Ska bygga kökslådor och fronter i massiv furu och vill att trät ska förbli naturligt ljust och alltså undvika att det gulnar för mycket. Har provat med lut vilket ger en okej färg. Men för att skydda ytan och göra den mer avtorkningsbar funderar jag på att använda osmo hårdvaxolja.

Vid applicering av hårdvaxolja (båda neutral och med vitt pigment) på en lutad yta blir den direkt mycket mörkare, till och med mer mörk än en helt neutral, obehandlad yta.

Rekommenderas en annan metod? Syftet är alltså att behålla trät ljust och hindra det från att gulna, samtidigt som det har en skyddad yta som är tålig och så lätt som möjligt att hålla ren.
 
  • Massiv furupanel testad med lut och hårdvaxolja för att jämföra färgskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träprov med olika ytbehandlingar: lut och hårdvaxolja, både med och utan vitt pigment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon lack med uv-skydd och lite vitt pigment är kanske det säkraste kortet. Troligen blir det mörkare med tiden ändå men det är nog det enda du kan göra.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Luten i sig gör väl inte det så mycket ljusare, lut hindrar/förlänger väl mest gulningsprocessen, så kanske inte så konstigt att lut + hårdvaxolja, även den pigmenterade, gör det aningen mörkare än obehandlat.

Jag har kört med vitlut på ask följt av hårdvaxolja natur och tycker det blir superbra för att behålla det ljust o naturligt. Så tips nummer 1 är att kolla om det finns vitlut för barrträ, den jag använde var för lövträ.

Tips nummer 2 är att gå upp ett steg i pigmentering på hårdvaxoljan. 3041 som jag antar är den du använt har väldigt lite vitpigment i sig. Du kan prova med 3040 istället som har mer vitt i sig.
 
Tack fört tips. Det konstigaste tycker jag är att lut+hårdvaxolja blir mörkare än obehandlat trä+hårdvaxolja, särskilt eftersom bara lutbehandlat trä är betydligt ljusare än obehandlat trä (enligt proverna jag gjort).
 
ullemont ullemont skrev:
Tack fört tips. Det konstigaste tycker jag är att lut+hårdvaxolja blir mörkare än obehandlat trä+hårdvaxolja, särskilt eftersom bara lutbehandlat trä är betydligt ljusare än obehandlat trä (enligt proverna jag gjort).
Det kan vara att träet blivit porösare av lutningen och suger in mer hårdvaxolja i ytan
 
Kolla Bonas golvprodukter, dom är duktiga att ta fram grejer för att behålla den "naturliga" looken på trä.

Men vitlut och olja kan nog bli bra eller om det går att lacka på luten
 
nanowire nanowire skrev:
Det kan vara att träet blivit porösare av lutningen och suger in mer hårdvaxolja i ytan
Korrekt, de gånger jag kört lut har det gått betydligt mer hårdvaxolja än vanligt första lagret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.