Hej,

har en lite strulig fasad och mark där altanen skall sträcka ut sig. Husfasaden har lite vinklar och vrår och det blir tre olika djup på altanen sett från färdig kant/trädgård. Marken från huset slutar en del och färdig kant skulle må bra av/bli snyggast ifall altanen svävade ut likt en balkong på sina ställen (bar en halvmeter sisådär). Marken är bra packad och delvis täckt av makadam efter arbetet med bottenplattan till huset, väl förspänt för att fortsätta med duk och makadam allstå.
Min tanke är att blanda tekniker om det går: närmast huset vill jag bara placera bärlinan (45x195) på betongplattor, bärlinan förses med 45x45 läkt nederst som fungerar som stöd för reglarna (45x145). Och längst ut mot trädgård vill jag ha plintar och 145 bärlina + 145 regel ovanpå för att kunna skjuta ut reglarna en halvmeter och få balkongkänslan.

generellt sett kommer jag - tack vare markens olika sluttningar - även att råka ut för detta: (om man gör det enkelt och säger att djupet är 3 m) på ett ställe blir det då, från husvägg: bärlinor på betongplatta, plintrad, plintrad
och på ett annat: betongplatta, betongplatta, plintrad

det blir alltså blandade tekniker både vad det gäller konstruktion med reglar i samma höjd som bärlina/ reglar ovanpå bärlinan. Samt när det gäller vad bärlinan vilar på.

Nån som spontant kan se några problem med detta?

Trallvirke blir 28x120, cc 60 mellan reglar, omkring 1,5 m mellan plattor/plintar åt båda riktningar
 
Totte_S
Jag är ingen byggare, men tycker inte det låter konstigt alls. Låter som helt vedertagna tekniker som du mixar efter dina förutsättningar. Det enda är väl att du kanske inte vill ha en halvmeter trampolin längst ut där du vill ha utsticket. Jag tror jag förstår hur du vill ha det, kan bli riktigt bra på rätt ställe, men det lär svikta en del om du går längst ut.

Edit:
Nu har jag läst båda dina inlägg. Om jag fattat rätt den här gången så låter det inte galet i mina öron. Kan du inte göra en skiss och lägga upp så det blir lättare att fatta hur du vill göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.