräckning.
 
GlennB GlennB skrev:
Fast själva problemet är väl snarare om tidigare ägare/hyresgäst vägrar lämna huset..
Njja det är inget problem
För när du börjar lägga bud så är det ju två auktioner samtidigt kan man säga

Du säger bara
250.000 bjudet utan hyresgäster

vinner du auktionen så har du köpt det utan hyresgäster, och utan förra ägaren
KF avhyser denne då
Det ingår i köpet

visst det kan ta någon månad extra tidsmässigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.