Måste bara få kommentera de olika kostnader som alla anger. Klart som korvspad att det är mycket billigare om man gör det själv, köper allt material begagnat, gjuter själv, bor precis bredvid, köper begagnad grävmaskin och fixar, har hantverkskompisar/släktingar som kan hjälpa till billigt osv. Men alla kan ju inte det, eller har den tiden eller den kompetensen! :-[.

Vissa jobbar ju heltid, kanske på annan ort, äger bara en verktygslåda med skruvmejslar från Biltema, har småbarn och en fru som inte kan ta hand om dom på heltid, inflyttade och släkten på annat håll och slutligen tummen mitt i hand och noll teknisk förståelse ;) Då är förslagen och exemplen som många av er kommer med mycket orealistiska om vi säger så... Man kan antagligen bygga för i stort sett noll kronor om man har massor med kunskap, kontakter, tid och dessutom lite tur men jag tror att så oftast inte är fallet när någon till slut frågar såna här frågor här på forumet. Blir gärna någon form av vem som lyckats bygga billigast tävling i stället för mer realistiska garagepriser år 2007 i Sverige för den som i huvudsak lejer bort det hela.

Vill/måste man leja bort hela garagebygget av någon orsak då börjar det kosta rejält. Så är det bara i dagens överhettade byggsverige vilket många inte verkar villa tro riktigt ;) Antingen accepterar man det eller så hittar man andra sätt att bygga på genom bekanta, själv eller liknande. Sen att man kollar med flera firmor osv för att inte bli skinnad fullständigt eller lurad på taskigt jobb är en annan sak :)

Sen måste man jämföra likvärdiga garage när det gäller dimensioner på ingående delar, ingående isolering osv. Garage från många garagbyggsatsförsäljare är betydligt klenare dimensionerade än från vissa husstillverkare, Täckta med enkelt plåttak vilket ger enklare/mindre takstolar, oisolerat eller reglade med 70mm virke vilket ger sämre plats för isolering osv. Inget fel i det och det räcker oftast också men det är trots allt lite skillnad i det utförande man får från flera husleverantörer. Sen kostar det ju också om man räknar att man lejer bort målning, allt el, isolering, invändig vägg/takbeklädnad, hyllor, lås till dörrar, utelampor osv allt beroende på vad man vill ha.

Bara för att ni inte ska tro att jag inte förstå ert sätt att resonera alls så kommer här en kort resumé. Är själv tekniker i botten men jobbar som analytiker inom bilbranschen, har både svets och kompressor hemma om vi säger så, ABECEDE körkort och kan köra och laga både grävmaskin och Haubits utan problem. Jag läser, tolkar och bygger VVS, el och bygg obehindrat och med gläjde och har tidigare jobbat med att montera torrluftsanläggningar och nu varit med och dragit all el själv på huset och älskar att pula/bygga. Älskar att köpa och sälja grejor på blocket. Har bland annat sålt vår 6,5x2,5m stora hjulångare den vägen!

Men ändå skulle jag ha mycket svårt att bygga så billiga garage som många av er anger :-/ Är inflyttad på orten, inga kontakter med hantverkare här, ingen släkt som kan ta hand om småbarnen och dygnet har tyvärr bara 24 timmar och jag ville gärna flytta in i huset hyfsat snabbt. Så jag har prioriterat att kunna ha ett fungerande familjeliv med fru och barn på kvällarna trots att vi bygger hus, men det har varit oerhört slitigt ändå!

Min erfarenhet är att garagebyggsatserna i dubbelgaragestorleken börjar på 50 000 ink moms från fristående garagetillverkare men då är det ganska klent dimesionerat om vi säger så vanliga dörrportar i trämm. Hustillverkarnas garagesatser ligger på ungefär 80 000 -120 000kr och då tillkommer oftast isoleringssatser för kanske 20 000 till. Sen tillkommer själva plattan eller grunden/golvet och grundläggningen beroende på olika leverantörer. Sen tillkommer arbetskostnad för att sätta ihop hela garaget, Ev invändigt färdigställande beroende på hur "fint" man vill ha inne, eldragning inkl material både invändigt och lite utanpå, målning både invändigt och utvändigt. Antagligen gipsbeklädnad för brandskyddets skull invändigt om man har grannar nära. Beroede på hur man gör sen så tillkommer antagligen bygglovskostander för ytan, utsättning, kontrollmätning osv

Så min erfarenhet att ett "helt färdigt" fristående dubbelgarage från hustillverkarna som man lejt bort allt på, även målningen... 2006-2007 någonstans kring storstäderna så hamnar i princip alltid på minst 200 000kr och uppåt. Räkna med 250 000-300 000 så är det antagligen mer nära sanningen. Kolla bara på Älvsbyhus hemsida där man vill ha 145 000 för ett oisolerat dubbelgarage helt utan golv ech med ganska låg standard där man inte ens visar innehållsdeklarationen på hemsidan men jag fick den när vi bad om ett offert på hus i fjol... Gör det färdigt omkring med avledning av vatten, avlopp osv invändig beklädnad, isolering osv, fixa/gjuta golv, måla och lite el så är man fort uppe på 200 000kr. Ja jag tycker/vet också att man tar hutslöst betalt för sina garage i förhållande till hus ;)....Så ta i stället ett från Lövånger bygg så kanske du kan spara 40000 på materialet (kom bara ihåg att deras priser i prislistan är exklusive moms...() men då tillkommer det ju mer hantverkstimmar så det blir inte så mycket billigare i slutändan

Vill man sen bygga i suterräng med vissa väggar uppmurade osv då skenar kostnaderna snabbt iväg.

Så lycka till alla med era garagebyggen och jag är avundsjuka på er som får bygga själva och däriegnom kan spara massor av pengar!

 
Underhållande läsning skogstomten...
Det var en hel del kloka ord och tankar som rymdes i det inlägget! :)

 
Har nyligen fått en genomgång av vad kostnaderna blev för vårt garagebygge (byggaren ville inte skicka räkningen utan en ordentlig genomgång).

Nog skenade den kostnaden iväg, beroende på allt grus som gick åt och som inte hade förväntats, varken av oss eller av byggaren.
Vi ville ha ett garage, och har varken tid, ork eller kunskap att bygga ett själva, så vi beställde alltså ett dubbelgarage med förråd 7 x 10 m, oisolerat i garagedelen och isolerat i förrådet. Kostnaden beräknades till 260 000 kr.
Sedan lade vi till målning, en dörr extra, kanske något mer.

Men det gick åt 14 lass grus för 77 000 kr! Ganska surt. Vår byggare ansåg också att det var onödigt, men nu ligger det där.

Men vi har fått ett mycket bra garage, precis som vi ville ha det, så vi är verkligen inte lurade på det sättet, men när vi behöver mera grus eller jord till tomten, kommer vi att köpa av någon annan!

/EB
som anser att ett bra arbete, väl utfört är värt att betala för.  
 
Min husleverantör tar 22000 kr för att gjuta betongplatta under carporten. Om vi vill omvandla carporten till garage får vi lägga till ytterligare 80000 kr. Inte billigt för ett garage på 3,5 x 5 m men en bekväm lösning.

Jag är böjd att hålla med de tidigare inläggen om att tid är pengar. Om man bara har garage projektet och inte behöver lägga en massa tid på det ordinarie jobbet så kan det vara "kul" och lönsamt att bygga själv men om man skall leja ut arbetet kostar det och tar mycket tid bara att begära in offerter, jämföra, planera och följa upp under tiden.

Bygger man helt nytt hus kan det vara värt att köpa husleverantörens lösningar även om de inte alltid är så billiga.
 
Slänger in mitt första inlägg här. Har planerat på ett 2våningsgarage i slänt på 30+30kvm med övervåningen i höjd med vägen ovanför slänten.

Detta fick jag kalkylen att landa på 64050:- för 60m2 för isolerat varmgarage, dock har jag 20% på allt plus att jag inte behöver några fyllnadsmassor då jag bor på en grusås och gör markarbetet för hand. Det tycker jag är ett väldigt bra pris? :)

Dock så har jag inte räknat in någon garageport eller inredning såklart!
 
Jag skulle tippa att dit pris kommer att öka något men visst tjänar man bra på alla timmar man kan göra själv
 
Teodor: Jag måste fråga hur ditt garage egentligen är konstruerat. Har du "garagedäck" i två plan? Och isåfall; hur har du utfört mellanbjälklaget? Trä? Gjutna valv?
 
billy_baver skrev:
Teodor: Jag måste fråga hur ditt garage egentligen är konstruerat. Har du "garagedäck" i två plan? Och isåfall; hur har du utfört mellanbjälklaget? Trä? Gjutna valv?
Gjuter bottenplatta, uppbyggt 2m med leca 25x19x59 med armering i varje skift sen en 15cm dubbelarmerad betongplatta med 2st stödpelare av H balk till garagedäcket ovanför.

Delen ovanför marknivå kommar byggas på med reglar och träpanel.

Håller på med en ritning i sketchup nu så kan försöka lägga in den här sen.

Tror också kostnaderna kommar skjuta iväg lite till men inte så mycket då jag har försökt att överräkna hur mycket som går åt då ger det mig en rätt bra marginal på felräkningar.
 
Imponerande! Har du haft en konstruktör, eller har du själv beräknat mellanbjälklaget?
 
Imponerande vet jag inte men detta ska bli mitt första bygge bortsett från en friggebod, hoppas det kommar bli bra :) Är bara blott 18år så får se hur det går.

Har planerat det hela själv tillsammans med min far som har vart i byggbranchen i 30år, dock så verkar han inte räkna så mycket utan mest utgå från erfarenheter.

Men som tur är så har jag även fått lite hjälp av en bekant som är byggteknisk rådgivare som ser över det hela. Hon har fått många frågor hitills kan jag säga :cool:

Ska lägga upp kalkyl och så här sedan så kan dom som vill få kolla på det och kanske komma med lite synpunkter.
 
gbak skrev:
Bra ide!
Att jag inte tänkt på det!
Vi löser ju förvaring och boende i ett slag!

Om vi bygger ett garage med loft då har vi 60-70m2 att bo i.
Tyvärr tillåter kommunen inte större garage än 40m2 så jag bör nog hålla mig i närheten av det.

Problemet blir ju hur man fixar dusch/toa.
Ett litet trinette kök fixar matlagningen....
Man kan nog hyra ett sån där portabelt toa.....
Dusch/tvätt vatten kan nog rinna rakt ut ....

Ja då var väl allt löst då eller.....?

Hur går det nu då ?
Jag tyckte iden med ett garage med loft eller liknande borde vara perfekt för er. Garage för verktyg, byggvaror och inredning under byggtiden, och boende på ca 40 kvm, ev kompletterat med bod eller liknande för dusch/wc ?

/K
 
En granne har förbarmat sig över oss och erbjudit ca 40m2 så vi slipper garaget.

Fick fö kontraktet från Trivselhus idag, vi får 5% i rabatt (70') på huset ca om Trivselhus får bygga på den avstyckade tomten.
Rätt ok men borde vi kräva mer?
 
5% tycker jag är dåligt...det är ju en given affär och inga säljjobb eller offertadmin...
Är det någon som har byggt ett "nyckelfärdigt" garage från någon av alla sveriges garageleverantörer?
Jag är nybliven husägare och jag anser väl att jag är hyfsat händig, men jag vill inte ge mig på att bygga av lösvirke och inte heller har jag tid eller möjlighet att isolera och sätta hängrännor m.m. själv. Har en liten dotter på 1,5 år och skall bli pappa igen om c:a en vecka...
Har fixat med grund - platta på mark...

Kan man köpa ett färdigt garage?

Undrar
casa1863
 
Rent spontant låter det som 70 000 kr är rätt billigt för att ge Trivselhus ensamrätt på att bygga på er avstyckade tomt, i synnerhet om ni bor i Stockholmsregionen med en attraktiv tomt.

Vi håller just nu på att begära in offerter för att bygga garage som skall vara ingrävt i vår sluttning.Gjutet golv. gjutna/lecamurade väggar, samt valv.

Våra offerter hamnar i samma härad som gbak:s och jag tror precis som skogstomten att det tyvärr är vad det kostar att bygga i Stockholmsregionen idag. Sen kan man ju aldrig jämföra gjutna/murade garage med ett trägarage, det är klart det blir dyrare.

Men nu i den här tråden fick jag tips om skalblock från Finja.Är det någon som gjutit väggar med dessa block och kan berätta lite mer, det låter ju onekligen spännande och förhoppningsvis ett sätt att få ner priset lite grann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.