Halloj

Fick ett par stereohögtalare som kan anslutas till typ stereon med lösa högtalarkablar på baksidan (kallas tydligen bare speaker cable). Nu skulle jag vilja ansluta dessa till TVn istället där det det finns två RCA-ingångar för respektive stereokanal. Går ju inte att bara stoppa in kabeln, lär ha någon RCA-kontakt.

Kan man skära upp en gammal kabel och stoppa in eller kan man skarva med typ "sockerbitar"?
 
Fairlane
Jag tolkar det som att det är en kabel utan färdiga kontakter?
Då borde det vara möjligt att löda dit ett par kontakter, men frågan är väl mer om TVn klarar av att driva högtalarna? Det normala är ju TV->Stereo->högtalare
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
RCA brukar väl bara vara signal till en förstärkare.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Du måste ha någon form av högtalarförstärkare mellan TV och högtalarna.
Exakt vad beror lite på högtalarna och om det är nån annan teknik du också vill ha inkopplad.
Kan du ta lite foton på högtalarna, och speciellt om det finns nån informationsetikett på dem?
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Står nog på högtalarna vad för ohm de vill se. Så köper du en förstärkare med rca ingångar som klarar detta och kopplar emellan.
I bästa fall kan du hitta nått på loppis. :) stereoförstärkare brukar kunna va riktigt bra men kasserats pga resten av enheten som kan va kassett eller cd.
 
Ohm är enheten för högtalarens impedans. Det är inget som ”högtalarna vill se”
 
D Daniel 109 skrev:
Ohm är enheten för högtalarens impedans. Det är inget som ”högtalarna vill se”
högtalare vill inget. Och framför allt inte se något för de har ju inga ögon. De kan heller inte känna igen en vanligt använd fras för de har varken hjärna eller öron…

omfraserar. Högtalare vill bli tagna bakifrån av fant-ohm-en så att de vibrerar i hela membranet och skickar vågor av ljud genom hela rummet. Aaah. Oooh. Iiiih. Mer ström. Ge mig mer. Åååh.
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.